۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 55413041

کیش نه تنها پر از جاذبه‌های گردشگری است که غذاهای بی‌نظیری دارد، با ما همراه باشید تا بدانیم غذای محلی کیش چیست.

غذای محلی کیش چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره زیبای کیش به عنوان یکی از جذاب ترین مناطق توریستی ایران، پر شده است از مدرن ترین مناطق تفریحی، رستوران ها، مراکز خرید و هتل های لوکسی که این جزیره را به مکانی عالی برای سفر و خوشگذرانی تبدیل کرده اند. در این میان از تاریخ غنی و قدمت چند هزارساله این جزیره نمی توان چشم پوشی کرد. اصالتی که در گوشه کنار جاذبه های تاریخی جزیره و به خصوص در فرهنگ و سنت های مردم بومی منطقه حفظ شده است. اگر می خواهید در طول سفرتان به کیش، در میان این شهر مدرن، با فرهنگ و سبک زندگی مردم جزیره آشنا شوید، بهتر است برای شروع، امتحان کردن غذاهای محلی و بومی جزیره را از دست ندهید.

غذاهای محلی و شگفت‌انگیز کیش

سمک مشوی

اکثر ساکنین بومی جزیره کیش را عرب های جنوب کشورمان تشکیل می دهند، به همین دلیل غذاهای عربی در این جزیره جزو اصیل ترین و پر طرفدارترین غذا ها هستند. سمک مشوی نیز یک غذای عربی پر طرفدار است که مهترین قسمت آن را ماهی های خوشمزه خلیج فارس تشکیل می دهند. ماهی این غذا بسته به نوع سفارش شما می تواند سرخ شده یا کبابی باشد که در ترکیب بی نظیری از ادویه های تند عربی، طعم فوق العاده ای دارد.

غذای محلی کیش چیست؟

مرگوگ و یا مرقوق

برای امتحان کردن مرگوگ یا مرقوق باید سری به رستوران های محلی کیش بزنید. مرگوگ یک غذای فوق العاده خوشمزه است که در پخت آن مواد تازه ای از انواع سبزیجات و گوشت استفاده می شود. این مخلفات شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی، گوشت های استخوان دار، پیاز و سیر و ادویه های مخصوص است که به صورت جداگانه پخته و سپس ترکیب می شوند، در انتها با اضافه شدن خمیر های دایره شکلی از آرد سنگک داخل این خورشت سنتی، می توانید یکی از خوشمزه ترین غذاهای جزیره را تست کنید.

محمر

لذت بردن از غذای محمر کاملا به ذائقه شما بستگی دارد، اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، محمر می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما در بین غذاهای محلی کیش باشد. محمر، برنجی شیرین است که به طور معمول به همراه ماهی سرو می شود و قطعا تجربه ای متفاوت از ترکیب مزه هاست.

مضروبه

یکی دیگر از طعم های متفاوت ماهی های خلیج فارس را می توان با امتحان کردن مضروبه چشید.

غذای محلی کیش چیست؟

مضروبه یکی از غذاهای پر طرفدار جزیره است که ترکیب ماهی سرخ شده و یا کبابی به همراه سیر و نوعی سبزی است و طعمی متفاوت را در رستوران های محلی جزیره به شما هدیه می کند.

قلیه‌ماهی

قلیه‌ماهی غذای مخصوص کیش نیست ولی جنوبی است و در بین غذاهای سنتی کیش هم بسیار سرو می‌شود و شاید به دلیل چاشنی‌هایی که به آن اضافه می‌کنند کمی عطر و طعم متفاوت با سایر مناطق داشته باشد. برای تهیه این غذا ماهی را با سبزی‌های خوشمزه و معطر تفت می‌دهند و همراه با چاشنی و مواد معطر و خوش‌طعم دیگر می‌پزند.

غذاهای خاص و متفاوت محلی کیش

خورشت میگو

خورشت قلیه‌میگو یا خورشت میگو، ظاهری شبیه قورمه سبزی، قلیه‌ماهی یا سایر غذاهای سبزیجاتی ایرانی دارد. با این تفاوت که در آن به جای گوشت یا ماهی از میگو استفاده می‌شود و تنوع سبزیجات آن کمتر است. طعم اصلی و پایه‌ای آن سیر است که در طول پخت به آن اضافه می‌کنند. ترشی خاصی هم به آن اضافه می‌کنند که در بیشتر مواقع این ترشی تمر هندی است.

غذای محلی کیش چیست؟

کله‌کندی

ماهی «عومه» ساردینی به نام ساردین پهلو طلایی است. بومیان و ساکنین جزیره کیش از این ماهی برای تهیه نوعی غذا به نام کله‌کندی استفاده می‌کنند. نامگذاری این غذا هم به این دلیل است که ابتدا سر ماهی را می‌زنند تا فقط گوشت آن باقی بماند. بعد با مواد معطر آن را می‌پزند. پس از از پخت به آن ادویه و پیاز داغ و روغن محلی اضافه می‌کنند.

پودنی

پودنی هم غذایی است که با گوشت ماهی پخته می‌شود؛ اما نوع کوسه سواحل کیش. پخت گوشت سفت کوسه کمی سخت است. برپومیان کیش برای این که بتوانند گوشت را کاملا بپزند ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می‌پزند. سپس پوست کوسه را می‌کنند و گوشت آن را فشار می‌دهند تا آب داخل گوشت خالی شود. سپس آن را با ادویه و سبزیجات معطر تفت می‌دهند و همراه با برنج سرو می‌کنند.

حمسه‌الخرت

داخل صدف مروارید ساز که به آن «محار» می‌گویند، بخش گوشتی کوچکی وجود دارد که البته همه آن خوراکی نیست. بومیان کیش به دقت بخش غیر قبل خوردن محار را جدا می‌کنند و بخش خوراکی را با انواع ادویه و پیازداغ می‌پزند و خوش طعم می‌کنند. این غذا را می‌توانید با برنج یا نان میل کنید.

غذای محلی کیش چیست؟

برنج بریانی

برنج بریانی شاید مختص کیش نباشد ولی غذایی جنوبی است که در کیش طرفدار زیاد دارد. برای درست کردن آن از گوشت قرمز، سیب‌زمینی، عدس، کشمش و زرشک استفاده می‌کنند. گوشت را طعم دار می‌کنند و خوب می‌پزند. سیب‌زمینی و عدس را هم می‌پزند و همراه کشمش و زرشک تفت‌داده شده، هل و دارچین لابه‌لای برنج آب‌کش شده می‌گذارند. این سبک آشپزی برنجی که همیشه می‌خوریم را به یکی از خاص‌ترین غذاهای سنتی کیش تبدیل می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید