اگر دنبال یک مقصد جذاب، مطبوع و به تمام معنا رویایی برای یک سفر کوتاه و زیبا هستید حتما ماسال را به دقت برسی کنید.

ماسال

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که به منظره‌های جادویی مستندهای گردشگری سفر کنید؟ به آن منظره‌های جادویی بی‌تکرار که انگار شبیه نقاشی هستند؟  اگر دنبال چنین مقصد رؤیایی یا به تعبیر بهتری بهشتی هستید بهتر است سری به ماسال بزنید؛ این بهشت کوچک پنهان در ابرها.

شمال ایران به خصوص گیلان و مازندران از نظر آب‌وهوایی مطلوب‌ترین گزینه بخش مهمی از مردم ایران برای تفریح بوده است. در این میان برخی نقاط شمال ایران آب‌وهوای بهتری دارند. ماسال در نزدیکی کوه‌های تالش یکی از این مقاصد جذاب است.

ماسال کجاست؟

ماسال شهری در استان گیلان ایران و در کنار کوه‌های تالش است. مردم این شهر به زبان تالشی سخن می‌گویند. این شهر در اکثر روزهای سال در میان ابرها قرار دارد و همین باعث شده تا عموماً آب‌وهوایی دل‌پذیر و البته مناظری تماشایی داشته باشد.

ماسال در شهرستان ماسال در استان گیلان قرار دارد و از شهر تالش ۶۰ کیلومتر و از شهر رشت ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. ماسال با ارتفاع ۸۴ متر از سطح دریا، دومین شهر مرتفع استان گیلان پس از رودبار است. همین ارتفاع باعث شده تا ماسال میزبان ابرها باشد.

شهر ماسال شهری قدیمی است و خرابه‌ها و قبرستان‌های قدیمی آن نشان‌دهنده قدمت بسیار این شهر است. ماسال در گذشته به علت عبور رود خالکایی از کنار این منطقه رودکنار نامیده می‌شد. عبور رود خالکایی از کنار ماسال باعث گسترش کشاورزی و برنج‌کاری و درنهایت مبادله کالا باعث گسترش تدریجی این منطقه و تشکیل شهر ماسال شد.

معنای نام ماسال چیست؟

برای نام ماسال همچون دیگر نام‌ها ریشه‌ها و قصه‌های متفاوتی ذکر شده است. به باور عموم مردم نام ماسال از «مازال» یا «مزال» به معنی کوه یا کوه وام گرفته شده و اشاره به وضعیت جغرافیایی آن دارد.

ماسال

برخی دیگر با توجه به نزدیکی این منطقه به تالش معتقدند ماسال یک نام ترکی استانبولی و به معنی قصه پری است. برخی دیگر نیز معتقدند که ماسال کلمه‌ای کاسی، ترکیبی از گیلکی وکادوسی (تالشی)  است و در آن کلمات چون مانگ به معنای مهتاب، سل:تالاب، سی:کوه و سو و روشن به چشم می‌خورد. از میان تمام این تفاسیر همان معنای اول به آن چه در ماسال می‌بینیم نزدیکتر است.

در ادامه نگاهی به برخی از جذاب‌ترین مناطق ییلاقی ماسال داریم.

ییلاق اولسبلنگاه ؛ مشهورتر از ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال است و این روزها خود به طور مستقل شهرتی خاص به هم زده است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا و ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد و بر فراز آن، می‌توان کل شهر ماسال و تالش را زیر پای خود دید.

ماسال

نام این ییلاق از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» به معنای «محل روییدن درخت ممرز» تشکیل شده است. درخت ممرز، اولس یا «شَرَم» بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود.

ییلاق اولسبلنگاه ، جزو مناطق محافظت‌شده است و ساخت‌وساز در این منطقه تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل این ییلاق، کلبه‌های چوبی، سقف‌های حلبی رنگی و بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. اقامت در اولسبلنگاه شما حال و هوای شما را حسابی عوض می‌کند.

ییلاق خندیله پشت؛ در احاطه کوه

فضای اطراف ییلاق خندیله پشت در احاطه کوه‌های بلندی است که چشم‌اندازی وصف‌نشدنی به این ییلاق اهدا کرده‌اند. در سفر به این ییلاق، حتی در فصل تابستان نیز باید به لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی مجهز باشید؛ زیرا ییلاق خندیله پشت، یک منطقه کوهستانی است و آب‌وهوایی بسیار سرد دارد.

ماسال

ییلاق واشیار؛ میزبان آبشار واشیار

ییلاق واشیار در کوه‌های سرسبز ماسال و در بخش شاندرمن واقع شده است و یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی آن، یک آبشار است. آبشار واشیار با عمق یک متر، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز گرم تابستانی است. در سفر به این منطقه حتما لباس و کفش مناسب و اضافه به همراه داشته باشید.

ماسال

ییلاق سوچاله

بعد از اولسبلنگاه این روزها سوچاله هم حسابی به شهرت رسیده است. است. این ییلاق با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ شناخته می‌شود که در زمان غروب آفتاب، منظره‌ای فوق‌العاده برای تماشا و عکاسی را به تصویر می‌کشند. ییلاق سوچاله در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. سوچاله در زبان محلی به معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

ماسال

پارک جنگلی ریزه مندان؛ خانه درختان هیرکانی

پارک جنگلی ریزه مندان که به منظور حراست از جنگل‌های جلگه‌ای منطقه ماسال ایجاد شده، بخشی از جنگل های هیرکانی است. همان‌طور که می‌دانید جنگل‌های هیرکانی از آستارای گیلان شروع شده و تا گیلداغی در گلستان ادامه دارند. وسعت پارک جنگلی ریزه مندان ماسال حدود ۲۰۰ هکتار است و امکاناتی برای گردشگاران هم دارد.

ماسال

چه فصلی باید به ماسال سفر کنیم؟

برای سفر به ماسال هر زمانی خوب است، اما باید بدانید که از اواسط بهار تا آخر تابستان بهترین فصل برای بازدید از این منطقه است. همان‌طور که گفته شد، ماسال از نقاط مرتفع گیلان است، در نتیجه بهار و تابستان مطبوع و پاییز و زمستان سرد برای آن چندان دور از ذهن نیست. اما اگر طرف‌دار سرما، برف، کرسی و چنین چیزهایی هستید می‌توانید زمستان هم به این منطقه سفر کنید.

ماسال

از چه راهی و چطور به ماسال برویم؟

برای رسیدن به ماسال، اگر از مبدأ تهران حرکت کنید، می‌توانید از طریق جاده قزوین - رشت به مقصد برسید. حدود ۲۰ کیلومتری رشت به سمت جاده فومن بروید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید. از این جا جاده را به سمت ماسال بروید. پیشنهاد می‌کنیم این مسیر را حداقل با دو ماشین یا حتی با یک تور مطمئن طی کنید، به خصوص اگر مسافر فصل سرما هستید.

جاذبه‌های گردشگری ماسال

راه و چاه شهر ماسال

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    4 0
    الان ماسال گرمه؟
    • نه عزیزم IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      1 0
      نه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید