فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز حدود دویست و هشتاد کیلومتر است که با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی می شود.

فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز

سلام نو-سرویس گردشگری: مسافرانی که قصد سفر به سواحل غربی استان مازندران مانند شهر نوشهر را دارند معمولا از محور جاده چالوس استفاده می کنند. اما بعضی از گردشگران نیز ممکن است به علت پیچ و خم های زیاد جاده چالوس و شیب های تند این جاده و همچنین ترافیک نه چندان روان آن ترجیح بدهند از جاده هراز راهی شهرهای نیمه غربی استان مازندران شوند. جاده هراز با نام رسمی جاده ٧٧ در حال حاضر مهمترین محور مواصلاتی تهران به شمال محسوب می شود. این جاده که دو شهر تهران و آمل را در طی یک مسیر حدودا صد و هشتاد کیلومتری به یکدیگر متصل می کند صد البته خالی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری نیز نیست. در این مطلب قصد داریم به معرفی جذاب ترین دیدنی هایی که در مسیر این جاده قرار دارند بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز چقدر است.

فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز چقدر است؟

فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز حدود دویست و هشتاد کیلومتر است. برای دسترسی به شهر نوشهر از طریق جاده هراز شما ابتدا می بایست به شهر آمل بروید. سپس از آنجا با پشت سر گذاشتن شهر نور به مقصد نهایی یعنی نوشهر برسید. در این مسیر جاذبه های گردشگری زیادی نیز قرار گرفته اند که شامل دیدنی های موجود در حاشیه جاده هراز، دیدنی های شهر تاریخی آمل و جاذبه های شهر زیبا و ساحلی نور می باشند. مهمترین منطقه جنگلی واقع در این مسیر نیز پارک جنگلی نور است. این منطقه وسیع جنگلی با مساحتی حدود چهار هزار هکتار بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه به شمار می رود.

شما می توانید فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز را با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی نمایید.

فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز

دریاچه ساهون

دیدنی های جاده هراز

معرفی جاذبه های گردشگری جاده هراز را با مرتفع ترین آبشار استان مازندران آغاز می کنیم. آبشار شاهان دشت در ارتفاعات روستای شاهان دشت در فاصله شصت و پنج کیلومتری شهر آمل قرار دارد. این آبشار تماشایی از سه تاج برخوردار است که ارتفاع این سه تاج در مجموع به صد و هشتاد متر می رسد. یکی از جاذبه های تاریخی موجود در حاشیه جاده هراز یعنی قلعه ملک بهمن نیز در نزدیکی همین آبشار واقع شده است. قلعه ملک بهمن که از آن با نام های دیگری همچون ملک قلاع و قلعه لاریجان نیز یاد می شود قلعه موروثی خاندان پادوسبانیان بوده است. این خاندان اشرافی از دوران پیش از اسلام تا اواخر قرون وسطی این قلعه را تحت کنترل خود داشتند و یک حکومت محلی در نواحی نور، کجور، رویان و رستمدار به شمار می رفتند. در نهایت پس از فتح قلعه ملک بهمن در دوران شاه عباس صفوی این خاندان نیز منقرض شدند و حکومت طولانی آنها به پایان رسید.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی موجود در مسیر جاده هراز یک نقش برجسته به نام شکل شاه است. در این نقش برجسته تصویر ناصرالدین شاه قاجار در مرکز و پنج تن از ملازمان او در سمت راست و پنج نفر دیگر در سمت چپ شاه دیده می شوند. این سنگ نگاره که بر دل یک صخره حجاری شده است در نزدیکی روستای بایجان و در منطقه پشت تونل وانا قرار گرفته است. شکل شاه در سال ١٢٩٥ هجری قمری (حدود صد و پنجاه سال پیش) به دستور ناصرالدین شاه قاجار حجاری شد. متاسفانه در خلال جنگ جهانی دوم و دوران اشغال ایران توسط متفقین، سربازان شوروی سابق از این اثر هنری به عنوان سیبل تیراندازی استفاده کردند و بخش هایی از نقش برجسته شکل شاه از این طریق تخریب شد.

فاصله تهران تا نوشهر از جاده هراز

نقش برجسته شکل شاه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جذاب و دیدنی در مسیر جاده هراز غاری به نام غار گل زرد است. غار گل زرد غاری رودخانه ای واقع در ارتفاعات روستای منظریه است که چندین حوضچه آب سرد نیز در درون آن به چشم می خورد. این غار حدود پنجاه سال پیش توسط یک گروه کوهنورد در کوهپایه های قله سه هزار و هفتصد متری گل زرد کشف شد. نکته ویژه در خصوص غار گل زرد این است که دهانه ورودی غار در اکثر روزهای سال به علت حجم بالای آب گرفتگی مسدود می باشد. بنابراین اگر قصد بازدید از این غار رودخانه ای را دارید توصیه می کنیم این کار را در فاصله اواخر بهار تا اواخر تابستان به انجام برسانید.

دریاچه زیبای ساهون یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در حاشیه جاده هراز است. این دریاچه در موقعیتی خاص در بین چندین کوه و در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا قرار دارد. البته این دریاچه دیدنی در طی سال های اخیر با اوضاع نابسامانی روبرو بوده است. ساهون در گذشته نه چندان دور بیش از هزار هکتار مساحت داشته است اما اکنون بدل به یک مرداب کوچک و کم آب شده است. با این حال منظره این دریاچه هنوز هم تماشایی است و محدوده اطراف آن نیز از آب و هوایی خنک و دلپذیر برخوردار است. حضور پرندگان مهاجر در کرانه دریاچه ساهون نیز دیگر ویژگی جذاب این دریاچه است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید