کرمانشاه جاذبه‌های بسیاری برای دیدن دارد، همراه باشید و بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید.

بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است.

آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصربه‌فرد روستای ترجان، به‌دلیل قرارگیری آن در دامنه‌ کوه، مناظر و دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود.

در کنار زیبایی‌های طبیعی روستا، اثر تاریخی به نام «قلعه‌ تورجان» نیز که به «قلعه کهن» و «قلاکون» نیز شهرت دارد، وجود دارد که احتمالا به همت اهالی روستا آن هم در سال‌هایی بسیار قبل ساخته شده است.

آشنایی با روستای تاریخی ترجان

روستای ترجان در دامنه کوه استاد مصطفی واقع شده است.

این کوه منبع و منشاء بسیاری از چشمه‌های دایمی و فصلی و همچنین رودخانه‌هایی است که به روستا سرازیر می‌شوند و طراوت و زیبایی خاصی به آن می‌بخشند.

این کوه در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شود و در فصول بهار و تابستان با ذوب‌شدن برف‌ها گسترۀ چشم نوازی از پوشش گیاهی را به نمایش می‌گذارد.

سرسبزی و طراوت کوه استاد مصطفی همراه با رنگ‌های دل‌انگیز گل‌های خودرو، مناظر و چشم اندازهای کم نظیری را به وجود می‌آورد.

رودخانۀ ترجان که از داخل روستا می‌گذرد، علاوه بر مشروب نمودن مزارع و باغات روستا جلوۀ خاصی بدان می‌بخشد.

بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید

در حواشی این رودخانه، درختان بسیار بلند و زیبایی قد برافراشته‌اند و تفرجگاهی مناسب برای مردم روستا و گردشگران فراهم آورده‌اند.

در حاشیه رودخانه و نیز در داخل روستا، باغ‌های بسیار سرسبزی وجود دارد. این باغ‌ها به‌خصوص در فصول بهار و تابستان مکان مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت مردم روستا و گردشگران به‌شمار می‌آیند.

در روستای ترجان، بیش از بیست چشمه وجود دارد که از میان آن‌ها هشت چشمه به‌صورت دائمی می‌جوشد. آب آشامیدنی روستا از طریق چشمه‌های دائمی تأمین می‌شود. حواشی این چشمه‌ها در فصول بهار و تابستان بسیار سرسبز است و از گیاهان و گل‌های زیبا پوشیده می‌شود.

شغل اکثر ساکنان تورجان با حدود ۱۴۰ خانوار جمعیت، کشاورزی و دامداری بوده که عمده‌ترین محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، عدس، نخود، بادام، انگور، سیب است، مراتع سرسبز و حاصلخیز اطراف روستا موجب رونق دامپروری شده است و مهم‌ترین محصولات دامی آن شامل گوشت، پشم و انواع فراورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، کره و پنیر می‌باشد.

در کنار آن نیز زنان روستا به صنایع دستی مشغول بوده و به بافتن فرش، گلیم، جاجیم و جوراب می‌پردازند.

مهاجرت جوانان یا خانواده ها برای یافتن شغل، زندگی بهتر در شهرها و یا ادامه تحصیل نیز از موارد قابل توجه در این روستا بوده، با وجود اینکه تورجان از توابع شهرستان سقز می باشد، عمده این مهاجرت ها بسوی بوکان است.

روستای تورجان در میان مردم منطقه به مهد علم و فرهنگ مشهور بوده و گفته می شود در زمان قاجاریه، حوزه علمیه ترجان از رونق و احترام خاصی برخوردار بوده و به سفارش معتمدین موکریان، همه ساله از سوی ولایت عهدی در تبریز، برای علماء و طلاب ترجان حقوق و هدایایی ارسال می شده است.

طبق سندی که بدست آمده است حقوقی برای مالک آبادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از طرف نجف قلی خان وزیر دارایی تعیین شده است، سواره ایلخانی زاده از شاعران بزرگ کوردستان، از اهالی این روستا بوده است.

بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید

جاذبه دیدنی روستای ترجان

در مرکز ترجان قلعه ای وجود دارد که به نام محلی قلا کون یا قلعه کهن مشهور می باشد که گویا در زمانهای قدیم مردم از مناطق اطراف روستاهای همجوار خاک را با گونی جمع کرده و با هر زحمتی که شده با خود می‌آورند و در مرکز ترجان روی هم میریزند تا به قلعه ای بزرگ تبدیل میشود که اکنون آن قلعه را به زبان محلی قلا کون می نامند و جوانان روستا و حتی مهمانانی که به ترجان می‌آیند جهت تفریح به بالای قلعه میروند و از بالای قلعه تمام روستا و مزارع اطراف قابل مشاهده است.

مسجد قدیمی در داخل روستای تورجان قرار دارد که معماری، نوع ساخت و قدمت تاریخی آن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نشان دهنده اهمیت علم و دیانت در ان روستا بوده و از نظر معماری در زمره مساجد سبک بومی منطقه کردستان است.

بنای این مسجد دارای یک شبستان اصلی با شش ستون در دو ردیف سه تائی بوده و عمده مصالح این مسجد از سنگ، خشت و آجر می باشد و در سقف هم تیرهای چوبی به کار رفته است.

مسجد شیخ وسو توسط شخصی به همین نام (شیخ وسو) ساخته شده است که طبق تحقیقات بعمل آمده از اهالی محل این مسجد قبلاً خانقاه بوده که گویا شیخ وسو در این خانقاه دارای دراویشی نیز بوده است که با فوت شیخ وسو این خانقاه به مسجد تبدیل شده است که به نام مسجد شیخ وسو نام نهاده اند که شیخ وسو در روستای ترجان فوت کرده و در قبرستان ترجان تشیع شده است.


مسجد قدیمی در داخل روستای تورجان قرار دارد و از نظر معماری در زمره مساجد سبک بومی منطقه کردستان است.

بنای این مسجد دارای یک شبستان اصلی با شش ستون در دو ردیف سه تائی است.در ضلع غربی شبستان محوطه ای وجود دارد که ایوانی ستون دار رو به سمت جنوب در اون مشاهده می شود.

بازدید از روستای تاریخی ترجان را از دست ندهید

مسجد را روی یک صفه سنگ چین شده، ساخته اند. در مقابل ایوان جنوبی، بقایای حوض آبی وجود داره که تمامی از سنگ تراشیده شده است. عمده مصالح این مسجد از سنگ، خشت و آجر می باشد در سقف هم تیرهای چوبی به کار رفته است.

در ورودی اصلی و قدیمی مسجد با دخل و تصرف های جدید در بنا مسدود، و این امر موجب شد تا ورودی دیگری در ضلع غربی ایجاد شود. در بالای این ورودی سنگ نبشته ای دیده می شه که زمان ساخت مسجد رو در تاریخ ۱۲۵۸هـ. ق نشون می دهد.

روی این کتیبه سنگی افزون بر تاریخ ساخت و مرمت مسجد، ابیاتی هم حک شده است. معماری این مسجد و سابقه تاریخی و فرهنگی روستای تورجان از اهمیت خاصی برخور دار است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید