یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان کاروانسرای تاجوانچی می‌باشد.

سفری هیجانی به کاروانسرای تاجوانچی

سلام نو - سرویس گردشگری: کاروانسرای تاجوانچی که با نام سرای اتحاد نیز شناخته می‌شود، در بخش غربی حمام حاج صالح سقز قرار دارد و از جاذبه های گردشگری سقز به شمار می‌رود. هرچند تنها بخشی از ضلع شمالی این اثر تاریخی باقی‌مانده است؛ اما به خوبی می‌توان طرح آن را که در دو طبقه، متشکل از حیاطی مستطیل شکل، ستون‌های استوانه‌ای آجری، پایه‌ستون‌های مربعی آجری، آب‌نمایی در مرکز حیاط و حجره‌ها و اتاقک‌هایی در پیرامون بوده است، مشاهده کرد. احتمال می‌رود که این بنا در دوران حکومت زندیه و در زمان فرمانروایی خسرو خان اول ساخته شده است.

سفری هیجانی به کاروانسرای تاجوانچی

معماری کاروانسرای تاجوانچی

اساس معماری کاروانسراها مانند بناهای عمومی، تابع شیوه، سنت و سبک رایج عهد خود و تا اندازه ای در پرتو شرایط جغرافیای منطقه ای که در آن بنا شده اند، بوده است. عناصر تشکیل دهنده بنا به طور کلی عبارتند از: ورودی، هشتی، تقسیمات داخلی هشتی، محور اصلی ورود به حیاط مرکزی، اتاق ها و غرفه ها، استبل ها و محل نگهداری چهارپایان، کریدورها، ملحقات و اتصال گوشه ها، نماها و تزیینات ورودی و برخی بناهای الحاقی مانند آب انبارها، بازار، برج دیدهبانی و … . پلان این کاروانسرا به صورت یک حیاط مستطیل شکل است که در وسط آن آب نمایی قرار دارد و در گرداگرد این حیاط حجره ها قرار دارند. ساختمان آن به صورت دو طبقه است و از ستون هایی استوانه ای آجری که پایه های مربعی داشتند تشکیل می شود. ردیف قوسهای نیم دایره و تنگ گذاری به صورت دیوار باربر در فضای نیمه باز مشرف به داخل حیاط نیز دیده می شود و همچنین طبقه فوقانی دارای ردیف ستون های چوبی سبک معماری منطقه شمال غرب ایران بوده است.

سفری هیجانی به کاروانسرای تاجوانچی

نحوه دسترسی به کاروانسرا

برای اینکه بشود این بنا را دید باید به شهر سقز سفر کرد و از آنجایی که این بنا در مرکز شهر و در نزدیکی حمام و بازار قدیمی قرار دارد دسترسی به آن آسان است. وسایل حمل و نقل عمومی و همینطور خودرو شخصی گزینه هایی هستند که برای رفتن به این بنا وجود دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید