در ساعات پایانی پیش از رای گیری بسیاری از افراد با وجود اینکه قصد رای دادن دارند هنوز نمی دانند باید اسم چه کسانی را در برگه رای خود بنویسند. در این گزارش نگاهی داشتیم به مهم ترین لیست های انتخاباتی جریان های سیاسی.

سلام نو - سرویس سیاسی: در فاصله کمتر از یک روز به انتخابات مجلس یازدهم علی رغم تصورات در روزهای پایانی انتخابات با لیست های متعدد اندکی رقابتی‌تر شد. اگر چه هنوز مشخص نیست چه تعداد از آنهایی که هنوز رغبت کافی برای ریختن رای خود به صندوق آرا را ندارند، مجاب به رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود بشوند اما در این ساعات پایانی پیش از رای گیری بسیاری از افراد با وجود اینکه قصد رای دادن دارند هنوز نمی دانند باید اسم چه کسانی را در برگه رای خود بنویسند.

اصلاح طلبان با دو لیست برای ایران و کارگزاران که دارای اشتراکات قابل توجهی هستند در حالی به میدان آمده اند که چهره های تاثیرگذار این جریان یا در انتخابات شرکت نمی کنند یا اگر هم قصد رای دادن داشته باشند ترجیح داده اند از لیست یا چهره ای حمایت نکنند. بیش از نیمی از لیست کارگزاران برای فعالان اصلاح طلب هم ناآشنا است چه برسد به بدنه این جریان. در لیست ائتلاف برای ایران که متشکل از هشت حزب اصلاح طلب است نیز اگر چه تعداد چهره های ناآشنا کمتر است اما همین مساله باعث شده تا بسیاری از اصلاح طلبانی که قصد رای دادن دارند قید رای لیستی را برخلاف چهار سال قبل بزنند.

اصولگرایان اما برای اولین بار توانسته اند لیست مشترک بدهند. عنوان آن را هم وحدت گذاشته اند. با این حال دوجین لیست انتخاباتی دیگر و حواشی صورت گرفته نشان از آن دارد که این لیست وحدت با توجه به تعدد کاندیداهای اصولگرایی که هرکدام خودشان را محق می دانند، نمی تواند جریان های مختلف در این جریان را راضی کند. اگر چه احتمال دارد این لیست بیشترین آرای بدنه اصولگرایی را از آن خود کند.

یک طرف دیگر ماجرا جریانی موسوم به عدالتخواه است. اظهارات جنجالی این طیف که عموما جوان هستند در ماه های اخیر به لحاظ رسانه ای توجه فعالان سیاسی را جلب کرده است. با این وجود حضور کم رمق این گروه که اکثریت آنها سابقه اصولگرایی دارند، در جریان تبلیغات انتخاباتی این تصور را در بسیاری به وجود آورده که احتمالا این طیف آن چنان که باید و شاید بدنه اجتماعی ندارد. عدالتخواهان که از حسین راغفر تا وحید جلیلی طرفدار دارد اصرار دارند از اصولگرایان اعلام برائت کنند و همه مشکلات کشور را گردن دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا بیندازند. آنها بدشان نمی آید از عدالتخواهان به عنوان جریان سوم یاد شود.

علی مطهری از چهره های شناخته شده در بین رد صلاحیت های این دوره 21 چهره مدنظر خود را رسانه ای کرده است. در لیست منتشره از مطهری مجید انصاری سرلیست است و اگر از نام رضا تقی پور انوری فاکتور بگیریم چهره های عموما معتدل دو جریان سیاسی با پررنگ بودن اصلاح طلبان در آن دیده می شود.

لیست اقتصاددانان به سرلیستی مصباحی مقدم از دیگر لیست هایی است که به جریان اصولگرایی تعلق دارد. الهام امین زاده از چهره های سرشناس این لیست است. میرسلیم، نادران، تقوی، تقی پور، فاطمه رهبر، لاله افتخاری، سید میعاد صالحی و عبدالحسین روح الامینی از چهره های سرشناس این لیست هستند.

ائتلاف کاندیداهای مستقل ایران با شعار به سوی بهترین ایران تاریخ دو سرلیست دارد. یکی رامین مهمانپرست که از سال گذشته به خاطر ازدواجش با مریم کاویانی، بازیگر مطرح معروف شده و دیگری الهام امین زاده که یک اصولگرای معتدل به حساب می آید و معاون روحانی هم بوده است. تبلیغات این لیست زیاد نبوده و با توجه به چهره های نه چندان معروف آن بعید است بتواند توفیق خاصی کسب کند.

ائتلاف نیروهای انقلابی در گام دوم انقلاب اسلامی موسوم به آنا هم از دیگر لیست های اصولگرایی است که البته دارای اشتراکات نسبتا زیادی با دیگر لیست های اصولگرا است. هر چند شاید اصولگرایان این لیست تندروتر باشند. جمالی فرد معروف به ابوحنیف به عنوان نفر اول لیست وعده داده در صورت رای آوردن حسن روحانی استیضاح شود و کاری کند که او به اعدام محکوم شود!

لیست نصفه و نیمه ای هم منسوب به حسن عباسی سخنران اصولگرا که به حرف های تند و بعضا بی ادبانه مشهور است منتشر شده که غالب آن را چهره های تندروی جریان اصولگرا تشکیل می دهند. محمد صادق کوشکی که اخیرا روی آنتن زنده به باران کوثری و رخشان بنی اعتماد توهین کرده بود تنها در این لیست توانسته برای خود جایگاهی داشته باشد.

حمید رسایی بعد از آنکه تلاش کرد در لیست های جریان اصولگرا خودش را جا کند نتوانست جایگاه درخوری کسب کند و ترجیح داد با سخنرانی تند علیه سردمداران اصولگرایی لیست مورد نظر خود را با عنوان لیست نه دی منتشر کند. لیستی که در تندروی پیشتاز است. حضور چهره هایی چون یامین پور، نبویان، کوچک زاده و آقا تهرانی موید این امر است.

اگر چه اصولگرایان لیست وحدت داده اند اما هنوز لیست اولیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بین گروه های مجازی دست به دست می شود و خیلی از آنهایی که گرایش اصولگرایی دارند را به اشتباه می اندازد. این ماجرا درباره لیست انتخاباتی جبهه پایداری هم همین طور است.

حزب اعتدال و توسعه هم فهرستی از کاندیداهای مورد نظر خودش را با عبارت معروف آیت الله هاشمی (آینده که هست ایران که هست) منتشر کرده که در آن شمار زیادی از چهره های اصلاح طلب هم دیده می شود.

بعد از آنکه لیست وحدت اصولگرایان منتشر شد چند ساعتی بود که لیستی تحت عنوان ائتلاف اصولگرایان با سرلیستی غلامرضا مصباحی مقدم منتشر شد. این لیست که در واقع لیست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت است، غالبا شامل چهره هایی است که نتوانسته اند به لیست وحدت اصولگرایان راه پیدا کنند.

نکته جالب رقابت های انتخاباتی لیست حاج منصور ارضی موسوم به لیست هیئت بود. هرچند این مداح معروف طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که لیست "هیئت" کنسل شده است و کسانی که قصد رای به لیست هیئت را داشته‌اند به لیست وحدت رای بدهند.

حزب سبز ایران که کنعانی مقدم فعال اصولگرای معتدل دبیرکل آن است هم لیست جالبی منتشر کرده که در آن هم برای وحید یامین پور و محمود نبویان جا است و هم برای مجید انصاری و مصطفی کواکبیان!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید