باداب سورت از دیدنی‌های خاص و جالب مازندران است از این رو با ما همراه باشید و درباره زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری بدانید.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جذاب ترین و زیباترین جاذبه های مازندران چشمه های باداب سورت (Badab Sort Springs) در جنوب شهر ساری هستند که چشمه های رنگی نیز نامیده می شوند. این چشمه ها در بخش چهار دانگه روستای سورت، پشت کوه، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده اند. چشمه های باداب سورت از ناحیه شمال به ارتفاعات و تپه های مملوء از جنگل هایی با درختان سوزنی، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه ها و گیاهان بوته ای، از جنوب به دره های پایین دست و از غرب به روستا اروست می رسند.

معنای لغوی باداب "آب گازدار" و سورت "شدت اثر" است. این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ عنوان "دومین اثر طبیعی ملی ایران" را از آن خود کردند. همچنین، در همین سال چشمه های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان سه اثر طبیعی شبت شدند. چشمه های باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

یکی از برنامه هایی که برای چشمه های باداب سورت در نظر گرفته شده، کسب عنوان اثر طبیعی بی نظیر در سطح جهان است. انتظار می رود این اثر به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و خواهرخوانده چشمه های پاموک کاله ترکیه بشود.

ویژگی‌های جالب آب چشمه های باداب سورت

عجایب طبیعی این چشمه ها تنها مختصر به رنگارنگ و پلکانی بودنشان نمی شود. طعم و حتی بو و حجم آب حوضچه های این چشمه ها نیز با هم متفاوت است. با توجه به متفاوت بودن مواد معدنی موجود در آب هر کدام از حوضچه ها، فعل و انفعالات متفاوتی هم درون هر کدامشان صورت می پذیرد.

املاح معدنی موجود در حوضچه ها باعث می شوند که خواصی در آب هرکدامشان پدید بیاید. به همین خاطر، هر کدام از این چشمه ها خواص درمانی متفاوتی دارند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

چشمه شور و برمودا

در پر آب ترین بخش باداب سورت چشمه ای وجود دارد که عمق نسبتا زیادی دارد و آب آن به شدت شور می باشد.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

قطر این حوضچه ۱۵ متر است و در اطرافش رسوباتی به رنگ سیاه وجود دارد. آب تنی کردن در این چشمه شود، کمک شایانی به درمان دردهای مفاصل، روماتیسم و حتی استخوان کمر و پا می کند. از نظر برخی برای مبتلایان به میگرن نیز در این چشمه خواص درمانی وجود دارد.

آب این چشمه شفا دهنده برخی از امراض پوستی نیز می باشد. یکی از نکات جالب در مورد چشمه شور و برمودای اورست این است که در زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری در آن زندگی نمی کند.

در کف این دریاچه یک حفره عمیق وجود دارد که عمق آن احتمالا به ۹۸ متر می رسد. به خاطر عمق بالا و خطرناک بودن این بخش از آب چشمه، مردم محلی به آن نام برمودا داده اند.

البته یک نام بومی دیگر برای این چشمه وجود دارد. آن ها حفره موجود را “بن ندار” به معنای بدون پایان می نامند. اگر روزی به بازدید از این چشمه رفتید به هیچ عنوان به سمت قسمت عمیق آن نروید زیرا بسیار خطرناک می باشد.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

این توصیه را حتی اگر فردی بسیار حرفه ای هستید هم جدی بگیرید، زیرا افراد بسیاری با اطمینان خاطر از قدرت شناگری خود به نزدیک این بخش رفته اند و با حوادث ناخوشایندی رو به رو شده اند.

اکسیر حیات

در باداب سورت چشمه هایی وجود دارد که مردم به آن ها نام “اکسیر حیات” داده اند. چشمه های اکسیر حیات، نارنجی رنگ هستند و آبشان نیز ترش مزه می باشد. جوشیدن آن ها از عمق زمین، منظره ای بسیار جالب را ایجاد می کند. تصور کنید آبی نارنجی رنگ و گازدار از کف یک چشمه بجوشد. منظره ایجاد شده به شدت شبیه بیرون زدن نوشابه گازدار از درون بطری می باشد. در مورد تعداد این چشمه ها بین کارشناسان اتفاق نظر وجود ندارد. برخی معتقدند تعداد این چشمه ۱۱ تا است برخی نیز می گویند ۶ عدد چشمه اکسیر حیات وجود دارد.

باداب ترش یا چشمه ترش

آب این چشمه ها به رنگ نارنجی و گاهی قرمز دیده می شوند و مزه ترشی دارند. به وضوح می توان رسوباتی از جنس اکسید آهن قرمز را در اطراف این چشمه ها دید. محل قرارگیری این چشمه ها که با نام باداب ترش نیز مشهورند در قسمت بالادستی پلکان های رنگین می باشد.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

میزان آهن این چشمه ها به حدی بالاست که از آن ها می توان برای درمان کم خونی و فقر آهن نیز استفاده کرد. البته سعی کنید به صورت سر از خود از آب این چشمه ها ننوشید که ممکن است نوشیدن این آب ها به دلیل سنگین بودن املاح معدنی موجود در آن ها خطرناک باشد.

نکات مهم در بازدید از چشمه‌های باداب سورت ساری

یکی از بهترین زمان های بازدید از چشمه های باداب سورت اردیبهشت ماه است. شچمه های باداب سورت در اردیبهشت بسیار تماشایی، شگفت انگیز و متحیرکننده می شوند. همراهی متاظر طبیعی و جذاب اطراف نیز بر زیبایی چشمه ها چندین برابر می افزاید. در هنگام طلوع و غروب انعکاس نور خورشید به روی آب چشمه ها، طبیعت خیره کننده کوهستانی و جنگلی اطراف همه و همه در کنار هم هماهنگی بی نظیری دارند و بسیار تحسین برانگیز هستند. این جلوه های بی همتای جذاب نشانگر موهبت الهی هستند. مطمئنا، بازدید از چشمه های باداب سورت تجربه ای فراموش نشدنی و جذاب برایتان خواهد بود.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

وسایل نقلیه خود را کاملا دورتر از این چشمه های پلکانی پارک کنید تا باعث آسیب دیدن آنها نشوید. در صورت آوردن وسایل نقلیه به روی پلکان ها و یا چشمه ها، علاوه بر آنکه جریمه سنگین وضع خواهد شد، وسلیه نقلیه نیز از سوی مسئولان مربوط توقیف خواهد گردید.

هنگام رفتن روی محوطه پلکانی و وارد شدن به ردیف های آن ها باید از پوشیدن پوتین و کفش آجدار به طور جدی خودداری نمایید. بهتر است دمپایی و یا کفش راحتی در پا کنید. در این محوطه به هیچ عنوان گودال حفر نکنید.

برخی از مردم سعی می کنند با ایجاد گودال و یا سنگ چینی در حوضچه ها محیطی شبیه جکوزی ایجاد کنند که این عملشان آسیب های جبران ناپذیری را وارد خواهد ساخت. در اطراف و نزدیکی درختان و درختچه های این منطقه آتش روشن نکنید. حیوانات خانگی تان را وارد آب چشمه ها و حوضچه ها نکنید. با توجه به اینکه باداب سورت یک منطقه آزاد گردشگری نیست، بنابراین حفظ شئونات اسلامی در آن واجب است و بانوان حتی با لباس های پوشیده حق آب تنی در آنجا را ندارند. کیسه زباله با خود به همراه بیاورید و از آلودن محیط به شدت خودداری کنید.

زیبایی‌های ظریف طبیعت در چشمه‌های باداب سورت ساری

در اطراف حوضچه هایی که در معرض تخریب قرار دارند سنگ چینی هایی وجود دارد تا به این طریق از ورود گردشگران به داخل آن ها جلوگیری شود. فراموش نکنید در صورت سهل انگاری و یا بی توجهی به قوانین، از سوی پاسگاه اورست، مورد مجازات قرار خواهید گرفت. بهتر است با تور به این سفر بروید تا راهنمایان گردشگری، توضیحات لازم را در خصوص قوانین و نحوه تفریح کردن در اختیار شما بگذارند تا با مشکل مواجه نشوید. اگر هم به طور مستقل به این سفر می روید بهتر است از راهنمایان محلی، کمک بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • DE ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 1
    شمارو بخدا .مواظب باشن ساخت وساز نشه
    • حسین IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      1 0
      اره درسته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید