استان گیلان تنوع بسیاری در غذاهای محلی دارد از این رو با ما همراه باشید و طعم بهترین غذاهای گیاهی گیلان را از دست ندهید.

طعم بهترین غذاهای گیاهی گیلان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی گیلان همانند غذاهای سنتی دیگر شهرهای کشورمان از محصولات کشاورزی و دامپروری خطه شمال تاثیر گرفته است. غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند، به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی گیلان، یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید. اگر شما هم معتقد هستید که غذا یکی از جاذبه‌های گردشگری است با ما همراه باشید. در ادامه با خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان آشنا می‌شویم.

طعم اصیل غذاهای گیاهی گیلان

  1. باقلاقاتوق؛ بهترین غذای محلی گیلان

باقلاقاتوق یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلان است. تلفیق باقالی تازه شمالی با شوید، سیر و تخم‌مرغ بافت نرم و طعم بی‌نظیری به این غذای سنتی گیلانی می‌بخشد. این غذا که به آن خورش باقالی نیز می‌گویند به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود.

  1. کال کباب؛ یک غذای گیاهی

در مواد اولیه کال کباب بر خلاف اسمی که دارد خبری از گوشت نیست. بنابراین انتخاب مناسبی برای گیاه‌خواران به شمار می‌رود. کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به همراه انار، سیر و گردو در ظرف سفالی “نمک‌یار” و تلفیق شدن آن با بادمجان‌ کبابی طعم بی‌نظیری به کال کباب می‌دهد.

طعم بهترین غذاهای گیاهی گیلان را از دست ندهید

  1. میرزاقاسمی؛ مشهورترین غذای سنتی گیلان

میرزا قاسمی یکی از آن غذاهایی است که خوشمزگی بی حد و اندازه‌اش باعث شده تا تقریبا در هر شهری این غذا طبخ شود. این مساله باعث می‌شود تا دستور تهیه‌های مختلفی از این غذا در جای‌جای ایران وجود داشته باشد.

بااین‌حال همگی بر این واقعیت اعتراف می‌کنند که میرزاقاسمی شمالی حرف دیگری برای گفتن دارد و طعم آن قابل مقایسه با سایر میرزاقاسمی‌ها نیست. در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود که انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که محدودیت در مصرف گوشت دارند.

ترشی تره؛ طعمی متفاوت و بهتر

«ترشی تره» و در گویش محلی «تورشه تره» نیز می‌گویند، از جمله خورش‌های اصیل و معروف گیلانی است. این غذای ساده و پرطرفدار، بدون گوشت و مرغ تهیه می‌شود و برای گیاه‌خوارانی که منع مصرف تخم‌مرغ ندارند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ هرچند به زعم برخی، می‌توان این غذا را بدون تخم‌مرغ نیز طبخ کرد.

ترش تره چنانچه از نامش بر می‌آید، غذایی نسبتا ترش مزه است و این طعم را از ترکیب آبغوره یا آب نارنج با دیگر مواد اولیه به دست می‌آورد. برای تهیه ترش تره، ترکیبی از شوید، گشنیز، نعنا، جعفری، اسفناج و سبزی‌های محلی شمالی چون چوچاق، خالواش و تره کوهی را با هم خرد می‌کنند.

معمولا «اسفناج» سبزی غالب این خورش است و برنج نیم‌دانه یا در مواقعی آرد برنج، لعاب لازم را به غذا می‌دهد.

چنانچه این خورش را با برنج نیم‌دانه تهیه کنند، برنج را ابتدای کار با مقداری آب می‌پزند تا کاملا نرم شود و سپس سبزی و سایر مواد را به آن می‌افزایند. در صورت استفاده از آرد برنج، بعد از پخت سبزی و همراه با افزودن آبغوره یا آب نارنج، آن را به غذا اضافه می‌کنند.

طعم بهترین غذاهای گیاهی گیلان را از دست ندهید

گاه برخی از افراد مقداری عدس، لوبیا چیتی و کمی رب گوجه نیز به ترش تره می‌افزایند و نوع دیگری از این خورش محلی را آماده می‌سازند. به عبارت دیگر، ترش تره از تنوع بسیاری برخوردار است و در مناطق مختلف و با حذف یا تغییر پروتئین گیاهی، اشکال مختلفی از آن ایجاد می‌شود. پاچ باقلا، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لپه یا عدس، از جمله این پروتئین‌های گیاهی به شمار می‌رود.

چون اغلب غذاهای گیلانی علاوه بر سبزیجات معطر، سیر تفت داده شده عطر ترش تره را تکمیل خواهد کرد. طعم این غذای محلی شمالی نیز مرهون ترکیب سبزیجات، تخم‌مرغ و آبغوره است. این ترکیب علاوه بر عطر و طعم، رنگ دلنشینی نیز به غذا می‌دهد که اشتها آور و جذاب به نظر می‌رسد.

ترش تره با نان یا برنج کته قابل استفاده است و غلظت غذا کاملا به سلیقه افراد و نوع مصرف آن بستگی دارد. ماهی دودی یا ماهی شور و مخلفات شمالی چون سیر و زیتون پرورده نیز به‌همراه این غذا سرو می‌شود.

گیلان سرسبز و زیبا در کنار پتانسیل‌های فراوانی که در جذب گردشگر دارد،‌ می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری غذایی باشد. گاهی غذاهای خاص و متنوع یک منطقه کافی است تا گردشگران بسیاری را راهی آنجا کند و استان گیلان یکی از همین مکان‌ها به حساب می‌آید. غذاهایی که در این استان طبخ می‌شود چون دیگر مناطق کشور، برگرفته از فرهنگ و اقلیم گیلان است و تنوعی بالغ بر ۲۲۰ نوع غذا را در بر می‌گیرد. تنوع بالای غذایی سبب شده است تا «رشت» پایتخت این استان در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی (۱۱ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی) از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان «پایتخت خلاق غذا» یا به عبارتی «شهر خلاق خوراک‌شناسی» شناخته شود.

برخی از غذاهای گیلان به ثبت ملی رسیده‌اند و دیگر غذاهای لذیذ این استان نیز برای سایر مردم ناشناخته نیست و اغلب در نواحی دیگر نیز طبخ می‌شود.

طعم بهترین غذاهای گیاهی گیلان را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید