فیلبند روستایی جذاب و خاص است و در اطراف خود جاذبه‌های درجه یکی دارد، با ما همراه باشید و درباره چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید؛ بیشتر بدانید.

چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: در مورد نام فیلبند دو روایت وجود دارد؛ برخی اعتقاد دارند از آنجایی که هوای این منطقه در زمستان‌ها بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود هیچ فیلی هم نمی‌تواند در اینجا دوام بیاورد اما از آنجایی که در ایران فیلی زندگی نمی‌کرده است این روایت نمی‌تواند چندان معتبر باشد. در روایت دیگری هم آمده است که فِل در گویش زبانی مردم مازندران، به معنای خستگی و بند هم به معنی بندآمدن و نتوانستن است. از آنجایی که مسیر رسیدن به این روستا به دلیل ارتفاع بالا و کمرگاه‌های تند، بسیار سخت بوده به این نام مشهور شده است. برخی از مردم هم‌چنان از این روستا با نام فِلبند یاد می‌کنند.

آشنایی با روستای بی‌نظیر فیلبند

ییلاق فیلبند، یکی از سحرانگیزترین روستاهای شمال ایران است و در سال‌های گذشته شهرت و محبوبیت فراوانی بین گردشگران پیدا کرده است. این روستا از توابع شهرستان بابل و دهستان خوشرود به شمار می‌رود و ییلاق اهالی روستای دیواملکشاه و دیواکاقع محسوب می‌شود. مردم این روستاها در ماه‌های گرم سال به ییلاق فیلبند می‌روند و از خنکای هوای این منطقه و چراگاه‌های آن استفاده می‌کنند.

چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید!

فیلبند در زمستان‌ها به دلیل سوز و سرما و بارش برفِ شدید، خالی از سکنه می‌شود و تنها تعداد کمی از اهالی در این ییلاق باقی می‌مانند. ارتفاع ۲۳۰۰ متری ییلاق فیلبند آن را به مرتفع‌ترین روستای بخش شرقی استان مازندران تبدیل کرده است و بسیاری از آن با نام بام شرقی مازندران یاد می‌کنند. مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی فیلبند، اقیانوس ابری‌ست که بیشتر اوقات روستا را در برمی‌گیرد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این دریای ابر به این روستا می‌آیند و با دیدن منظره خارق‌العاده گذر ابرها از زیر پای‌شان، با خاطره‌ای خوش به خانه باز می‌گردند.

بهترین و دلچسب‌ترین کاری که می‌توان در سفر به فیلبند انجام داد، عکاسی از طبیعت بکر و تماشایی اینجاست. بیشتر از همه دریایِ ابر فیلبند، گردشگران را برای ثبت تصاویر زیبا به اینجا می‌کشاند؛ اقیانوس ابری که به آرامی از مقابل‌تان گذر می‌کند و در ترکیب با خانه‌های روستایی، جنگل و کوه، چشم‌اندازهای بدیعی به وجود می‌آورد.

چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید!

در کنار این، منظره طلوع و غروب آفتاب از فراز کوه‌ها و جنگل‌ها در این گوشه از بهشت خدا به قدری تماشایی است که نفس را در سینه حبس و تصاویر بی نظیری را در قاب دوربین خلق ‌کند. حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید. خانه‌های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید.

صدای زنگوله دام‌های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می‌کند، می‌تواند حال‌تان را خوب کند. یکی از مسیرهایی هم که می‌توانید در آن به گشت و گذار بپردازید مسیر روستای سنگ چال است؛ اما دقت کنید که این راه را بدون راهنمای محلی و تجهیزات و آمادگی قبلی طی نکنید که ممکن است بعدا دچار مشکل شده یا گم شوید.

جاذبه‌های تماشایی در اطراف فیلبند

روستای سنگچال و جنگل‌های زیبای چلاو در نزدیکی روستای فیلبند، برای پیاده‌روی در طبیعت، گزینه‌های مناسبی هستند و می‌توانید ساعت‌هایی را به گشت‌وگذار در آن‌ها بپردازید.

چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید!

در اطراف سنگ چال، به دام‌های در حال چرا بر می‌خورید و کلبه‌های چوبی زیبایی در این مسیر خودنمایی می‌کنند. بقعه «امام‌زاده یحیی» در این روستا قرار دارد و می‌توانید در گشت و گذارتان به این امام‌زاده هم سر بزنید. اما به خاطر داشته باشید حتما با راهنمای محلی به دیدن این روستا بروید، تا بتوانید راه رفت و برگشت را پیدا کنید. برای افراد ناآشنا به این منطقه احتمال گم شدن بسیار زیاد است، زیرا هیچ تابلوی راهنمایی در مسیر وجود ندارد.

در مسیر رفت به‌سمت روستای فیلبند و در ابتدای روستای سنگ چال، مغازه‌های محلی با محصولات و صنایع دستی شمال وجود دارند. مرداد ماه در این روستا جشنواره محلی برگزار می‌شود که اگر در این زمان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از تماشای جشن‌های بومی با لباس‌های محلی لذت ببرید و با فرهنگ و رسوم مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

اطراف روستای فیلبند رودخانه‌ای وجود ندارد، اما چشمه‌های آب معدنی در اطراف این روستا جوشیده‌اند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان «چشمه لار» را نام برد که خواص آب آن برای بیماری‌های کلیوی و استخوان درد، بسیار عالی است.

چند جای تماشایی در نزدیکی فیلبند که باید دید!

«امام‌زاده قاسم» در نزدیکی قله «اندوار» و در کوه‌های جنوبی فیلبند قرار دارد. مسیر حرکت به‌سمت این امام‌زاده فرازونشیب زیادی دارد. برای طی کردن این مسیر حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. طبیعت اطراف امام‌زاده قاسم بسیار چشم‌نواز است.

داخل بقعه مکان مناسب برای استراحت و در نزدیکی آن اقامتگاه کوچکی وجود دارد. با کمی استراحت در این منطقه می‌توانید به پیاده‌روی در مسیر ادامه دهید و به روستای «رستم‌چال» برسید. در این روستا دو گودال بزرگ خواهید دید که گفته می‌شود از برخورد دو شهاب سنگ به جا مانده‌اند. پس از روستا، مسیری پاکوب به‌سمت جنگل الیمستان به چشم می‌خورد. پیاده‌روی در این جنگل سرسبز و تماشای طبیعت بکر آن، خالی از لطف نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید