دیدنی‌های اردبیل تماشایی است همراه باشید و حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید.

حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی نمین در شرق استان اردبیل جای گرفته اند و از زیباترین جاذبه هایی به شمار می آیند که می توانید در ناحیه شمال غربی ایران مشاهده کنید.

شهرستان نمین در حاشیه جاده اردبیل – گیلان و تهران قرار داشته و از آنجایی که در مجاورت با جاده آستارا – اردبیل واقع شده، از زیبایی های متنوعی برخوردار است.

همانطور که می دانیم، اردبیل از جمله شهرهای کوهستانی و سردسیر در محدوده شمال غربی ایران است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع در آن وجود دارند و گردشگران زیادی برای گردش و استراحت به آن سفر می کنند.

این شهرستان دارای آب و هوایی مطلوب و دلنشین بوده که به دلیل نزدیک بودن دریای خزر به آن، رطوبت مختصر و مفیدی در طبیعت نمین پدید آمده که سبب سرسبزی و دلپذیری آب و هوای آن شده است.

نمین با قرار گرفتن در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا، چشم اندازی بی نظیر و تماشایی را برای این منطقه به وجود آورده و همچنین از آب و هوای کوهستانی بهره می برد.

همچنین دیدنی های نمین نیز دست کمی از جاهای دیدنی اردبیل نداشته و دارای تنوع بالایی هستند.

موزه نمین (صارم السلطنه)

این خانه متعلق به میرکاظم خان حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی، محال ویلکیچ (مرکز آن نمین) محال تالش ( مرکز آن آستارا) محال اجارود و مغان (مرکز آن گرمی) بوده که حکم خود را از عباس میرزا گرفته و با دختر وی نیز ازدواج کرده بود.

حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید

وی مرکز حکومت خود را نمین قرار داده و در همین محل اقدام به ساخت بنایی نمود که پس از تملک آن توسط سازمان میراث فرهنگی، این ساختمان در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ پس از پایان عملیات مرمتی به عنوان موزه نمین مورد بهره برداری قرار گرفت.

موزه نمین از دیگر جاذبه های گردشگری نمین است که از موزه های این شهر محسوب شده و بازدیدکنندگان بسیاری به سراغ این موزه می روند.

موزه نمین یا موزه صارم السلطنه در زمان های قدیم محل زندگی شخصی به نام میر کاظم خان، حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی بود.

ساختمانی که موزه نمین در آن جای گرفته ساختمانی قدیمی با نمای چوبی است که در سال ۱۳۷۸ به صورت کامل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

از بخش های مختلفی که در این موزه وجود دارند می توان به بخش های سردر هشتی، حیاط، حوض آب، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و قسمت خدماتی اشاره نمود.

خانه ای اسبقی در بخش غربی بنا وجود دارد که چسبیده به موزه می باشد.

از آثار مختلفی که در موزه نمین وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها دیدن کنند، سکه های به جا مانده از قرن های ۴ و ۹ هجری قمری، دوران آق قویونلوها و قره قویونلوها، بیکان های مفرغی، اسناد و کتب خطی به جا مانده از دوران تیموریان، مخزن باروت ویژه تفنگ به جا مانده از دوران زندیان و غیره اشاره نمود.

آدرس موزه نمین: استان اردبیل، شهر نمین

حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید

بقعه شیخ بدرالدین

پیربدرالدین از مریدان پیر قطب الدین میانجی و از فرزندان ابن عباس عموی پیامبر (ص) بوده که در اواسط قرن هفتم هجری قمری برای تبلیغ دین همراه شیخ شاه دینوری از زنجان به شهر آستارا سفر می‌کنند.

بعد از مهاجرت این شیخ وارسته و نامی در شهر نمین وفات یافته و مقبره‌ای در این شهر برای او بنا می‌گردد.

ورودی این مقبره در ضلعی که رو به قبله دارد، به اطاق کوچکی باز می شود. برای وارد شدن به گنبد خانه باید از درب دیگری در این اتاق گذر کرد.

در اتاق اول سنگی مرمر بسیار زیبایی با تزئینات و نوشته های برجسته وجود دارد که مربوط به صاحب مقبره می باشد.

بناهای تاریخی و آثار باستانی، از جمله جاذبه هایی هستند که در اغلب شهرها و روستاهای ایران یافت می شوند و بسیاری از آن ها جزء جاذبه های دیدنی آن منطقه به حساب می آیند.

با توجه به قدمت و سرگذشت کشور ایران که تاریخچه ای غنی را در پس خود پنهان نموده، انتظار می رود که در بسیاری از شهرها و روستاهای آن انواع آثار باستانی و بناهای تاریخی یافت شوند و امروزه از آن ها به عنوان جاذبه های تماشایی یاد شود.

شهر نمین که از شهرهای استان اردبیل به شمار می رود، آثاری باستانی به نام بقعه شیخ بدرالدین را در خود جای داده که از آثار تاریخی نمین محسوب می شود.

در واقع شیخ بدرالدین یکی از فرزندان ابن عباس، عموی پیامبر بود.

حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید

ایشان به منظور تبلیع دین اسلام در اواسط قرن ۷ هجری قمری همراه با شیخ شاه دینوری از زنجان به آستارا مهاجرت نمود.

شیخ بدرالدین از مشهورترین بزرگان این شهر بود که پس از وفات ایشان، در همین شهر به خاک سپرده شدند و مقبره ای را برای وی در نظر گرفتند. مقبره ای که برای سنگ مزار شیخ بدالدین ساخته شد، دارای کلافی از جنس چوب در قسمت پیشانی می باشد که در نمای بیرونی می توان آن را مشاهده نمود.

آرامگاهی که برای ایشان در نظر گرفته شده و امروزه از دیدنی های نمین به شمار می آید، دارای یک ورودی در مقابل قبله می باشد که به سمت یک اتاق کوچک باز می گردد.

درب دیگری هم برای ورود به بخش گنبدخانه قرار داده شده است. کتیبه ای از جنس سنگ مرمر هم بر روی مقبره قرار گرفته که از تزئینات چشمگیری برخوردار بوده و اطلاعاتی راجع به شیخ بدرالدین بر روی آن حکاکی شده است.

آدرس بقعه شیخ بدرالدین: استان اردبیل، شهر نمین، خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان فرمانداری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید