۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 55496655

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کردستان پر شمار است همراه باشید تا بدانیم مسجد خسروآباد گروس کجاست.

مسجد خسروآباد گروس کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد خسروآباد گروس به دوران قاجار تعلق دارد و در روستایی با همین نام، از توابع شهرستان بیجار واقع شده است.

احتمال داده می‌شود که بانی این مسجد خسرو خان اردلان باشد. این مسجد یکی از مساجد تک ایوانی کشور به شمار می‌رود و از ویژگی‌های آن می‌توان به آجرکاری‌های متنوع اشاره کرد.

مسجد خسروآباد گروس که از جاهای دیدنی بیجار به حساب می‌آید، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با مسجد خسروآباد گروس

در حال حاضر به هر شهر و یا روستایی که سفر کنید، با مساجد بزرگ و کوچک زیادی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاصی دارند.

برخی از این مساجد دارای قدمتی بسیار کهن هستند و همین امر، ارزش شأن را دو چندان کرده است.

یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین مساجدی که در ایران وجود دارد، مسجد خسرو آباد گروس بیجار در استان کردستان است و برخی از افراد، آن را با نام مسجد امیر علاءالدین می شناسند.

همان طور که گفته شد، مسجد خسروآباد گروس بیحار جزء تاریخی ترین مساجدی است که در ایران وجود دارد.

این مسجد توسط شخصی به نام امیر علاءالدین گروسی، از خان های خسروآباد، ساخته شده است و زمان ساخت آن، به دوره زندیه یا دوره قاجار بر می گردد اما تاکنون هیچ گونه آسیبی ندیده است.

مسجد خسروآباد گروس کجاست؟

این اثر تاریخی به دلیل اهمیت زیادی که داشت، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ۲۶۰۷ در فهرست مهم ترین آثار ملی ایران، قرار گرفت و به ثبت رسید تا گردشگران و مسافران از سراسر جهان، بتوانند به راحتی از آن بازدید به عمل بیاورند.

مسجد دیدنی خسروآباد گروس، در یک زمین بسیار بزرگ ساخته شده است و ویژگی های بسیار خاصی دارد.

در واقع برای ساخت این مسجد، از مسجد جامع سنندج الهام گرفته اند اما معماری داخلی آن ها، خیلی شبیه به یک دیگر نیست و با هم تفاوت های جزئی دارند.

محوطه مسجد خسروآباد گروس، بسیار جالب است و بعد از این که به صحن آن وارد شوید، حجره های زیادی را مشاهده خواهید کرد که در گذشته خادم های مسجد و طلاب در آن ها، استراحت می کرده اند.

در همان جا می توانید به راحتی ایوان جنوبی را نیز ببینید که به شکل باشکوهی طراحی شده است. این مسجد زیبا را با استفاده از آجر کاری و طرح های خاص، تزئین کرده اند اما در عین سادگی، جذابیت بسیار زیادی دارد.

کسانی که دوست دارند از مسجد خسروآباد گروس بازدید نمایند و تمام قسمت های مختلف آن را از نزدیک ببینند هنگامی که به دیدن این مسجد قدیمی رفتید، حتما از شبستان آن نیز، بازدید کنید.

در شبستان مسجد، ستون های بسیار بزرگی وجود دارد که از آجر پوشیده شده اند و فضایی جالب را به وجود آورده اند.

بر روی شبستان مسجد، تقریبا ۱۵ گنبد زیبا دیده می شود که به شکل خاصی طراحی شده اند. در آب نمای حیاط مسجد تاریخی خسروآباد گروس، می توانید مسیر گذر آب را مشاهده کنید که بسیار تماشایی است.

این آب از چشمه جوشانی تأمین می شود که نزدیک مسجد جای گرفته است اما جریان و فشار آن، خیلی زیاد نیست.

مسئولین طی چندین سال اخیر، تغییرات زیادی را بر روی این مسجد ایجاد کردند و نورگیرها، حوض، ستون ها، سنگ فرش حیاط، دیوارها را مورد مرمت و بازسازی قرار دادند.

مسجد خسروآباد گروس کجاست؟

ویژگی‌های جالب مسجد خسروآباد گروس

مسجد خسروآباد گروس در زمان قاجار توسط شخصی به نام امیر علاءالدین گروسی (از خوانین خسروآباد) بنا شده و تاکنون محکم و استوار پا برجاست.

بعد از وارد شدن به صحن مسجد خود را در میان حجره‌هایی می‌یابید که محل استراحت طلاب و خادمین مسجد شناخته می‌شود و می‌توانید مصلای تابستان و ایوان جنوبی را نیز در آنجا ببینید.

مسجد جامع خسرو آباد بیجار را با تزئینات چشمگیر همچون آجرکاری و طرح‌های گوناگون زینت بخشیده‌اند و اکنون هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌برد و دل کندن از آن را سخت می‌کند.

در بازدید خود از این مسجد فراموش نکنید تا سری به شبستان آن بزنید، چرا که ستون‌های بزرگ آجری آن فضایی جالب خلق کرده‌اند و بسیار مناسب عکاسی کردن است.

بر روی شبستان مسجد تاریخی خسرو آباد ۱۵ گنبد ساخته شده که ابهتی خاص به مسجد بخشیده‌ و بسیار تماشایی‌اند.

با گشت و گذار در دل این اثر تاریخی آرام و دنج به مسیر گذر آب در آب نمای حیاط مسجد برخورد می‌کنید که از چشمه جوشان نزدیک مسجد خسرو آباد گروس کردستان تأمین می‌شد و به مرور زمان جریان شدید خود را از داده است.

امروزه با گشت و گذار در مسجد آجری گروس می‌توانید در گوشه‌ای از آن نشسته و به تماشای ستون‌ها، سقف و معماری باشکوه این بنای مذهبی بپردازید.

طی چند ماه اخیر مسجد خسرو آباد زیر نظر سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت و حوض، سنگ‌فرش حیاط، نورگیرها و بخش‌هایی از دیوارها بازسازی شدند و دور تا دور مسجد لوله جهت هدایت و جذب آب به کار رفته است.

بعد از اینکه با این مسجد بزرگ آشنا شدید، سری به دیگر جاذبه های گردشگری بیجار همچون پل صلوات آباد، منطقه حفاظت شده بیجار، تپه چغا و تپه قبا سرخ بزنید و خاطره‌ای خوش را از بودن در این شهر زیبا برای خود به ارمغان آورید.

مسجد خسروآباد گروس کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    سال ۱۴۰۰سربازی خسروابادبودم وبازنجان فاصله ای نداره روستایی ساکت وخوب که عمری دران جابودم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید