جاهای دیدنی گیلان تماشایی است همراه باشید تا درباره معماری عجیب قلعه صلصال لیسار بدانید.

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

سلام نو _ سرویس گردشگری: کارکرد قلعه صلصال، دیده‌بانی بوده است. بنابراین چشم‌اندازی بی‌نظیر از کیلومترها آن‌طرف‌تر از جایی که هستید، ارائه می‌دهد.

می‌توانید آب‌های آبی خزر را ببینید، جنگل‌های تالش را از بالا تماشا کنید، از سرسبزی دشت‌های فراخ لیسار و اطراف حظ کنید، نم و رطوبت موجود در هوا را حس کنید، کوهستان‌های اطراف را به نظاره بنشینید و دود بخاری‌های هیزمی کلبه‌های چوبی که از دودکش‌هایشان به آسمان می‌رود را ببینید و خلاصه دلی تازه کنید.

اگر به عکاسی علاقمندید یا به دنبال لوکیشن خاص برای ژست گرفتن هستید، کنگره‌های قلعه صلصال لیسار و چشم‌انداز بیرون، می‌تواند تا حد زیادی خواسته‌های شما را برآورده کند.

برای بازدید از این محدوده باستانی هیچ وجهی پرداخت نخواهید کرد و اگر قصد دارید از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تالش هم دیدن کنید، بازدید از این قلعه نهایتا یک ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

اما اگر قصد دارید بیشتر بمانید می‌توانند در محدوده پایین قلعه که دشت و جنگلی سرسبز است، ساعاتی را به استراحت بگذرانید.

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

محمد علی گیلک در کتاب شیخ زاهد گیلانی ذیل کرگانرود بدون هیچ سند و مدرکی قلعه ی صلصال را قلعه ی متعلق به یعقوب لیث صفاری دانسته در صورتی که نام صلصال یا سلسال برای این قلعه در هیچ کتاب تاریخی نیامده است.

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

رابینو کنسول انگلیسی که در سال ۱۳۳۱هجری قمری برابر با ۱۲۹۲ هجری خورشیدی از رشت بازدید کرده به نقل از مونتث در کتاب گیلان خود با اشاره به پرآبی آب انبار قلعه دژ سلسال بیان کرده است که با اینکه بنای این قلعه به بهترین وضعی بر جای مانده است، ولی تاسف بار است که چیز قابل توجهی در این قلعه نیست و کتیبه و نوشته ‌ای ندارد.

بنابر گفته عبدالکریم آقاجانی در کتاب تاریخ تالش، بنای قلعه یک بار در دوره صفویه، به وسیله عموزادگان صفویه که در آنجا زندگی می کردنند و شخصی به نام میر حمداله موسوی حاکم کرگانرود، بازسازی و به عنوان شاه نشین برای حاکمان زمان مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخ ساخت قلعه صلصال به طور دقیق در هیچ منبع معتبری نیامده ولی بر اساس شیوه ساخت قلعه های سنگی، باستان شناسان احتمال می دهند که ساخت این قلعه به اواخر حکومت ساسانی و پیش از اسلام بر می گردد و از قدمتی یک هزار و ۵۰۰ ساله برخوردار می باشد و در دوره های بعدی به صورت پی در پی مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به موقعیت مکانی قلعه صلصال و زیر ساخت های اطراف آن معاون میراث فرهنگی گیلان در تلاش برای بازسازس قلعه می باشد و آن را به عنوان یک اثر شاخص می داند و بازسازی و برپایی اکوموزه صلصال همانند قلعه رودخان می باشد که به بودجه ای ۱۲۰ ملیونی احتیاج دارد تا قسمت‌های تخریبی درب ورودی، پله، ارگ و دیوارهای خارجی، آب انبار و ساختمان اصلی قلعه را دوباره باز سازی کنند.

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

از اوایل بهار تا اوایل پاییز به این منطقه بروید تا بتوانید در آب و هوایی معتدل و دل ‌انگیز از قلعه صلصال و سایر جاذبه‌های گردشگری این روستای زیبا و همچنین شهر تالش بازدید کنید.

از شروع فروردین ماه تا اوایل مهر ماه در اطراف قلعه صلصال با رویش گل‌ های رنگارنگ و دشت‌های سرسبز رنگ و بوی طراوت به خود می گیرید.

البته اگر از آب و هوای بارانی و مه ‌آلود لذت می‌ برید، مهر ماه نیز می‌ تواند زمان مناسبی برای سفر به استان گیلان و شهرستان تالش ‌باشد.

شما می توانید بعد از بازدید از این قلعه ی باستانی از صنایع دستی و محصولات کشاورزی روستاییان که شال بافتنی و جوراب بافتنی و برنج مرغوب است هم خریداری کنید.

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

معماری اعجاب‌آور قلعه صلصال لیسار

این قلعه با اصول فنی مهندسی بسیار دقیق ساخته شده و از موقعیت استراتژیکی با توجه به وضعیت طبیعی صخره و محیط اطراف برخوردار است.

ساختمان قلعه به گونه‌ای بوده که ساکنین آن در تمام جهات به محوطه اطراف اشراف کامل داشتند.

ارگ قلعه در بالای تپه قرار دارد و تنها دیواره‌های آن باقی‌مانده؛ احتمال داده می‌شود این قلعه در ۲ طبقه بنا شده که طبقه همکف آن ۴ اتاق داشته و به دلیل ریزش طبقات زیرین پر شده است.

همچنین این احتمال وجود دارد که قلعه در گذشته حصار دومی نیز داشته که اثبات این ادعا نیازمند پیگیری و تحقیق بیشتری است.

بقایای زغال چوب نشان از آتش‌سوزی در قلعه دارد، همچنین در سقف طبقه اول پیش از ویرانی آجر خشتی به‌کاررفته بود و آثار به‌جامانده از دیوار اتاق‌ها در کنار ارگ نشان می‎‌دهد که این قلعه در دوره‌ای کاربرد نظامی داشته و پس از آن گروهی در آن ساکن شده‌اند و کاربری مسکونی پیدا کرده است.

قلعه لیسار دو قسمت داشته که بخش خارجی آن محوطه نسبتا وسیعی را در بر می‌گرفته و با دیوار ستبری از زمین‌های اطراف جدا می‌شده است.

دیواره خارجی از سنگ رودخانه‌ای قرمز رنگ و تقریبا یک دست ساخته شده بود که امروزه از بین رفته و تنها بقایای این سنگ‌ها در گوشه‌وکنار به صورت توده‌های انبوه قابل مشاهده است.

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

دومین قسمت قلعه بخش داخلی آن است که بر روی صخره سنگی قرار داشته و در حال حاضر چیزی از آن وجود ندارد.

قسمت شرقی بنا دارای دو درب پشت سر هم و مدخل ارگ نیز دارای طاقی با هلال شکسته بوده است و آب‌انبار قلعه خارج از ارگ و داخل بارویی اصلی و در شمال‌شرقی قلعه بنا شده بود.

به طور کلی مصالح این قلعه از سنگ، ساروج و آجر تشکیل شده و استفاده از مصالح سنگ برای پی و آجر به‌کاررفته در دیوارها نشان از درایت معماران این بنا دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    واقعن بی نظیر میباشد و پیشنهاد میکنم حتما برای دیدن قلعه صلصال تشريف ببريد
  • حمیدرضاقربانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    صلصال به معنی اجر و خشت است که در آن استفاده شده چه بسا در گذشته دور نام آن چیز دیگری بوده وصلصال بعد از ورود اعراب بر آن نهاده اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید