کیش هنوز که هنوز است الماس ایرانی خلیج فارس به حساب می‌آید؛ جزیره‌ای زیبا، گرم و دوست داشتنی خلیج فارس که میزبان صمیمی گردشگران است.

کیش

جزیره کیش برای چند دهه لوکس‌ترین، خاص‌ترین و جذاب‌ترین مقصد گردشگری داخلی برای ایرانیان بود. این مروارید خلیج فارس نه تنها طبیعت و امکانات تفریحی جذابی داشت و دارد، بلکه با فروشگاه‌های جذاب و جنس‌های خارجی خود مقصدی مطلوب برای مسافرانی بود که دنبال خرید کالای با کیفیت بودند.

ساختار شهری مدرن و هتل‌های لوکس هم حس خوبی از سفر به کیش در ذهنتان باقی می‌گذاشت، جزیره‌ای که هتل‌های شیک، خیابان‌های بدون چراغ قرمز و آسمان همیشه پاکش مسافرین را شگفت زده می‌کرد. حالا با وجود این که خیلی از امکانات کیش در دیگر نقاط ایران هم پیدا می‌شود، باز هم کیش به لطف موقعیت جغرافیایی خود مقصدی خاص، دل‌انگیز و پرطرفدار است.

معنای نام کیش

در فرهنگ دهخدا درباره نام جزیره کیش چنین گفته شده است: نام جزیره ای است در دریای پارس ، جواهرآلات فاخر و مروارید و قطعه و بالشهای زردوز از آنجا آرند، و هوای آن به غایت گرم باشد. (از صحاح الفرس ). نام جزیره ای است که به هرموز مشهور است ، و وجه تسمیه اش به این نام آن است که چون بر بلندیهای اطراف آن برآیند در نظر مانند کیش نماید که ترکش باشد. (فرهنگ جهانگیری ).

نام شهری است در جزیره از دریا، و آن به هرموز اشتهار دارد و وجه این آن است که چون بر بلندیهای اطراف هرموز برمی آیند مانند کیش که ترکش باشد به نظر درمی آید. (برهان ).

نام جزیره ای است از جزایر بحر عمان در حوالی فارس، و آن را جزیره  دراز خوانند، و وجه این نام آنکه چون از دور نظر کنند به ترکیب کیش یعنی جای تیر نماید، و عربان معرب کرده جزیره  قیس نامند. (انجمن آرا) (آنندراج ). نام جزیره  هرمز که در خلیج ایران واقع شده . (ناظم الاطباء).

نگاهی به تاریخ  کیش

آن چنان که از معنای نام کیش هم مشخص است این جزیره ردپایی پررنگ در تاریخ ایران دارد و محل آمد و شد تاجران بوده است. خوب است بدانید که کیش به دلیل داشتن منابع آب شیرین از دوران کهن مناسب استقرار انسان بوده است.

کاریز کیش با دیواره‌های مرجانی‌اش مشخص می‌کند که استقرار انسان در کیش قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. شهر ۸۰۰ ساله حریره و دیگر متون تاریخی نیز به ما می‌گوید قرن ۵ تا ۸ کیش در دوران طلایی و اوج خود بوده است.

 موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره کیش از دوران تمدن‌های باستانی آشور و ایلام مشخص شد که قایق‌های بادبانی در امتداد خط ساحلی جنوبی از این جزیره در کنار جزایر قشم و هرمز به عنوان ایستگاهی در طول مسیر استفاده می‌کردند. با ظهور هخامنشیان، خلیج فارس به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. در سایه هخامنشیان جزایر خلیج فارس رونق یافتند و کیش دوباره اهمیت خود را بازیافت.

کیش نیز هم چون هرمز از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ به دست نیروی نظامی پرتغال افتاد و سرانجام در این سال، امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.

کیش

کیش به روند سنتی و آرام خود ادامه می‌داد تا در نهایت در سال ۱۳۴۹، هیأت کارشناسی ایران و آمریکا بعد از دیدن جزیره، تصمیم می‌گیرند آن را تبدیل به مرکز بین‌المللی توریستی کنند. دو سال بعد، سازمان عمران کیش در این راستان تاسیس می‌شود. فعالیت‌های این سازمان به جایی نمی‌رسد تا در نهایت پس از انقلاب و پس از کلی فراز و نشیب، در نهایت سال ۱۳۶۸ کیش به اولین منطقه آزاد ایران تبدیل می‌شود. سه سال بعد، با تأسیس سازمان منطقه آزاد، فعالیت‌ها در کیش، جان دوباره می‌گیرد.

جغرافیا، اقلیم و آب هوا

کیش همانند دیگر جزایر خلیج فارس به ویژه جزایر تنگه هرمز در نوار باریکی از سرزمین رویش های خاص گرمسیری نیمکره شمالی، با عرض کم جغرافیائی، بین فلات ایران (در شمال) و صحرای عربستان سعودی (در جنوب) قرار دارد. در نتیجه این جزیره نیر همانند دیگر جزایر نزدیک خود نظیر فارور، هندورابی، شتوار، لاوان و حتی قشم در سلطه شرایط حاکم اقلیم نیمه استوائی این نوار رویشی قرار دارد. کیش به جز زمستان در دیگر ایام سال رطوبتی بیش از ۶۰ درصد را تجربه می‌کند.

بارش های کیش معمولاً در ماههای آذر و اسفند صورت می گیرد. بارش های آذرماه تقریباً نامنظم است و شدت متغیر دارد. اما بارش های اسفندماه منظم است و وضعی کم و بیش ثابت دارد.

کیش؛ جزیره‌ای به قدمت تاریخ

آنچنان که اشاره شد کیش جزیره‌ای است با قدمت طولانی که به جز جاذبه‌های طبیعی و تفریحی خود جاذبه‌های تاریخی خاصی هم دارد. ما در این جا به دو جاذبه خاص که با تاریخ کیش گره خورده است اشاره می‌کنیم.

قنات (کاریز) کیش

همانطور که اشاره شد کاریز کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. این قنات در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار دارد و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌های چند هزار ساله است. وسعت این قنات بیش از ۱۰ هزار متر مربع است. نکته جالب این جا است که این منطقه در دهه ۷۰ و با سرمایه یک ایرانی مقیم آلمان سر و شکل گردشگری گرفت.

کیش

شهر حریره

شهر باستانی حریره با ۱۲۰ هکتار مساحت یادگاری از دوران رونق کیش در سده چهارم تا هفتم هجری است. فضاهای چون مسجدجامع، حمام، خانه اعیانی و تأسیسات آبی نشان از معماری پیچیده و سطح بالای شهر در آن دوران دارد.

کیش

جاذبه‌های طبیعی کیش

بدون تردید مهم‌ترین جاذبه طبیعی و تفریحی کیش سواحل زیبای آن است، سواحلی جذاب، گرم و دل انگیز که نگاه شما به دریا را عوض می‌کند. با این همه کیش جاذبه‌های طبیعی دیگری هم دارد.

درخت سبز کیش

درخت انجیر معابد که در گویش مردمان جنوب کشور «لور» نامیده می‌شود،‌ قدیمی‌ترین و مهم‌ترین درخت جزیره کیش است که در شمال این جزیره و منطقه‌ای موسوم به دره پرتغالی‌ها دیده می‌شود. مردم منطقه به درخت سبز کیش نگاهی اعتقادی دارند.

کیش

باغ پرندگان کیش

باغ پرندگان کیش با مساحتی حدود سه هکتار از سال ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و یکی از اولین باغ پرندگان ایران حساب می‌شود که نزدیک ۶۰ نوع پرنده را در خود جای داده است.

کیش

روستای باغو

این روستای گردشگری در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد. در این روستا مسجدی قدیمی به نام مسجد، النبی (ص) قرار دارد که ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد.

کیش

سوغات

کیش هم صنایع دستی خاص خود از جمله  گلیم سوزنی، سبد و پارچه گلابتون را دارد، اما واقعیت این است که سوغات اصلی کیش هنوز اجناس با کیفیت واردتی است که با قیمت مناسب یافت می‌شوند.

چطور به کیش برویم؟

اولین گزینه سفر هوایی به کیش است. از بیشتر فرودگاه‌های بزرگ ایران هواپیمایی به سمت کیش می‌رود. برای سفر زمینی هم می‌توانید با خودرو به بندر عباس بروید. بعد باید از بندرعباس به‌طرف بندر چارک، لنگه یا آفتاب ادامه مسیر دهید که به‌ترتیب در فاصله ۲۷۱، ۱۸۴ و ۳۰۷ کیلومتری از بندرعباس قرار دارند. بعد از آن با شناور به سمت کیش حرکت کنید.

بهترین هتل ها و اقامت در کیش

بهترین رستوران ها و خوراکی های کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش

راه و چاه شهر کیش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید