بابل شهر بهارنارنج‌ها، قهرمان‌های کشتی، هنرمندان سینما و تلویزیون و طبیعتی دلربا است، شهری که طبیعتش تمام گردشگران را مجذوب خود کرده است.

بابل

بابل یکی از پرجمعیت‌ترین و یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای مازندران است، شهری که به بار فروشی، دانشگاه‌ها و البته بهار نارنج‌های خوبش مشهور است.

بابل بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که اکثر آنان به گویش بابلی حرف می‌زنند. بابلی از مجموعه گویش‌های مازندرانی است.

به باور بسیاری از مورخان بنای شهری که امروز به نام بابل می‌شناسیم بعد از اسلام گذاشته شده است، هر چند احتمالا پیش از آن به جای شهر کنونی بابل شهری دیگر وجود داشته که بیشتر ساکنان آن پیرو آیین میترا بودند.

برای درک اهمیت اقتصادی بابل کافی است بدانید که این شهر مدت‌ها قبل به «بار فروش ده» مشهور بود. در دوران شاه عباس به لطف نگاه خاص شاه شهر گسترش یافت و از بارفروش ده به بارفروش تغییر نام داد. در نهایت در سال ۱۳۱۰ و در تغییراتی که حکومت رضا شاه بر تقسیمات کشوری اعمال کرد نام شهر به بابل تغییر کرد.

رضاقلی‌خان هدایت، ادیب و شاعر دوره ناصر درباره بابلِ آن زمان می‌نویسد:

بارفروش شهری آباد شده و چون اطرافش جنگل است، بارو و برج برنمی‌تابد و مشتمل است بر مساجد و عمارات و مدارس و دکاکین و سراها و بیوتات، جمعیت آن زیاد است؛ این بنده مدت هشت سال در ایام طفولیت در این شهر می‌زیسته‌ام… جمعی از اقارب من در بارفروش مازندران سکونت داشته‌اند؛ ما نیز در آن شهر متوطن شدیم.

بابل
تصویری از اردوی شاهی ناصرالدین شاه در بابل

بعدها ناصرالدین شاه نیز عزم سفر به بارفروش کرد، سفری که با همراهی عبدالله قاجار، عکاس رسمی شاه انجام شد. در این سفر عبدالله قاجار اولین عکس‌ها را از «بحر ارم» و «سبزه میدان» بابل گرفت. بابل در دوران قاجار روزگار بدی نداشت، روزگاری خوبی که با اندکی تنش ناشی از جنگ‌های جهانی در دوران پهلوی هم ادامه داشت. در دوران جمهوری اسلامی توسعه صنعتی بابل سرعت گرفت و شهرک‌های صنعتی زیادی اطراف آن تاسیس شد.

هر چند بابل بعد از ساری بیشترین توسعه فیزیکی را در مازندران داشته و شهرک‌های صنعتی بسیاری نیز در اطراف آن شکل گرفته است، اما کشاورزی و دامپروری با محوریت کاشت و برداشت برنج منبع اصلی درآمد مردم بابل است.

شهر هنر، ادبیات، سیاست و کشتی

بابل شهر چهره‌های برجسته هنری، دینی و ورزشی است؛ ورزشی به نام کشتی. مشهورترین کشتی‌گیر بابل امامعلی حبیبی یکی از پرافتخارترنی کشتی‌گیران تاریخ ایران است. او نخستین نشان طلای بازی‌های المپیک را برای ایران کسب کرد. حبیبی به ببر مازندارن مشهور بود و به واقع مدال‌های طلا را مثل یک ببر شکار می‌کرد.

بابل

داوود رشیدی، هنرمند برجسته سینمای ایران نیز یکی از مفاخر بابل حساب می‌شود. رشیدی متولد تهران است، اما از خاندان حائری مازندرانی یکی از خاندان‌های شناخته شده بابل است.

بابل

شاهرخ مسکوب پژوهشگر، شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسنده ایرانی نیز از دیگر مشاهیر اهل بابل است. او از محبوب‌ترین چهره‌های ادبی ایران در زمان خود بود و خاطرات و پژوهش‌های وی هنوز مورد توجه است.

بابل

.

از دیگر مشاهیر معاصر بابل می‌توان به هادی نوروزی فوتبالیست پرسپولیسی، پریناز ایزدیار و محمدحسین مهدویان، بازیگر و لعیا جنیدی از چهره‌های سیاسی ایران اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی بابل

بابل طبیعتی آغشته به بهار نارنج و دلپذیر دارد، اما این مسئله نباید مانع آن شود که شما به تاریخ و اماکن تاریخی این شهر کم توجه باشید.

مسجد محدثین

مسجد محدثین نیز از جمله دیدنی‌های بابل است، مسجدی که بر اساس روایت‌های تاریخی بر اساس توصیه امام زمان ساخت شده است. این بنا در دوران نادر شاه افشار و به دست محمدنصیر بارفروشی مشهور به «ملانصیرا» ساخته‌شده است. این مسجد و داستانش بی‌شباهت به مسجد جمکران نیست.

بابل

کاخ شاپور

این عمارت زیبا در دوران صفوی بنا شد و محل تفریح شاهان صفوی و قاجار بود. رضا شاه در دوران خود آن را توسعه داد و بعد از انقلاب هم این کاخ تبدیل به محل دانشگاه علوم پزشکی بابل شد.

بابل

حمام میرزا یوسف

این حمام یادگار دوران صفوی است و تا سال ۱۳۹۰ سالم بود، اما در این سال نیروهای شهرداری دست به تخریب آن زدند. هرچند میراث فرهنگی در نهایت جلوی این کار را گرفت، اما در نهایت بخش اعظم بنا تخریب شد.

بابل

طبیعت جادویی بابل

بابل مثل بسیاری دیگر از نقاط مازندارن و شمال ایران از نظر طبیعی گنجینه‌ای گران‌بها است. روستاهای جذاب، آبشارهای دلپذیر و هوای مطلوبی که این شهر را به مقصدی جذاب تبدیل می‌کند.

فیلبند

روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو قرار دارد و با نمای خاصش به ابرها و محیط جادویی و عجیبی که دارد به یکی از مقاصد جذاب گردشگران از سرتاسر ایران بدل شده است.

بابل

هفت آبشار تیرکن

این آبشارها در نزدیکی بابل قرار دارند و از زندگی بخش‌ترین جاذبه‌هایی است که می‌توانید در بابل پیدا کنید. این جاذبه گردشگری از هفت آبشار پله‌کانی تشکیل می‌شود و قدمتی به اندازه ۴۰ میلیون سال دارد.

بابل

پارک جنگلی بزچفت یا بابلکنار

این پارک جنگلی با وسعت ۷۶۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری بابل قرار دارد و یکی از مناطق نمونه گردشگری بابل است. اصلی‌ترین جذابیت طبیعی پارک  آبشار و چشمه‌ کوچکی است که داخل آن قرار دارد.

بابل

روستای شیخ موسی

روستای شیخ موسی در ۶۵ کیلومتری بابل قرار دارد و مقصدی جذاب و خنک برای سفر در تابستان است. چشمه‌های آب معدنی و آبشار شیخ موسی از اصلی‌ترین نقاط دیدنی روستا هستند.

بابل

آبگرم ازرود

آبگرم فیروزه‌ای و جذاب ازرود که با نام آب معدنی آرزو نیز شناخته می‌شود، در میان دره‌ای جنگلی قرار دارد و از خاص‌ترین نقاط دیدینی بابل به حساب می‌آید.

بابل

جنگل شیاده

جنگل شیاده مقصدی آرام و جذاب برای وقت گذرانی است که چشم‌اندازی زیبا از سد شیاده پیش روی مسافران و گردشگرها می‌گذارد. روستای شیاده نیز در نزدیکی این جنگل قرار دارد.

بابل

جاذبه‌های گردشگری بابل

راه و چاه شهر بابل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید