۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 55376475

ساحل صدفی بوشهر کجاست، این سوال مهم بسیاری از گردشگری است که می‌خواهند ساعاتی را با آرامش در این ساحل ساده و آرام سپری کنند و به موج‌های زیبا خلیج فارس چشم بدوزند.

ساحل صدفی بوشهر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بوشهر پر از ساحل‌های گرم و جذاب است، اما بسیاری از گردشگران دنبال این هستند تا بدانند ساحل صدفی بوشهر کجاست؟ در ادامه با هم نگاهی به ساحل صدفی بوشهر و چند ساحل جذاب دیگر خواهیم داشت.

بوشهر شهری است که در سال‌های اخیر به شدت توجه گردشگران قرار گرفته است. یکی از دلایل این توجه به ساحل‌های جذاب بوشهر باز می‌گردد، ساحل‌هایی که بوشهر را در آغوش کشیده‌اند و از قطب‌های گردشگری این بندر مهم ایران هستند.

بوشهر ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که همین موقعیتی ویژه به ساحل‌های این شهر می‌دهد و باعث شده تا امکانات مختلفی در ساحل‌های این شهر به وجود بیاید. با این وجود باید بدانید که هر بخش ساحل و هر پارک ساحی مزیت خاص خود را دارد و شما نمی‌توانید انتظار پارک‌های عجیب و غریبی را داشته باشید.

نکته جالب دیگر این است که بوشهر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقه‌ی ساحلی خلیج فارس قرار دارد. در نتیجه اگر کمی از ساحل فاصله بگیرید و دل به دریا بزنید فکر می‌کنید نیمه از شهر زیر آب است.

نکته مهم اینجاست که ساحل در بوشهر فقط مکانی برای تفریح نیست، بلکه محور زندگی، اقتصاد، فرهنگ و حتی تاریخ است. در ۸ کیلومتری جنوب شهر بوشهر منطقه ای باستانی در نزدیکی ساحل قرار دارد که به ریشهر مشهور است.

این مکان جالب زمان عیلامی‌ها بخش مهمی از پادشاهی آنان بود و حال به لطف همان اهمیت میزبان مکان‌های تاریخی است. بر اساس اشیاء به دست آمده در این منطقه قدمت زندگی و تمدن در ریشهر به هزاره اول تا سوم پیش از میلاد بازمی گردد.

اهمیت اقتصادی ساحل‌های بوشهر هم چیزی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد، اقتصادی که با نبض زندگی مردم این شهر گره خورده است.

سواحل دیدنی بوشهر

نکته‌ای که باید درباره بوشهر بدانید این است که سواحل جذاب بوشهر تنها به ساحل صدفی خلاصه نمی‌شود و بوشهر پر از ساحل‌های جذابی است که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند و نمی‌توان از آن‌ها غافل شد. پس پیش از پاسخ به این سوال که ساحل صدفی بوشهر کجاست با بد نیست با چند ساحل جالب دیگر بوشهر آشنا شویم.

مثلا یکی از این سواحل ساحل ریشهر (Rishehr ) است برای لذت بردن از آب، هوا، ساحل و خورشید به شدت مناسب است. ریشهر به جز این که ساحل جذابی است، مکانی تاریخی هم به حساب می‌آید. نکته جالب این است که این ساحل از سطح دریا بالاتر است و به نوعی دریا در آغوش کشیده. ریشهر که 8 کیلومتر با مرکز شهر بوشهر فاصله دارد به شما امکانات آب تنی هم می‌دهد.

ساحل بعدی، ساحل آب شیرین کن است. پارک ساحلی آب شیرین کن در خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد و با توجه به اینکه پارکی در کنار ساحل قرار گرفته است برای گردشگران بسیار دلپذیر است. این پارک ساحلی برای وقت گذرانی مناست است، اما امکانات چندانی ندارد.

اگر کمی از بوشهر دور شوید به سواحل جالب دیگری هم می‌رسید. ساحل بندر امام حسن که ساحلی ماسه‌ای – صخره‌ای است در بندر امام حسن و در ۳۰ کیلومتری جنوب دیلم در استان بوشهر قرار دارد. این ساحل از معدود سواحل بکر و دست نخورده جنوب ایران است که به ساحل مریخی شهرت دارد.

ساحل صدفی بوشهر کجاست؟

پارک ساحلی نزدیک به بوستان مرجان، پارک ساحلی بوستان صدف بوشهر است که به ساحل صدفی بوشهر مشهور است. این بوستان در کنار جاده ساحلی و در غرب بوشهر قرار دارد و با امکانات ساده و کاربردی مختلف خود باعث جذب مسافران شده است.

ساحل صدفی بوشهر کجاست
خیلی‌ها دوست دارند بدانند ساحل صدفی بوشهر کجاست

اگر به دنبال فضای دلباز و دنجی برای پیک نیک و دورهمی خانوادگی هستید، می‌خواهید در یک پارک توقف کنید تا در میانه سفر نفسی تازه کنید و بچه‌ها را به گردش ببرید پارک صدف بوشهر این ویژگی را دارد. این پارک تلاش کرده تا پارکی خانوادگی و ساده باشد.

این پارک ساده در واقع تفرجگاهی ساحلی است که تلاش کرده با صدف‌های خود و امکانات ساده و کاربردی فضای ساحل را کمی دل‌نشین‌تر و هم‌نشینی با موج‌های خروشان خلیج فارس را با آرامش بیشتری عجین کند، کاری که با توجه به استقبال مردم ظاهرا در انجام آن موفق بوده است.

آن چنان که مشخص است، نماد این پارک و ساحل «صدف» است. به همین دلیل نماد صدفی پارک درست در وسط آن قرار دارد. این پارک با سواحل جادویی خلیج فارس همسایه است، همسایگی جذابی که باید آن را بزرگ‌ترین امتیاز پارک صدفی بوشهر دانست.

با اینکه امکانات تفریحی آنچنانی در این پارک وجود ندارد اما پارک صدف به دلیل فضای سرسبز و همسایگی با آب‌های خروشان خلیج فارس مقصد مردم محلی و گردشگران است. اگر می‌خواهید بدانید ساحل صدفی بوشهر کجاست به بوشهر، خیابان ساحلی، بوستان ساحلی صدف مراجعه کنید.

ساحل صدفی بوشهر کجاست
ساحل صدفی بوشهر کجاست یکی از بخش‌های یک پارک در این شهر است

حالا که متوجه شدیم ساحل صدفی بوشهر کجاست  بد نیست یکی دو گزینه دیگر را هم بشناسیم. پارک ساحلی ریشهر- که قبلا به آن اشاره کردیم- یکی از بهترین گزینه‌ها است، اما خاطرتان باشد این پارک جذاب ۱۲ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد. با این وجود در ریشهر شما می‌توانید قایق سواری و شنا کنید، کنار ساحل قدم بزنید و به دل تاریخ سفر کنید. پارک باسیدون، پارک شغاب و پارک آب شیرین کن از دیگر گزینه‌های پیش روی شما هستند.

نگاهی به دو ساحل جادویی بوشهر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد استان بوشهر از ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی برخوردار است، این یعنی شما در بوشهر با ساحل‌های جذاب و متفاوتی مواجه می‌شوید. در ادامه کمی از بوشهر دور می‌شویم تا دو ساحل جذاب و متفاوت را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن ویدئو جذاب زیر را ببینید که نگاهی به سواحل بوشهر دارد.

خلیج نایبند عسلویه در بوشهر

نایبند خلیج کوچکی در عسلویه بوشهر است. در حال حاضر نایبند نه فقط به خاطر خلیج زیبایش بلکه به خاطر گونه‌های مختلف جانوری وپوشش گیاهی متنوعش شهرت پیدا کرده. پارک ملی نایبند دقیقا به همین خاطر معروف شده و زیر نظر سازمان محیط زیست قرار گرفته. در قسمت شمالی خلیج نایبند مناطق ویژه پتروشیمی و تاسیسات پالایشگاهی قرار گرفته. قسمت شرقی خلیج نایبند معروف به روستای هاله، دست نخورده و بکر باقی مانده و مناسب برای تماشاست. از روستای هاله از طریق جاده از کنار قسمت‌های زیادی از خلیج نایبند می‌توان عبور کرد و در حین گذر از جاده می‌توانید پوشش گیاهی و حیوانات  ر ا ببینید.

از زیبایی‌های مسیر خلیج نایبند در روستای هاله گله‌های شتر هستند در حال عبور از کنار جاده یا پرندگان مهاجری که در فصول مختلف نایبند را برای مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند. ساحل خلیج نایبند بیشتر صخره‌ای هستند و اغلب مرتفع؛ به همین دلیل در روزهای طوفانی که دریای خلیج فارس متلاطم است اگر به بالای صخره‌های نایبند بروید منظره فوق‌العاده‌ای در انتظار شماست. تماشای غروب آفتاب در خلیج نایبند و روی صخره‌ها از لذت‌های بینظیر سفر به بوشهر است. 

ساحل کلوت‌های مند بوشهر

کلوت‌های مند را می‌توانید در شهرستان دشتی در استان بوشهر ببینید؛ همان دشتی که دیار رئیسعلی دلواری بود. کلوت‌های مند چند سالی است که در فهرست ملی آثار طبیعی ثبت شده‌اند. کلوت‌های مند جایی میان روستاهای درازی و چاووشی قرار گرفته‌اند. کلوت‌ها حاصل فرسایش و در کنار هم قرار گرفتن عناصری مثل آب و باد و خاک است و اغلب در نواحی بیابانی دیده می‌شوند. لذت تماشای شهرستان دشتی و تنگستان یعنی جایی که دریا، بیابان، کوه و جنگل را در کنار هم می‌بینید.

نکاتی که باید در بازدید از سواحل رعایت کنید

سواحل اکوسیستم‌های ظریف و ارزشمندی هستند که به راحتی توسط فعالیت‌های انسانی آسیب می‌بینند. با رعایت چند نکته ساده می‌توانیم به حفظ این محیط‌های زیبا برای نسل‌های آینده کمک کنیم:

قبل از رفتن

  • درباره ساحلی که به آن می‌روید تحقیق کنید. از وجود مناطق حساس یا حفاظت‌شده آگاه باشید و از آنها دوری کنید.
  • فقط ضد آفتاب و لوسیون‌های ضد پشه سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید. مواد شیمیایی موجود در برخی از محصولات می‌توانند به مرجان‌ها و سایر موجودات دریایی آسیب برسانند.
  • زباله‌های خود را جمع کنید. کیسه‌های زباله را با خود ببرید و تمام زباله‌های خود را، از جمله ته سیگار، پلاستیک و غذا، جمع آوری کنید.
  • از ظروف قابل استفاده مجدد استفاده کنید. بطری‌های آب و لیوان‌های قهوه قابل استفاده مجدد را به جای ظروف یکبار مصرف با خود ببرید.
  • از حیات وحش دوری کنید. به حیوانات وحشی غذا ندهید و به آنها دست نزنید. از لانه‌ها و محل زندگی حیوانات دوری کنید.
  • از پیاده‌روی در مناطق جزر و مدی خودداری کنید. این مناطق زیستگاه‌های مهمی برای بسیاری از موجودات دریایی هستند.

در ساحل

  • روی شن و ماسه یا تپه‌های شنی نروید. این مناطق زیستگاه‌های مهمی برای گیاهان و حیوانات هستند.
  • از مرجان‌ها و سایر موجودات دریایی دوری کنید. به آنها دست نزنید و روی آنها قدم نگذارید.
  • از رها کردن بادکنک، فانوس‌های دریایی و سایر زباله‌ها در دریا خودداری کنید. این زباله‌ها می‌توانند به موجودات دریایی آسیب برسانند یا آنها را بکشند.
  • اگر سگ دارید، آن را با بند نگه دارید یا در مناطق تعیین شده دهید. فضولات سگ می‌تواند منبع آلودگی آب باشد.
  • سیگار نکشید. ته سیگار یکی از رایج‌ترین زباله‌ها در سواحل است و می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد.
  • در صورت مشاهده زباله، آن را جمع آوری کنید. حتی یک تکه زباله هم می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانیم به حفظ زیبایی سواحل و اطمینان از اینکه نسل‌های آینده نیز می‌توانند از آنها لذت ببرند، کمک کنیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • یه بوشهری IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 2
    پارک صدف صدف نداره آن چنان ها!!!! دنبال صدف میگردین باید برین جای دیگه... ریشهر عشق است! میری انگار سفر کردی به تاریخ
  • صالح نجاتی IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    13 2
    قربون شهرقشنگم برم بوشهر که دوسال ازت دورم انگار اومدم تبعید و هرشب وروز هرلحظه بهتره بگم لحظه شماری میکنم برگردم به شهر قشنگم بهترین نقطه دنیا وجهان از نظر عموم مردم بررم حتی جزایر فارو یک جزیره بهم بدن با کلی امکانات وثروت و کلی نیرو زیردست زندگی توبوشهر قشنگم با حقوق ساده و حتی خونه استیجاری ودستپنجه نرم کردن با مشکلات وروزمرگی زندگی رو عوض نمیکنم باهاش بوشهر بهترین شهر ایران بهترین بندر جهان بهترین شهر ونقطه دنیاست مردمانی بسیار خونگرم مهمانواز آروم، حتی تو آمار دیدم جدیدتو میزان دعوا ومشاجره و شکایت ومراجعه به پلیس آخرین شهر واستان کشور بوده توامار این نشون از صبر بالا خونگرمی و با محبت بودن مردم بوشهر است حتی مطمعنم این آمار توجهانی هم بوشهر آخرین شهر تونزاع ودرگیری میشه یا به قولی اولین شهر جهان تو آرامش وخلق وخوی خوب و امنیت و برخورد خوب مردم با یکدیگر، خلاصه من تمام بوشهر وجب به وجب گشتم وهرشب کارم بود اگر یه شب کنارساحل هربار یه جا یا تویه شب چند نقطه نمیرفتم شبم روز نمیشد یا ماهیگیری یا موقعی که اب اروم ماه کامل با ماشین میرفتم پارک لیان سرتل جای دنچ وتا صبح لذت میبردم
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 3
    بوشهر وطنم، عشقم، دوستت دارم، پابرجا بمانی.
  • انصاری IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 0
    هلیله منطقه ای در جنوب شهر بوشهر و در مجاورت نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارد این محل ساحلی دست نخورده و بکر دارد ماسه های صدفی و زیبای آن بسیار زیبا است حتما دیدن کنید
  • با افتخار ایران IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 0
    درود بر ایران که همه جای ان تاریخ است و درود به بوشهر شهر افتاب و شهر اردشیر بابکان و مردمان خونگرم بوشهر خداییش بوشهری عشقن انشالله که همیشه پاینده و خونگرم باشید تاریخ بوشهر خیلی جذاب هست چند اسم داشته بوشهر اسم های زیادی داشته لیان اسم قدیم بوشهر بوده ابوشهر هم بوده یعنی پدر شهرها خلاصه اینکه هر کی نرفته بوشهر در حتما بره حتما به کلیسای گریگوری برید قبر اولین کاپیتان کشتی پرسپولیس اونجاست درود
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 3
    بوشهر دارای 8ماه تابستان گرم وشرجی ونچسب و چهارماه هم پاییزوزمستان وبهاراست!!! زندگی کردن دربوشهرواقعا سخت وطاقت فرساست.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 1
    بنده چندسالی دربوشهر کارمیکردم وزندگی کردن براستی سخت است.اگه حالا روزانه 5میلیون تومان هم بهم بدهندحاضرنیستم برگردم وکارکنم.
  • خلیجی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    4 0
    بوشهر تنها جای دنیاس که میشه هم خدا رو بخوای هم خرما مردمش خدای مهربونی و خونگرمی هستن
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 1
    سلام بوشهر شهر زیبا وبی نظیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید