از جاذبه های دیدنی استان مازندران و شهرستان ساری می‌توان به چشمه های رنگی یا همان باداب سورت اشاره کرد. چشمه‌هایی که ارزش درمانی دارند و به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است.

چشمه‌هایی با رنگ‌های عجیب در ساری

به گزارش سلام نو، چشمه های باداب سورت از سطح دریا ۱۸۴۱ متر بالاتر است و زیبایی منحصر به فرد آن به دلیل غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن پدید آمده است. این چشمه ها از جنس تراورتن و آب آنها به لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم با هم متفاوت هستند. در ادامه برای آشنایی با این پدیده طبیعی با ما همراه باشید.

ضلع شمالی باداب سورت را جنگل هایی با درختان سوزنی برگ پوشانده و گیاهانی بوته ای و درختچه هایی در شرق قرار دارند و جنوب چشمه ها به دره های پایین دست ختم میشود و روستای اروست، جبهه غربی باداب سورت را پوشش داده است. چشمه های باداب سورت اروست با چین خوردگی های البرز در دوران چهارم زمین شناسی تشکیل شده است و طی سال ها جریان آب های معدنی و رسوبی بر روی شیب پایین دست کوهستانی، حوضچه ها و طبقه های بسیاری در ابعاد و اندازه های متفاوت و خاص به وجود آورده است.

رنگ های قرمز و زرد و نارنجی، در حوضچه های باداب سورت دیدنی است. اگر بگونه ای برنامه ریزی کنید تا غروب رو در دامنه کوهستان و چشم انداز اطراف آن تماشا کنید، زیبایی بی نظیری به چشمان تون هدیه می دهید. فصل بهار مناسب ترین فصل برای بازدید از این شگفتی است چرا که چشمه های آن پرآب و طبیعت اطراف سرسبز و زیبا هستند و نیز امکان دسترسی بهتر است. با این وجود از زیبایی رنگ قرمز که در زمستان پر رنگ تر میشود، نمیتوان گذشت. انعکاس نور خورشید در هر یک از حوضچه ها به نحوی دلبری میکند و مناظر بی بدیل پیرامونی حیرت انگیز هستند.

چشمه‌هایی با رنگ‌های عجیب در ساری

شگفتی چشمه ی اول باداب سورت یخ نزدن آن در زمستان است چرا که آب آن بسیار شور است و همین امر آن را برای درمان بیماری هایی چون روماتیسم، میگرن، بیماری های پوستی و کمر و پا درد سودمند کرده است. استخری که این چشمه تشکیل داده قطری ۱۵ متری دارد و عمق آن نسبتا زیاد است. چشمه دوم آبی به رنگ قرمز و نارنجی دارد و ترش مزه است و رسوبات آهن در اطراف مشاهده می شود.

امکان شب مانی و برپایی کمپ در اطراف روستا فراهم است و میتوان خانه های را در روستا کرایه کرد و در آنها اقامت داشت. توجه داشته باشید در حوالی چشمه ها امکان برپایی کمپ وجود ندارد و احتیاط در هنگام بازدید شرط لازم برای حیاط این پدیده طبیعی است.

به دو طریق میتوان به چشمه های باداب سورت دسترسی پیدا کرد. در نظر داشته باشید که استفاده از جاده های استان سمنان به مراتب ایمن تر و با مسافت کمتر و جاده های استان مازندران سرسبز و زیبا است:

دسترسی از سمنان: سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

دسترسی از ساری: ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

پس از رسیدن به روستای اروست، جاده ای خاکی را در یک کیلومتری شرق روستا تار رسیدن به چشمه های باداب سورت طی کنید و با خرید بلیطی به مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان از این مجموعه شگفت انگیز بازدید کنید. اطراف باداب سورت امکانات چندانی وجود ندارد، بهتر آنکه همراه خود اندکی خوراکی و آب آشامیدنی داشته باشید.

چشمه‌هایی با رنگ‌های عجیب در ساری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید