غذاهای محلی کیش از جذاب‌ترین تجربه‌های طعم‌های جنوب هستند با ما همراه باشید و درباره چند غذای شگفت‌انگیز محلی کیش بدانید.

حمسه الخرت

سلام نو _ سرویس گردشگری: همیشه یکی از بهترین و لذت بخش ترین قسمت های سفر به هر کجای این کره خاکی، خوردن غذاهای محلی آن منطقه می باشد. جزیره کیش نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، غذاهای محلی و سنتی خود را دارد. در این میان گردشگران زیادی هستند که در سفرشان به این جزیره برای صرف وعده های غذایی خود به سراغ غذاهای محلی کیش می روند. تنوع رستوران ها و فست فودها در کیش به قدری زیاد است که شاید با دیدن آن ها وسوسه شوید و غذاهای محلی را فراموش کنید و به سراغ غذاهای رنگارنگ فست فودی بروید. اما برای یک وعده هم که شده یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش را امتحان کنید.

غذاهای خاص و شگفت‌انگیز در کیش

برنج مجبوس

یکی از غذاهای محلی کیش که بسیار معروف می باشد و از آن به عنوان غذای مجلسی یاد می کنند، برنج مجبوس نام دارد. برای تهیه این غذا از برنج، گوشت یا مرغ یا ماهی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سیاه، دانه های گشنیز، چوب دارچین، رازیانه، هل، میخک و در نهایت زردچوبه استفاده می شود.

چند غذای شگفت‌انگیز محلی کیش

طرز تهیه برنج مجبوس بدین گونه است که ماهی یا گوشت یا مرغ را که یکی از آن را انتخاب کرده اید قطعه قطعه کنید و داخل یک قابلمه بریزید، ادویه هایی که نام برده شد را برای طعم دار کردن آن اضافه نمایید. در آخر نوبت به گوجه می رسد که آن را اضافه کرده و باهم مخلوط می کنید و می گذارید به خوبی دم بکشد. این غذا به همراه برنج سرو می شود و کیشوندان آن را برای مجالس خود تهیه می کنند. برنج مجبوس غذایی رنگارنگ بوده که هر گردشگری آن را ببیند وسوسه می شود که آن را تست کند.

محمر

محمر به عنوان غذای محلی کیش شناخته می شود که کمی عطر و طعم آن با دیگر غذاهای جنوبی و غذاهای سنتی کیش متفاوت است. مواد اصلی برای تهیه این غذا برنج به همراه شکر می باشد. بدین صورت که مقدار شکر زیادی را به برنج درحال پخت اضافه می کنند و آن را به رنگ زرد یا نارنجی در می آورند. در ادامه نیز ماهی را که پای ثابت اغلب غذاهای محلی کیش می باشد را به آن اضافه کرده و میل می کنند.

چند غذای شگفت‌انگیز محلی کیش

همچنین در ادامه نیز ادویه جات و سبزی های مخصوص محلی را با آن ترکیب می کنند. محمر غذایی شیرین و خوش طعم بوده که البته برای امتحان آن بایستی ذائقه خود را در نظر بگیرید که آیا غذای شیرین مورد پسند شما می باشد یا خیر؟ سپس آن را سفارش دهید و میل کنید.

تجربه غذای محلی کیش

کله کندی

از آنجایی که کله کندی کیش از غذاهای شناخته نشده و کاملا سنتی و محلی است؛ اطلاعات زیادی از دستور آن در دسترس نیست. ولیکن با توجه به دستورهای موجود، این غذای بی‌نظیر با جداکردن سر ماهی از بدنه، معطرکردن آن با سبزیجات و ادویه های تند جنوب و همچنین روغن طبخ می‌شود. نوع این ماهی نیز، ماهی ساردین پهلو طلایی است که در اهالی بومی جنوب کشور به آن ماهی عومه می‌گویند. علت نام گذاری کله کندی نیز به نحوه‌ی پاک‌کردن ماهی برمی‌گردد که سر آن را جدا کرده و گوشت بدن ماهی ساردین یا عومه را طعم‌دار می‌کنند. اگر به‌دنبال تست‌کردن آن هستید بهتر است در زمان سفر به جزیره کیش، سری به رستوران های سنتی کیش بزنید. بی‌شک آشپزهای محلی و ماهر آن‌ها این غذای سنتی کیش را بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب درست خواهند کرد.

چند غذای شگفت‌انگیز محلی کیش

یریش

یریش کیش که به آن یریشه نیز می‌گویند، از غذاهای محلی کیش شناخته می‌شود و پخت آن سریع صورت می‌گیرد. در این غذا بلغور گندم را با پیاز و ادویه تفت داده و سپس با آب آن‌ها را می‌پزند. در نهایت پس‌از پخت کامل کمی روغن به آن اضافه می‌کنند. بسیاری از رستوران های کیش برای سرو و گارنیش غذا، از کشمش نیز استفاده می‌کنند.

پودنی

بسیاری از توریستان و مسافران علاقه‌ی زیادی به تست‌کردن غذاهای جدید و به‌ویژه غذاهای محلی هر مقصد دارند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم پودنی کیش یا پودنی جنوب (پودنی کوسه) را فراموش نکنید. وجه تمایز این غذای سنتی کیش با سایر غذاهای محلی مردم کیش، در نوع گوشت ماهی است. در پودنی از گوشت کوسه ماهی جنوب استفاده شده که بافتی سخت و سفت دارد؛ لذا برای نرم‌کردن آن می‌بایست قبل‌از سرخ‌کردن اقداماتی انجام شود. ابتدا آن را به‌خوبی با آبلیمو و ادویه‌جات (ترجیحا زردچوبه) آغشته می‌کنند و زمانی‌که سفت‌بودن خود را از دست داد؛ با فشردن گوشت ماهی، آبش را می‌گیرند. سپس پوست کوسه ماهی را جدا کرده و گوشت طعم‌دارشده‌ی آن را در روغن با ادویه و سبزیجات سرخ می‌کنند. سرو پودنی کیش با برنج صورت می‌گیرد که در صورت نیاز از نان نیز می‌توانید استفاده کنید. (ترجیحا برنج)

چند غذای شگفت‌انگیز محلی کیش

حمسه الخرت

تجربه‌ای کاملا متفاوت و مخصوص با چشیدن یکی‌از بهترین غذاهای سنتی کیش که ازقضا از لاکچری‌ترین آن‌ها نیز شناخته می‌شود. حمسه الخرت کیش از گوشت صدف مروارید تشکیل شده که در بازارهای ایران کمیاب است و به‌صورت رایج در رژیم غذایی ایرانیان یافت نمی‌شود. در این غذای نچندان ارزان و جذاب، از صدف مروارید (Pinctada) استفاده می‌کنند که به آن دوکفه ای هم می‌گویند. سپس گوشت داخل صدف (محار) را جدا کرده و قسمت‌های خوراکی آن را با ادویه و پیاز تفت می‌دهند. این غذا را با برنج یا نان می‌توانید سرو کنید و از طعم فوق‌العاده‌ی جنوبی و محلی آن لذت ببرید. حمسه الخرت از بهترین غذاهای سنتی کیش بوده و به‌طبع در بهترین رستوران های کیش نیز عرضه می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید