فیلبند روستایی دیدنی و جذاب است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: همه ما می دانیم که شهرهای شمالی محصولات و خوراکی های بسیار خوشمزه و لذیذی دارند که گردشگران از آن ها به عنوان سوغات آن شهرها تهیه می کنند. روستای فیلبند انواع خوراکی های خوشمزه همچون ترشیجات، عسل کوهی، شیرینی های محلی، انار جنگلی، میوه های تازه، گیاهان دارویی دارد که شما هم در صورت سفر به این روستای ییلاقی و زیبا می توانید تهیه نمایید. در ادامه با برخی از خوراکی های فیلبند که خوشمزه و دلچسب هستند آشنا می شویم.

فیلبند؛ روستایی محبوب و تماشایی

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا هم به مناطق دیگر می‌روند و روستا خالی از سکنه می‌شود.

برای ساکنان تهران و اطراف آن، روستای فیلبند به‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، محبوبیت بالایی دارد. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا است. کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. در گویش مازندرانی این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌گویند. «فل» معنای خستگی و «بند» معنی بند آمدن می‌دهد و بر اساس گفته‌های اهالی، راه دشوار تردد به این روستا در گذشته، باعث این نام‌گذاری شده است.

سوغاتی‌های محبوب‌تر در فیلبند

سبزیجات محلی

این روستا ییلاقی و کوهستانی بوده و دارای خاکی حاصلخیز و طبیعتی سرسبز می باشد.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

بر روی مراتع این روستای ییلاقی گیاهانی دارویی و سبزی های محلی می رویند که می توان به گل گاو زبان، آویشن کوهی نعناع، پونه اشاره کرد. اهالی روستا این گیاهان را می چینند و برای فروش بسته بندی می کنند. بسیاری از گردشگران می توانند از این گیاهان دارویی و سبزیجات محلی تهیه کنند و به عنوان سبزی های خوش عطر و طعم و خواص دارویی استفاده می کنند.

ازگیل

از میوه های خوشمزه و مفیدی که در فصل های پاییز در طبیعت روستای فیلبند می رویند، ازگیل می باشد. ازگیل ها به عنوان میوه های پاییزی شناخته می شوند و از آن ها می توان بر روی سفره های شب یلدا که از مراسم های ایرانی است، می توان مشاهده نمود. در زبان محلی این میوه گرد و نارنجی رنگ را با نام کنس می شناسند.

عسل کوهی

اگر در میان شهرهای استان مازندران به دنبال عسلی بسیار مرغوب و با کیفیت هستید، بهتر است به سراغ روستای ییلاقی فیلبند بروید. این نوع عسل از ۴ هزار نوع گیاه تهیه می شود و به عنوان بهترین و مرغوب ترین عسل این طبیعت شناخته می شود.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

صنایع دستی فیلبند

سفر به فیلبند تنها به گشت و گذار در طبیعت آن محدود نمی شود. برخی از افراد علاقه مند هستند به هر شهری سفر می کنند، یک سوغاتی را به عنوان یادگاری از آن شهر تهیه کنند و با خود به یادگار به محل زندگی خود ببرند. فیلبند نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران دارای صنایع دستی زیبا و متنوعی بوده که گردشگران می توانند در سفر خود به این طبیعت زیبا از آن ها تهیه نمایند. در ادامه این بخش با برخی از صنایع دستی این منطقه آشنا می شویم که به دستان هنرمند بانوان و آقایان فیلبند تهیه می شوند.

شمد

از جمله صنایع دستی که در این روستای ییلاقی تهیه می شوند، پارچه ای لطیف، نازک و بسیار سبک است که با نام شمد شناخته می شوند. افراد می توانند از این شمدها به عنوان رواندازی در تابستان ها تهیه کنند. این پارچه از ابریشم یا پنبه تهیه می شوند و بر روی آن ها نقوشی از مربع های رنگارنگ و چهارخانه وجود دارد.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

پیشنهاد می شود اگر به این روستای ییلاقی و زیبا سفر کردید، حتما از شمدهای رنگی و نازک که جزء صنایع دستی فیلبند محسوب می شوند تهیه نمایید.

گلیم و جاجیم

از دیگر صنایع دستی فیلبند که بسیار زیبا و خاص هستند، گلیم و جاجیم می باشند که از آن ها به عنوان زیر انداز استفاده می شود. این گلیم ها و جاجیم ها از پشم گوسفند یا موی بز تهیه می شوند و هنرمندی که به بافت آن ها اقدام می کند، نقش و نگار هایی از طبیعت را فرا می گیرد و به بافت آن ها اقدام می نمایند. گلیم هایی که در این روستا بافته می شوند، اغلب آن ها به صورت دو رو هستند. از نقش و نگارهای زیبایی که بر روی جاجیم و گلیم ها وجود دارد، نقش های هندسی هستند که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند. بسیاری از گردشگرانی که به فیلبند سفر می کنند، از جاجیم و گلیم های آن ها که حاصل دستان هنرمند اهالی روستا می باشند تهیه می کنند.

محبوب‌ترین سوغاتی‌های فیلبند چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید