یکی از مواردی که می‌توان ردپای فرهنگ، تاریخ و حتی اقلیم یک منطقه را در آن مشاهده کرد فرهنگ غذایی مردم است. غذاهای سنتی هر منطقه برآمده از امکانات طبیعی، عادات و روش زندگی مردم آن است. جزیره کیش و مردمش هم از این قاعده مستثنی نیستند.

جشنواره طعم مزه ایرانی، عربی و هندی

از آن جایی که کیش جزو جزایر جنوبی ایران است و معمولاً در این جزیره اکثراً عرب زبان هستند، غذاهای عربی نیز در این جزیره تند و فلفلی است که از ادویه مخصوص این منطقه ناشی می‌شود. از سویی دیگر، در این منطقه جنوبی، ماهی و سایر آبزیان پای ثابت غذاهای سنتی هستند.

البته اگر دقت کرده باشید در اکثر غذاهای قشم، بندرعباس، بوشهر و دیگر شهرهای جنوبی از ماهی استفاده می‌شود؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که مواد غذایی تازه سرو شود. در صورتی که به کیش سفر کردید، طعم غذاهای بومی این جزیره با چاشنی مهمان‌نوازی مردم خونگرم جنوبی برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند.

توجه داشته باشید از آنجایی که کیشوندان اصیل جزیره اکثرا عرب زبان هستند و غذاهای عربی هم معمولا تندند، برخی از غذاهای کیش دارای تندی خاصی هستند که حاصل از ادویه‌های مخصوص این منطقه است.

در ادامه با هم نگاهی به بخشی از معروف‌ترین غذاهای سنتی کیش داریم.

برنج مجبوس؛ غذایی مجلسی و پرمخلفات

برنج مجبوس را می‌توان جزو معروف‌ترین غذاهای کیش دانست. این غذا به عنوان یکی از غذاهای مجلسی در کیش به حساب می‌آید. حتی برنج مجبوس یکی از غذاهایی است که در مراسم عروسی در کیش سرو می‌شود.

برنج مجبوس همراه با ماهی، مرغ یا گوشت سرو می‌شود. در پخت برنج آن ادویه‌های خاصی جهت طعم دار کردن برنج استفاده می‌شود. مهم ترین مواد به کار رفته در تهیه برنج این غذا پیاز، گوجه فرنگی، تخم گشنیز، رازیانه، زیره سبز، فلفل سیاه، میخک، چوب دارچین، هل درسته، زردچوبه و نمک می‌باشند.

مرگوگ ؛ غذایی مقوی و سنگین

یکی از غذاهای معروف کیش، مرگوگ است. در پخت این غذای خوشمزه، از انواع سبزیجات، با گوشت استخوان استفاده شده است. این سبزیجات خوشمزه ترکیبی از بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، سیب‌زمینی، پیاز و سیر است. گوشت‌ها هم به‌صورت تکه‌هایی استخوان‌دار است که همراه با ادویه مخصوص جنوبی، می‌تواند یک طعم بی‌نظیر را برای تجربه کردن برایتان رقم بزند. خمیرهایی دایره‌ای از آرد نان سنگک به این غذا اضافه می‌شود که کربوهیدرات غذا را تأمین می‌کند. این غذا هم مقوی بوده و هم به خاطر داشتن فیبر و کربوهیدرات بسیار سیر کننده است؛ بنابراین آن را از دست ندهید.

سمک مشوی؛ ماهی کبابی به سبک کیش

سمک مشوی همان ماهی سرخ شده یا ماهی کباب است که با ادویه‌های مخصوص عربی، درست می‌شود. ادویه‌های عربی معمولاً تند هستند و معروفیت این غذا هم به‌ خاطر تند بودن ادویه به کار رفته در آن است.

فرهنگ غذایی کیش؛ جشنواره طعم مزه ایرانی، عربی و هندی

قلیه ماهی؛ غذای محبوب جنوب

این غذای معروف را معمولاً در هر شهر جنوبی می‌بینید که بسیار لذیذ است. قلیه ماهی از غذاهای سنتی شهرهای جنوبی به شمار می‌رود و هر شهری، هم سبزی و هم طرز طبخ مخصوص به خود را برای آن دارد. در کیش معمولاً یکی از خوشمزه‌ترین قلیه ماهی‌ها را در رستورانی به نام رستوران عمو اکبر می‌توانید تجربه کنید. اغلب گردشگران و مسافران این رستوران را به خاطر طعم بی‌نظیر قلیه ماهی‌اش انتخاب می‌کنند. در پخت قلیه ماهی چیزی که اهمیت دارد، سبزی‌های خوشمزه و معطری است که با چاشنی و مواد غذایی دیگر، طعم بی‌نظیر و خوشمزه‌ای پیدا می‌کند.

هریسه؛ نسخه عربی حلیم

یکی دیگر از غذاهای محلی کیش به نام هریسه است. در صورتی که شما هم طرفدار حلیم هستید، احتمالاً هریسه هم با مزاجتان سازگار باشد. در هریسه از بلغور و مرغ یا گوشت گوساله به عنوان مواد اصلی استفاده می شود. در این غذا از هل و دارچین نیز استفاده می شود. در واقع وجود هل و دارچین است که طعمی متفاوت از حلیم به این غذای سنتی کیش می دهد. جالب است بدانید جنوبی ها از هل و دارچین به عنوان طعم دهنده غذا در اکثر غذاهای سنتی و محلی خود استفاده می کنند. آب، آرد، شکر و آبمیوه نیز از دیگر موادی است که از آن ها در هریسه استفاده می شود.

فرهنگ غذایی کیش؛ جشنواره طعم مزه ایرانی، عربی و هندی

مضروبه؛ ماهی معطر

مضروبه غذایی است که مانند اکثر غذاهای سنتی جزیره کیش در دستور پخت آن از ماهی استفاده شده اما ترکیب شدن آن با سیر و سبزی های معطر و تازه دیگر طعم جدید و متفاوتی به این غذا خواهد داد. بدون شک ترکیب ماهی، سیر و سبزی ترکیب وسوسه انگیزی خواهد بود و بهتره بدانید معمولاً این غذا در هر رستوران غذای محلی کیش سرو می شود. بنابراین آن دسته از مسافران تور کیش که بخواهند درطول سفر خود این غذای محلی کیش را امتحان کنند؛ برای یافتن آن دچار مشکل نخواهند شد.

خورشت میگو؛ چیزی شبیه قرمه سبزی

جای خالی میگو در غذاهای دریایی کیش خالی بود. خورش قلیه میگو غذای معروف دیگری است که شبیه به قورمه سبزی است. با این تفاوت که به‌جای گوشت در آن از ماهی و سبزی مخصوص استفاده می‌شود. در این غذا طعم سیر را به‌ خوبی زیر زبان احساس می‌کنید. برای ترش شدن آن هم تمر هندی اضافه می‌کنند که طعم خوشمزه‌ ترشی می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید