۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 55493518

جنوب ایران دنیای عطر و مزه است همراه باشید تا درباره محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان بدانید.

محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان هرمزگان با طبیعت جادویی و حیرت‌انگیزش، از خوش‌منظرترین استان‌هایی ست که افزون بر دیدنی‌هایی بی‌شمار، غذاهای محلی فوق‌العاده لذیذی دارد.

غذاهای محلی هرمزگان که شباهت زیادی به غذای مردم، در بندر کالیکوت هندوستان دارد بهانه خوشمزه‌ای ست تا به سراغ این خطه از ایران زمین برویم.

جایی که مردم دریادلش، به طبخ غذاهای متنوع با ماهی و میگو شهره‌اند و در سفره‌های رنگارنگ‌شان انواع غذاهای سنتی هرمزگان به چشم می خورد.

همراه با ما باشید تا در این ضیافت ادویه‌جات، با معروف ترین غذاهای هرمزگان آشنا شویم و یک کهکشان عطر و طعم را به لحظه‌ لحظه‌ های‌مان هدیه کنیم.

غذاهای محلی و سنتی جنوب بیشترین طرفدار را میان گردشگران دارد.

در سفر به این خطه حتما از انواع غذاهای لذیذ دریایی و محلی امتحان کنید و این تجربه تکرار نشدنی را از دست ندهید. در اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی، غذاهای سنتی جنوبی و دریایی با کیفیت بالا طبخ می‌شوند.

از معروف‌ترین غذاها قلیه ماهی، هریسه (حلیم)، مهیاوه، برنج سرخ، شامی و دوپیازه و بهترین شیرینی‌ها مانند لقیمات، رنگینک، خمفروش، خرماریشو، حلوای انگشت و نان برزه را می‌توان نام برد.

محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان

پرطرفدارترین غذاهای محلی هرمزگان

ماهی برشته

ماهی برشته یا ماهی زغالی از غذاهای سنتی قشم است که زنان این خطه از ایران زمین آن را بسیار لذیذ طبخ می‌کنند.

برای برشته کردن ماهی‌ها، ابتدا شکم‌شان را با ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز و ادویه پر کرده و سپس آنها را روی ورق‌های فلزی بسیار داغ می‌چینند و روی شعله گاز یا زغال قرار می‌دهند.

اگرچه در پخت این غذا از ماهی‌های مختلفی چون ساردین، گاریز، سنگسر، سرخو، زرده و هوور استفاده می‌شود اما شکم ماهی‌های کوچک‌تر مانند ساردین و گاریز را پر نمی‌کنند.

هواری

هواری یا ماهی پلو از غذاهای سنتی هرمزگان است که مصرفش در شهر بندرعباس رواج بیشتری دارد. ادویه‌های متنوع، سبزی‌های جنوبی، گشنیز، شوید، شنبلیله، ماهی و برنج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی مخلوط و مقوی ست.

اگرچه در تهیه هواری می‌توان از انواع ماهی‌ها و حتی میگو استفاده کرد اما جالب است بدانید ماهی هوور طعم دل‌انگیزتری به این غذای دلچسب می‌بخشد.

محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان

گبولی گوشت

یکی از غذاهای پر عطر و بوی هرمزگان گبولی گوشت است که در ترکیبات خود ادویه جات فراوانی دارد.

برای تهیه این غذای لذیذ، گوشت را پخته و برنج را به همراه ادویه هایی چون هل، میخک، فلفل سیاه، ادویه پلویی و پودر لیمو عمانی در آب گوشت دم می کنند، در ادامه گوشت پخته شده را به همراه سیب زمینی سرخ شده، پیاز و نخود پخته شده تفت می دهند و به هنگام سرو، این مواد را روی برنج می ریزند.

برخی از افراد این غذای خوشمزه را با مرغ می پزند و برخی دیگر نیز در ترکیبات آن از کشمش استفاده می کنند.

سوراغ

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی مردم استان هرمزگان است که البته باید آن را نوعی دسر نامید؛ چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده و همراه غذای اصلی میل می‌شود. سوراغ یک نوع خورشت بندری است که قدمت هزار ساله دارد.

در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج (برای ای نکه خوشبو شود) را با نمک زیاد در ظرفی که درب آن محکم بسته شود، به‌مدت ۱۰ روز می‌گذارند که غلیظ شود.

سپس ماهی‌های مانده را در این محلول زده و دوباره در ظرف می‌ریزند. سوراغ در شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود؛ آن را روی نان مالیده و سرو می‌کنند یا به‌عنوان مواد استبلی با برنج دم کرده و نوش جان می‌کنند.

محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان

طعم‌های محبوب‌تر هرمزگان

زیبون

برای تهیه‌ی این غذا سیب‌زمینی‌ها را درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را در گوجه‌فرنگی رنده‌شده تفت می‌دهند.

سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان محلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می‌ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می‌گذارند تا دم بکشد.

موفلک

این غذا از غذاهای محلی قشم است. برای طبخ این غذا گندم دلانده (گندم یا جو پرک شده) را در دیگ برشته می‌کنند تا رنگ آن قهوه‌ای شود.

و سپس با ماهی مخصوص جنوب که استخوان و پوستش جداشده و با پیاز تفت داده‌شده دم می‌کنند. در حال دم کشیدن مقداری تخم گشنیز و ادویه هندی به آن اضافه می‌شود.

بلالیت

بلالیت از غذاهای محلی شهر بندرعباس و بوشهر است. این غذا از ماکارونی، شکر یا شیره خرما، گلاب، روغن، هل درست می‌شود.

بسیاری بلالیت را به‌عنوان وعده‌ای در صبحانه سرو می‌کنند و غذایی مقوی به حساب می‌آید و گاها برای خوش‌رنگ و خوش‌طعم شدن آن از زعفران نیز استفاده می‌کنند.

نان چم‌چمو

این نان خوش‌طعم یکی از نان‌های محلی جزیره‌ی قشم است که به آن نان تخم مرغی نیز گفته می‌شود.

برای درست کردن این نان از آرد، روغن، تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌شود. این نان را معمولا در صبحانه می‌خورند. نان چم چمو یکی از نان‌های معروف قشم است که قدمت بسیار زیادی دارد و از غذاهای سنتی قشم نیز به شمار می‌رود.

محبوب‌ترین طعم‌های هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید