بیراه نیست اگر بگوییم تفاوت مجلس دهم و یازدهم تفاوت لاریجانی و زاکانی خواهد بود. لاریجانی، اصولگرای معتدلِ اهل تعامل رفته تا زاکانی، اصولگرای تندروی غیرمنعطف جایگزینش شود. برخی حتی در اردوگاه اصولگرایی از زاکانی به عنوان رئیس بعدی مجلس یاد می کنند.

سلام نو – سرویس سیاسی: در انتخاباتی که کمترین درصد مشارکت را در قیاس با ده دوره قبلش داشت اصولگرایان بدون دردسر راهی بهارستان شدند. قیاس نتیجه انتخابات یازدهم و دهم مجلس خیلی از ابعادی که کمتر به آن توجه شده را روشن می کند.

به گزارش سلام نو، خبرگزاری فارس و امثالهم اصرار دارند قالیباف را برنده انتخابات با 72 درصد آرای تهران بدانند. این در شرایطی است که اگر بخواهیم دقیق بگوییم با توجه به درصد رای قالیباف به نسبت کل واجدین شرایط باید قالیباف را نماینده ای با رای 17 درصد تهرانی ها بدانیم.

مرتضی آقا تهرانی اگر چه از چهار سال قبل 20 هزار رای کمتر آورد اما به خاطر مشارکت 25 درصدی مردم تهران در رده سوم قرار گرفت و حالا سودای ریاست مجلس را هم در سر دارد. این اتفاق البته مسبوق به سابقه است. حداد عادل که در انتخابات مجلس هفتم با حرف و حدیث فراوان و پس از باطل شدن آرای تعداد قابل توجهی از صندوق های شمال شهر راهی مجلس شد به خاطر رد صلاحیت رقبا توانست رای اول تهران و سپس رئیس مجلس شود.

اگر قالیباف به عنوان نفر اول را فاکتور بگیریم نفر دوم مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران حدود 180 هزار رای کمتر از نفر آخر مجلس قبل دارد. آمار و ارقام نیاز به تحلیل خاصی ندارد. پر واضح است نبود اصلاح طلبان واقعی در انتخابات باعث شد تا لیست وحدت اصولگرایان با حداقل رای راهی بهارستان شوند.

تا این لحظه بر اساس اخبار منتشره تنها 20 اصلاح طلب توانسته اند وارد مجلس بشوند. بیست اصلاح طلبی که در آنها اسامی تاجگردون و دنیامالی هم دیده می شود. افرادی که شاید سخت بشود آنها را در چارچوب اصلاح طلبی تعریف کرد. چند تن از اصلاح طلبان منتخب هم اسامی شناخته شده ای نیستند و باید پس از عملکردشان در مجلس آنها را ارزیابی کرد.

37 نفر هم به عنوان نماینده مستقل وارد مجلس شده اند. مستقلانی که بر اساس تجربه غالبا به سمت آنهایی که قدرت بیشتری دارند، متمایل می شوند. به احتمال فراوان از هم اکنون باید بیشتر این افراد را در زمین بازی اصولگرایان دانست.

گفته می شود حدود 220 نماینده مجلس یازدهم اصولگرا هستند و این به معنای آن است اگر بتوانند با هم متحد بشوند هر وزیری می توانند عزل و یا قانونی را می توانند تصویب کنند. هر چند با توجه به تشتت نظر میان اصولگرایان سنتی، طیف احمدی نژاد، یاران قالیباف و جبهه پایداری احتمالا باید در این مجلس هم مثل مجلس نهم شاهد کشمکش بین جریان های اصولگرا باشیم.

شاید تغییری که در نمایندگان قم شده است را بتوان نمادی از آنچه قرار است در مجلس یازدهم اتفاق بیفتد دانست. از سه نماینده شهر قم دو نماینده همچنان در بهارستان هستند. در این بین علی لاریجانی رئیس سه دوره مجلس جای خود را به علیرضا زاکانی داده است. بیراه نیست اگر بگوییم تفاوت مجلس دهم و یازدهم تفاوت لاریجانی و زاکانی خواهد بود. لاریجانی، اصولگرای معتدل اهل تعامل رفته تا زاکانی، اصولگرای تندروی غیرمنعطف جایگزینش شود. برخی حتی در اردوگاه اصولگرایی از زاکانی به عنوان رئیس بعدی مجلس یاد می کنند.

هنوز قضاوت زود است. باید منتظر ماند و ترکیب مجلس پس از انتخابات کمیسیون ها چه خواهد بود و اصولگرایان با اختلاف نظرهای خود مسیر مجلس را به کدام سمت و سو هدایت خواهند کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید