هرمزگان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان شهر حریره کیش می‌باشد که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد.

 شهر حریره کیش؛ با بیش از ۸۰۰ سال قدمت

سلام نو-سرویس گردشگری:اگر تصمیم داشتید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید. این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. حریره در قرن چهار هجری قمری و بعد از رونق افتادن بندر تجاری سیراف ساخته شده و در گذشته از شکوفایی زیادی برخودار بوده است؛ به‌گونه‌ای که یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت.شهر باستانی حریره دارای قسمت‌های مختلفی است. خانه اعیانی، مسجد، حمام، بخش‌های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌های این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند.

 شهر حریره کیش؛ با بیش از 800 سال قدمت

سرگذشت شهر حریره

در منابع مختلف تاریخی از شهر حریره یاد شده است. برای مثال، یاقوت حموی، جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس قرن هفتم هجری قمری در توصیف شهر حریره آورده است:شهری که در جزیره کیش ساخته شده بسیار زیبا و اطراف آن را عمارت‌های عالی و باغ‌های دلگشا احاطه کرده است و کشتی‌هایی که بین هندوستان و خلیج فارس رفت‌وآمد می‌کنند در آنجا توقف دارند. چند آب‌انبار بزرگ برای ذخیره کردن آب باران و پنج بازار معمور در آن جا است.در جزیره کیش شهری ساخته شده بود که بارویی مستحکم داشت و آب آن از برکه‌های متعدد حاصل می‌شد و در نزدیکی ساحل محلی برای صید مروارید بوده است.شهر باستانی حریره در زمان خود به‌عنوان بندری مهم و مرکز ارتباطی بین ایران، هند و چین محسوب می‌شد و بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد. این شهر در اواسط قرن چهار هجری شکل گرفته است و تا اواسط قرن دهم به‌مدت ۵۰۰ سال در اوج و شکوفایی بود و مرکز تجاری و بازرگانی در خلیج فارس به شمار می‌رفت و جمعیت زیادی داشت.در سال ۳۵۶ هجری قمری با از رونق افتادن شهر بندری سیراف، بازرگانان این منطقه، جزیره کیش را که آن زمان قیس نامیده می‌شد برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی انتخاب کردند و شهر حریره شکل گرفت. به روی کار آمدن ملوک بنی قیصر و خاندان طیبی در کیش و اتابکان سلغری در فارس موجب توجه و رونق حریره شد.شهر حریره یک بار در دوره ایلخانی مورد بازسازی قرار گرفت و بیشتر بناهای آن متعلق به این دوران است. در حال حاضر بیشتر بخش‌های این شهر تخریب شده است؛ اما آنچه باقی مانده، نشان‌دهنده شکوه و جلال آن در گذشته است. حریره تاکنون در طی سال‌های مختلف توسط باستان‌شناسان ایرانی و خارجی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و بخش‌های مختلفی از آن کشف شده است.

 شهر حریره کیش؛ با بیش از 800 سال قدمت

راز نامگذاری شهر حریره

درباره وجه تسمیه شهر تاریخی حریره روایت‌های مختلفی بیان شده است. گفته می‌شود اسم این شهر نام بانویی بوده که روزگاری بر این شهر حکومت می‌کرد. در روایتی دیگر آمده که سرسبزی و آبادانی شهر دلیل نامگذاری آن است.

 شهر حریره کیش؛ با بیش از 800 سال قدمت

هنر معماری شهر حریره

شهر حریره در کنار دریا و در سواحل خلیج فارس با وسعت ۱۲۰ هکتار قرار دارد و از فضاهای مختلفی تشکیل شده است. نقشه شهر باستانی حریره نشان‌دهنده بندری بودن آن است. این شهر به‌منظور جلوگیری از حمله دزدان دریایی به‌صورت قلعه ساخته شده و دارای برج و بارو بوده است.در حال حاضر بقایای شهر حریره به‌صورت پشته‌های بزرگی دیده می‌شوند. در این شهر اثر چندانی از خشت و آجر دیده نمی‌شود و در ساخت بناها سنگ‌واره‌های صدفی، سنگ‌های آهکی و مرجانی به کار رفته است. ارتفاع بعضی از بناهای شهر حریره به بیش از ۶ متر می‌رسد و این نشان‌دهنده وجود طبقات است.مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار حریره دیده می‌شود که عملکرد آن‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما احتمالا با فعالیت‌های صیادی همچون صید ماهی، مروارید و مرجان مرتبط بوده‌اند و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث شده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید