عزت الله تقواییان، دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران به سلام نو گفت: تصور من این است که اختلاف نظر احزاب منتقد با طرح سرا آن قدر بالا نیست که با رایزنی حل نشود. در حال حاضر هم گفت و گوهایی در حال انجام است که امیدواریم این مشکلات را حل کند.

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها مهم ترین بحث در محافل اصلاح طلبان حواشی پیرامون طرح سرا است. طرحی که به اعتقاد بسیاری چنانچه به صورت دموکراتیک اجرا شود از آن می توان به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ تحزب کشور یاد کرد.

با این حال با توجه به فقدان یک تشکیلات منسجم در جریان اصلاحات و وجود احزاب مخالف در این روند طبیعی است نگرانی از ناکامی احتمالی وجود داشته باشد. برخی نگرانی ها ریشه در این دارد که این طرح بر اساس اهداف خود عمل نکند و زمینه ساز جنس تازه ای از انحصارطلبی شود.

عزت الله تقواییان، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با سلام نو درباره این نگرانی‌ها اظهار کرد: طرح سرا به منظور دموکراتیک کردن انتخاب کاندیداهای انتخابات مجلس مطرح شده است. با طرح سرا قرار است این بحث انحصاری که تاکنون مطرح بوده از بین برود. در دنیا هم شبیه این طرح استفاده می شود. در خیلی از کشورهای پیشرفته مشابه سرا برای رسیدن به کاندیداهای مورد حمایت یک طیف سیاسی وجود دارد.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران با اشاره به دموکراتیک بودن طرح سرا تاکید کرد: اینکه بدنه اصلاح طلبان هر چه بیشتر درباره کاندیداها اظهارنظر کنند به نوعی شکستن انحصار است. ممکن است این بحث مطرح شود که برخی احزاب به نحوی عمل کنند که اعضایشان بیشتر در این رای گیری حضور داشته باشند و یک نوع تعصبات حزبی باعث شود اعضای احزاب به یک سری افراد خاص امتیازدهی بیشتری داشته باشند. این مساله بر می گردد به اینکه اعضای حزب چقدر از نظر فرهنگ حزبی رشد داشته اند. اینکه آیا می توانند به جای حزب گزینی به سمت شایسته گزینی بروند یا خیر. ممکن است یک گزینه شایسته ای در حزب دیگری باشد از این رو این وظیفه افراد است که بهترین گزینه را انتخاب کنند.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه جزئیات قرار است باز هم بررسی شود تا جلوی هرگونه انحصارطلبی گرفته شود، گفت: در حال حاضر نود درصد اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در شورای عالی سیاستگذاری نیز حضور دارند. در واقع از سی حزب، بیست و هشت مورد در شورای عالی سیاستگذری حضور دارند و نقش مهمی در تصمیم گیری ایفا می کنند.

او افزود: در واقع استدلال برای ایجاد شورای عالی سیاستگذاری این بوده که شخصیت های تاثیرگذار و توانمند مثل آقایان معین، سلامتی و ... که در هیچ حزبی حضور ندارند به منظور ظرفیت سازی بیشتر به حلقه تصمیم گیری اضافه شوند.

تقواییان با اشاره به نظرات احزاب مخالف بیان کرد: ایراداتی که در ابتدا و پیش از به نتیجه رسیدن درباره سرا گرفته شده بود تلاش شد تا در طرح اعمال شود. بحث های زیادی هم مطرح شد برای اینکه شائبه ها کمتر شود حتی پیشنهاد شد افراد مخالف ناظر باشند یا این مساله گفته شد که اگر نسبت به طراحان شائبه ای وجود دارد در اجرا طراحان نقشی نداشته باشند. این خواسته که لابی گری و اعمال نفوذ نشود و انحصارطلبی اتفاق نیفتد و واقعا یک شایسته گزینی بر اساس یک رویه دکوکراتیک صورت بیگیرد مساله ای است که همه برای آن در حال تلاش هستند.

او افزود: تصور من این است که اختلاف نظر احزاب منتقد با طرح سرا آن قدر بالا نیست که با رایزنی حل نشود. در حال حاضر هم گفت و گوهایی در حال انجام است که امیدواریم این مشکلات را حل کند.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران در رابطه با نظرات تند کرباسچی درباره حزب سرا خاطرنشان کرد: شاید بد نباشد سابقه حزب ایشان را یادآوری کنیم. در گذشته همه اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران تصویب کردند از یک کاندیدا حمایت کنند اما خود آقای کرباسچی از کاندیدای دیگری حمایت کرد. مشکلی هم پیش نیامد. به هر حال این تجربه وجود دارد و فکر می کنم در انتها این حزب هم به موافقان طرح سرا اضافه شود.

عضو شورای عالی سیاستگذاری همچنین با اشاره به حزب تازه تاسیس جمهوریت اظهار کرد اگر این حزب تقاضای حضور در شورای عالی سیاستگذاری را بدهد از حضور جمهوریت استقبال خواهیم کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید