جاذبه‌های گردشگری هرمزگان پر شمار هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به غار نمکدان قشم برویم.

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار نمکدان یک غار چندین ساله نمکی است که بر روی یک کوه گنبدی و در فاصله ۹۰ کیلومتری در جنوب غربی جزیره قشم واقع شده. این غار هیجان انگیز با ارتفاع ۲۳۷ متری از سطح دریا قرار دارد. خوب است بدانید که این غار خارق العاده با نام گنبده نمکی شناخته می شود. از دیگر نام های این غار می توان به غار نمکی قشم ۳N و غار سه مرد برهنه اشاره نمود.

غار نمکدان قشم کجاست

این غار در جنوب غربی و در فاصله ۹۰ کیلومتری از جزیره و در نزیدکی ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است بهترین مسیر دسترسی به آن از طریق شهر قشم و روستای چاهکو است.

در واقع شما باید در ابتدا خود را به شهر قشم برسانید و در مسیر ساحل شمالی جزیره از روستای چاهگو و روستای درکو عبور کنید. در این روستا با حرکت به سمت جنوب روستای گوری به روستای کانی می رسید.

در روستای کانی نیز با طی نمودن مسافتی ۱۰ کیلومتری از جاده خاکی به غار نمکدان می رسید. همچنین می توانید در فرودگاه قشم با طی نمودن مسافتی ۶۰ کیلومتری و رسیدن به جاده شوسه و طی نمودن ۲۳ کیلومتر به این غار برسید.

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

برای دسترسی به غار نمکدان می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • شهر قشم، رمکان، تنبان، طبل. سپس در مسیر ساحل شمالی جزیره پیش بروید و از روستای چاهو و روستای درکو عبور کنید. با حرکت به‌سمت جنوب روستای گوری، به روستای کانی بروید. از روستای کانی تا غار نمکدان جاده‌ای خاکی کشیده شده که طول آن ۱۰ کیلومتر است.
  • شهر قشم‌، رمکان‌، تنبان‌، طبل. سپس به‌سمت جنوب بروید تا به روستای سلخ برسید. از روستای سلخ تا غار نمکدان جاده‌ای خاکی به‌طول ۲۲ کیلومتر کشیده شده است.

یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این غار، طول ۶۴۰۰ متری اش است که در جهان با عنوان طولانی ترین غار جهان شناخته می شود. غار نمکی قشم علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی و دیدنی است، قدمتی ۵۷۰ ساله دارد و از لحاظ تاریخی و باستان شناسی بسیار مورد اهمیت قرار دارد.

در واقع گفته می شود که سن نمک های موجود در این غار مربوط به دوره کامبرین است و قدمت بسیاری دارد. گفته می شود که به دلیل حل شدن سنگ نمک با آب، سطح بالایی این گنبد دارای نمک کمتری است به همین دلیل نیز طبق تقسیم بندی بوساک این گنبد نمکی جز گنبد های نمکی غیر فعال قرار می گیرد. از دیگر مواردی که باید بدانید این است که این گنبد نمکی از انباشت صخره های آذرین و رسوبات تشکیل شده است.

خوب است بدانید که این مکان به دلیل اینکه دارای میراث زمین شناسی با قدمت بالا است به عنوان یکی از ژئوسایت های ژئوپارک قشم محسوب می شود و به همین دلیل نیز تحت نظر و حمایت سازمان یونسکو قرار گرفته است.

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

در سال ۱۳۹۰ این غار خارق العاده به عنوان میراث ملی ایران و با شماره ثبت ۱۷۳ با نام غار نمکی ۳N به عنوان میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

هم چنین گفته می شود که اگر این غار بدون هیچ گونه تغییری باقی بماند به صورت مستقل به ثبت جهانی می رسد. داخل این غار تشکیل شده از قندیل ها و بلور های نمکی چند صد ساله که جلوه ای تماشایی ایجاد نموده اند.

بازدیدی راحت از غار نمکدان قشم

  • جاده‌ منتهی به غار نمکدان قشم خاکی است؛ بهترست این مسیر را با ماشین آفرود بروید، در غیر این‌صورت تجهیزات کافی برای پیاده‌روی در جاده خاکی را همراه خود داشته باشید.
  • قشم آب‌وهوای گرم و شرجی دارد، بنابراین اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل سفر است. با توجه به سردی هوا در شب، لباس گرم همراه خود ببرید.
  • ابتدای غار را می‌توانید بدون تجهیزات روشنایی بروید اما بهترست چراغ قوه همراهتان باشد.
  • نقشه‌ غار نمکدان کاملاً واضح و مشخص است اما ترجیحا همراه تیم‌های حرفه‌ای یا راهنمایی محلی عازم شوید.
  • در این غار برخی حشرات ریز و سفیدرنگ وجود دارد که ممکن است برایتان آزاردهنده باشد.
  • غار نمکی محل زندگی خفاش‌هاست بنابراین سعی کنید آرامش آن‌ها را بر هم نزنید.
  • قندیل‌ها، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها این غار به صورت طبیعی و به مرور زمان ایجاد شده‌اند؛ در حین بازدید مراقب باشید تا به آن‌ها آسیبی وارد نشود.
  • برای پیشروی به اعماق غار (دالان دوم و سوم) علاوه بر وجود راهنما و داشتن تجهیزات به مهارت غارنوردی نیز نیاز است.

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

  • هدلایت، چراغ قوه قوی، خوراکی سبک، بطری آب و وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید اما کول خود را بیش از حد سنگین نکنید.
  • لباس‌های خیلی گشاد یا خیلی چسبان نپوشید و یک دست لباس اضافه هم همراه خود داشته باشید.
  • از قسمت ابتدایی دالان اول همه افراد بدون محدودیت سنی می‌توانند بازدید کنند اما برای دیدن دالان‌های دوم و سوم به مهارت غارنوردی نیاز است.
  • توصیه می‌کنیم برای بازدید حتما صبح زود راه بیفتید.
  • این غار ۶۵۰۰ متر طول دارد که تا عمق ۲۰۰ تا ۲۵۰ مناسب افراد عادی و بقیه مسیر مناسب غارنوردان است.

بهترین فصل سفر به قشم اواسط پاییز تا اواسط بهار است؛ در این برهه از سال از رطوبت و گرمای جزیره کم شده و هوای مطبوعی را شاهد خواهید بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید