باداب سورت از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و بازدید از باداب سورت را از دست ندهید.

بازدید از باداب سورت را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: سرزمین ما ایران جاههای زیبا و دل فریب زیادی دارد. یکی از نمونه های شگفت انگیز طبیعی ایران، چشمه های باداب سورت است که امروز می خواهیم به این چشمه زیبا اشاره کنیم تا سفری ترتیب دهید و آن را از نزدیک ببینید. چشمه باداب سورت از چشمه های طبیعی پلکانی است که فقط در تعداد کمی از نقاط جهان وجود دارند.

آشنایی با چشمه باداب سورت

در ابتدای بازدید از چشمه باداب سورت، با پلکانی رنگین مواجه می‌شوید که حیرت هر کسی را بر می‌انگیزد. اما این پلکان چطور شکل گرفته است؟ به زبان ساده باید بگوییم که آب‌های معدنی راهی طولانی را می‌پیمایند و از اعماق سنگ‌های سخت راه خود را به روی زمین باز می‌کنند. باد دست به کار می‌شود و آب‌ها را به این سو و آن سو حرکت می‌دهد. در همین حین خورشید داغ، آب را تبخیر می‌کند و مواد معدنی همچون ردپایی از آب‌ها به جای می‌مانند. این مواد معدنی به شکل رسوب بر روی زمین باقی می‌مانند و طبقه‌طبقه روی هم قرار می‌گیرند. به مرور زمان پلکانی تماشایی شکل می‌گیرد که حاصلش باداب سورت است.

بازدید از باداب سورت را از دست ندهید

آب‌های معدنی بر روی پلکانی که تشکیل شده حرکت می‌کنند و بر اساس مواد تشکیل‌دهنده‌شان از خود رنگ‌های بسیار زیبای طلایی، نارنجی، قرمز و کرم بر جای می‌گذارند تا شاهکار آفرینش تکمیل شود. رسوب آهن رنگ قرمز، رسوب مس رنگ سبز، گوگرد رنگ زرد و آهک و نمک هم رنگ سفید را پدید می آورند. باکتری‌های موجود در آب، نور خورشید و دمای هوا نیز تغییر رنگ آب حوضچه‌ها را موجب می‌شوند. حوضچه‌های پایینی باداب سورت، شفاف‌تر هستند چرا که املاح در حوضچه‌های بالادست، ته‌نشین می‌شوند.

نمای این طبقات و محل قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به هنگام غروب به زیباترین شکل خود می‌رسد. حالا این پلکان رنگین پیش روی شماست تا آنها را ببینید و لذت ببرید. گفته می‌شود تشکیل یک سانتی‌متر از حوضچه‌های باداب سورت، ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان می‌برد.

آنچه به باداب سورت شهرت بخشیده تنها ظاهر پلکانی آن نیست. در این اثر چشمه‌هایی با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب را خواهید دید:

چشمه شور و برمودای اروست: در بخشی از باداب سورت که پرآب‌تر است حوضچه‌ای با قطر حدود ۱۵ متر و عمق نسبتا زیاد شکل گرفته که آب بسیار شوری دارد و در اطراف آن رسوبات سیاه رنگی دیده می‌شود. می‌گویند که آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و میگرن کارایی دارد و به همین علت بسیاری در آن تن به آب می‌زنند تا از خواصش بی‌بهره نمانند. این دریاچه به علت دارا بودن املاح و مواد معدنی و نمک فراوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانداری هم امکان زیست در آن را ندارد.

بازدید از باداب سورت را از دست ندهید

در قسمتی از کف این دریاچه حفره‌ای عمیق وجود دارد که به برمودای اروست شهرت پیدا کرده است و به همین دلیل برخی این چشمه را نیز با نام برمودای اروست می‌شناسند. بد نیست بدانید که در زبان محلی این حفره یا چاه را بَن نِدار می‌خوانند به معنای بدون پایان. عمق این حفره را تا ۹۸ متر نیز تخمین زده‌اند.

ویژگی‌های درجه یک باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت اروست هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ اصلی و ویژگی منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به‌ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.

چشمه اول

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش‌مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

بازدید از باداب سورت را از دست ندهید

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد. در بهار علاوه بر سرسبزی و طراوات طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین وضعیت خود هستند. تابستان‌ها میزان آبدهی کم می‌شود و آفتاب تند می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگی قرمزتر به خود می‌گیرند؛ اما ممکن است در مسیر دسترسی به مشکلاتی بربخورید. با در نظرگیری تمام این نکات، بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است.

دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می‌کند و چشمان کنجکاو و حقیقت‌جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خیره می‌ماند. خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین‌برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امین IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    نرید واقعا ارزش نداره این همه راهو بکوبید تااونجا این عکساهم همه افکته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید