۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 55480169

بناهای تاریخی کرمان بی‌نظیر هستند از این رو همراه باشید و درباره دو ارگ حیرت انگیز در کرمان بدانید.

دو ارگ حیرت انگیز در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی برای سفر یک روزه اطراف کرمان شامل آثار تاریخی، باغ‌ها و پدیده‌های طبیعی بسیار است.

شاید شما هم استان کرمان را به عنوان یک منطقه کاملا کویری بشناسید اما واقعیت این است که در گوشه و کنار این استان چشمه‌های زلال، باغ‌های مصفا، کوهستان و دیگر پدیده‌های طبیعی علاوه بر کویر هم وجود دارند.

شهر کرمان به تنهایی دارای جاهای دیدنی بسیاری است که برای بازدید از همه آن‌ها نیاز به چندین روز خواهید داشت.

قرار گرفتن شهر کرمان در منطقه‌ای کویری و در عین حال مرتفع، آب و هوای این شهر و محیط اطراف آن را نسبت به سایر مناطق کویری ایران معتدل‌تر می‌کند.

برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف کرمان بهترین زمان، فصل‌های بهار و پاییز هستند؛ البته تماشای بسیاری از دیدنیهای اطراف کرمان در زمستان نیز خالی از لطف نیست.

اگر قصد سفر به کرمان را دارید می‌توانید با ما همراه شوید تا شما را با دیدنی‌های حوالی شهر کرمان آشنا کنیم.

بعضی از این دیدنی‌ها آن‌چنان که شایسته آن هستند، تاکنون معرفی نشده‌اند.

ارگ راین

ارگ راین دومین بنای بزرگ خشتی در جهان پس از ارگ بم است و مساحت آن به بیش از ۲۲۰۰۰ متر مربع می‌رسد.

این بنا که در جنوب غربی شهر راین در کرمان قرار دارد، روی تپه‌ای باستانی واقع شده است.

دو ارگ حیرت انگیز در کرمان

قلعه راین را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی ایران در کرمان برشمرد که هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این استان سفر می‌کنند.

قدمت ارگ راین به دوره ساسانیان می‌رسد و ساختار آن شباهت بسیاری به ارگ بم دارد.

متاسفانه در اطراف این قلعه بناهای تاریخی با قدمت بیشتر نیز وجود داشته‌اند که در اثر حوادث طبیعی و به مرور زمان از میان رفته‌اند.

ارگ راین از مهم‌ترین مراکز حکمرانی پادشاهان زندیه نیز بوده است. «میرزا حسین خان» و پسرش «محمد علی خان» از پادشاهان محبوب زندیه در این قلعه ساکن بودند.

در نهایت این قلعه توسط آقا محمدخان قاجار تصرف شد و پادشاهان زندیه سرنگون شدند. این قلعه را به نام «ارگ میرزا حسین خان» نیز می‌شناسند.

قلعه راین پلانی مربع شکل دارد و گرداگرد آن را برج‌ها و حصاری به ارتفاع ۱۰ متر پوشانده‌اند. سردر زیبا و ورودی قلعه راین در سمت شرق این بنا قرار دارد و داخل آن را بخش‌هایی مانند اصطبل، زورخانه و محله‌های اعیانی و عامه نشین تشکیل می‌دهند.

قرار گرفتن ارگ راین در شاه‌راه ارتباطی با سایر شهرها، آن را به مرکزی بازرگانی پررونق تبدیل می‌کرد و گروه‌های مختلفی از تاجران و پیشه‌وران گرفته تا کشاورزان در آن زندگی می‌کردند. پس از ورود اسلام به ایران، از این دژ به‌عنوان پناهگاهی امن در جنگ‌ها استفاده می‌شد که بارها مانع از نفوذ مهاجمان به داخل آن و نجات مردم شهر شد.

در حال حاضر این بنای تاریخی بازسازی شده، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در کرمان است.

ارگ انار

بنای تاریخی در شهرستان انار کرمان وجود دارد که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

ارگ انار در کرمان که یکی از بناهای تاریخی شهرستان انار به حساب می آید، در فهرست آثار ثبتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار گرفته است.

دو ارگ حیرت انگیز در کرمان

ابن ارگ در دوره صفویه بازسازی و مجدد بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

به عقیده باستان شناسان این بنای تاریخی در زمان ساسانیان شکل گرفته و در دوره اسلامی ساخت آن به طور کامل تکمیل شده است.

شباهت های ظاهری بین ارگ انار و ارگ بم در شهر بم کرمان وجود دارد و از همین رو مورد استفاده ی این دو ارگ هم شباهت های زیادی بهم داشته اند و در دوران های گذشته هر دو روزگاران مختلفی را گذرانده اند. البته امروزه این بنای تاریخی مورد بی توجهی های زیادی گرفته و جز چند دیواره از آن چیز دیگری باقی نمانده است.

با کاوشگری های بسیاری که بر روی این بنای تاریخی انجام شده باستان شناسان متوجه شدند که ارگ انار تا حدود ۲۵ سال پیش فضای داخلیش سالم بوده اما با نفوذ برخی افراد بسیاری از فضای داخلی این بنای تاریخی تخریب شدند و هم اکنون چند دیواره از آن باقی مانده است.

در جاده یزد-رفسنجان بین دو راهی تهران بندرعباس و تهران کرمان شهرستانی به نام انار وجود دارد به همین از موقعیت نسبتا خوبی برخودار است.

شهرستان انار تا شهر کرمان حدود ۲۱۰ کیومتر فاصله دارد و یکی از شهرستان های مهم ایران محسوب می شود چرا که حدود یک چهارم از پسته ای که از شهرستان انار برآورد می شود را صادر می کنند که از لحاظ اقتصادی شهرستانی بسیار پر اهمیت به شمار می رود.

با توجه به آثار و بناهایی که در شهرستان انار قرار دارد قدمت این شهر هم مانند ارگ تاریخی که در آن وجود دارد به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

در ابتدا نام شهر انار آبان بوده چرا که در اکثر کتاب های قرون سوم و چهارم با این نام از شهر انار یاد شده است.

نام انار بیشتر از عهد صفویه رایج شد در اکثر کتب تاریخی مثل المسالک و الممالک، احسن النفاسیم فی معرفت اقالیم ذکر شده و در مورد چگونگی تبدیل آبان به انار در کتب تاریخی مطالبی وجود ندارد.

دو ارگ حیرت انگیز در کرمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید