بدون پرداختن به اصل مسئله توسعه در کشور که در آن، تولید دانش بنیان همراه با صدها مؤلفه دیگر طراحی و دیده شده نمی توان به رواج علم و فن آوری در صحنه اقتصاد و تجاری شدن آن امیدوار بود.

تولید دانش بنیان و رابطه آن با توسعه

مهندس عبدالله زمانی تونی، کارشناس ارشد مدیریت در یادداشتی نوشت:  در فضای رقابت آمیز اقتصاد جهانی و وجود شکاف فن آوری میان کشورها، مبتنی کردن روش های تولید بر علم و فن آوری برای همه کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته یک ضرورت است. تاسیس معاونت علم و فن آوری ریاست جمهوری در کشور ما هم در این راستا بوده است.

تلاش و جدیت آن ها برای حمایت از شرکت های دانش بنیان هم قابل تقدیر است ، اما به خاطر فضای نامناسب کسب و کار و محوریت فعالیت های مزاحم نامولد و پرسود که بخش زیادی از منابع را به خود اختصاص داده و هدر می دهند بازدهی های بخش های مولد بسیار محدود شده و هزینه فرصت منابع به شدت افزایش یافته است. اقداماتی  از قبیل معافیت مالیاتی، تسهیلات گمرکی و تجاری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به شرکت های دانش بنیان اقدام خوبی است و مطمئنا بی تاثیر هم نیست اما بدون توجه و پرداختن به تفکر توسعه ، برنامه ریزی توسعه و تن دادن ارکان حکومت و مردم به اقتضائات توسعه ،پاکسازی اقتصادی از فعالیت های سوداگرانه و نامولد ، تصحیح نظام پاداش دهی ، خشکاندن رانت زمین و مسکن، خشکاندن فساد و قاچاق ، مشکل تولید به ویژه تولید دانش بنیان حل نمی شود و این اقدامات دارای تاثیری محدود و کوتاه مدت است.

بدون پرداختن به اصل مسئله توسعه در کشور که در آن ، تولید دانش بنیان همراه با صدها مؤلفه دیگر طراحی و دیده شده نمی توان به رواج علم و فن آوری در صحنه اقتصاد و تجاری شدن آن امیدوار بود. البته در صورت ریل گذاری توسعه ای برای اقتصاد و پاکسازی آن از فضای مسموم و ناسالم کنونی ، این تلاش ها نتیجه بخش بوده و به اهداف خود دست خواهد یافت

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید