۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 55513147

۱۰ اردیبهشت ماه روز خلیج فارس در تقویم شمسی در ایران است.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

به گزارش سلام نو منطقه خلیج فارس استعداد شکوفایی اقتصادی را دارد و می توان با تدبیر و برنامه ریزی و صد البته با دور شدن از شعارزدگی، کل سواحل و جزایر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را رونق داد و سرمایه های خارجی را بدان جذب کرد.

بی تردید شکوفایی اقتصاد ملی در خلیج فارس ، مترادف با رونق اقتصادی در کل کشور خواهد بود.

درباره روز ملی خلیج فارس

دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس گرامی داشته می‌شود و به همین مناسبت چند یادداشت و تحلیل منتشر شده است.

با این حال ممکن است برای شماری از هم‌میهنان در عین علاقه و احترام به این روز این پرسش شکل گرفته شده باشد که چرا دهم اردیبهشت و مثلا دهم فروردین یا دهم خرداد نه و کدام رخداد موجب این نام‌گذاری شده است؟

دلیل نام‌گذاری دهم اردیبهشت اما این است که نیروهای پرتغالی از ۲۱ تا ۳۰ آوریل ۱۶۲۲ میلادی و قریب ۴۰۰ سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از ۱۱۷ سال حضور یا اشغال ترک کردند. برخی ۲۱ و بعضی ۳۰ آوریل آورده اند اما روند ۹ روزه درست تر است.

شاه عباس کبیر در عهد صفویه و در سال ۱۶۲۱ هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها به درآورد و سال بعد در آوریل ۱۶۲۲ و در پی رشادت‌های لشکریان ایران به فرماندهی «امام قلی خان» خلیج فارس را ترک کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال‌های اخیر بر پایۀ همین تاریخچه دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرده است. بر اساس نوشته‌های مورخان یونانی (هرودوت، گزنفون و استرابن) یونانیان نخستین مردمانی بودند که به این دریا «پارس» یا «پارسه» گفتند.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

در اسناد یونانی و از زبان مورخان نیز با تعبیر «پرسی کوس سینوس» به معنی «خلیج فارس» رو به رو می‌شویم.

خلیج فارس، سومی خلیج (شاخاب) بزرگ جهان است. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اگر برخی چه در داخل و چه خارج از لفظ «خلیج» به تنهایی استفاده می‌کنند الزاما به معنی آن نیست که با «خلیج فارس» موافق نیستند و بین کسی که گاهی از اصطلاح «خلیج» استفاده می کند و کسانی که تعبیر جعلی و دروغین « خلیج ع ر ب ی» را به کار می برند باید تفاوت قایل شد چرا که چه بسا به خاطر شناسه بودن «خلیج فارس» خلیج را به همان معنی «خلیج فارس» به کار می برد.

چنان که منظور یک مهندس شهرداری از منطقه، منطقۀ شهرداری است و منظور یک معلم از منطقه، منطقۀ آموزش و پرورش و در شکل کلان وقتی می گوییم «منطقه» ، «خاورمیانه» را مراد داریم.

از خبرهای جالب امروز این بود که وزیر ارتباطات در صفحۀ اینستاگرام خود تصویر نامه ای از مؤسس سعودی منتشر کرد که در آن عبدالعزیز از لفظ «خلیج فارس» استفاده کرده است.

با این حال شاید این پرسش شکل گیرد که پس چرا و چگونه « خلیج ع ر ب ی» در برخی کشورهای عربی مرسوم شد؟ ریشۀ ماجرا را باید در به قدرت رسیدن «جمال عبدالناصر» در مصر و تلاش برای اتحاد عربی و تحریک و تهییج آنان دانست و اصرار بر این عنوان به جای خلیج فارس؛ خلیج همیشه فارس.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

سالروز اخراج پرتغالی‌ها

سال ۱۳۸۴ دولت ایران روز ۱۰ اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرد اینروز سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت مردمان روستای دهبرم در فیروزاباد فارس در زمان صفوی است.

نیروهای پرتغالی از ۲۱ تا ۳۰ آوریل ۱۶۲۲ میلادی و قریب ۴۰۰ سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از ۱۱۷ سال حضور یا اشغال ترک کردند. برخی ۲۱ و بعضی ۳۰ آوریل آورده اند..

شاید شما هم می‌دانید که خلیج فارس بعد از خلیج مکزیک و هادسون سومین خلیج بزرگ جهان است و اهمیت آن از دید هیچکس پنهان نیست.

این خلیج، که در مسیر انتقال نفت و گاز ایران و کشورهای عربی قرار گرفته، سرشار از معدن‌های نفت و گاز است و به همین دلیل جزو منطقه‌های استراتژیک و پر اهمیت در سطح بین‌المللی است.

خلیج همیشگی فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق، از جنوب با عربستان، امارات متحده عربی و بحرین همسایه است.

این خلیج از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان راه دارد.

طبق نقشه‌های قدیمی وسعت آن در گذشته بیشتر از حال بوده؛ به دلیل همسایگی با کشورهای عربی بسیاری از آن‌ها بارها برای تحریف نام آن تلاش کردند اما همیشه ایرانی‌ها با برگزاری پویش‌های مختلف اعتراض خود را به این تغییر نام اعلام کردند و توانستند نامش را برای همیشه ثبت کنند.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

دهم اریبهشت چه روزی است

هر نقطه از ایران در طول تاریخ شاهد حماسه‌ها و شجاعت‌های ایرانی‌ها بوده و بسیاری از روزها در تقویم مختص رویدادهای غرورآفرین این مردم است.

یکی از روزهای حماسی و ملی دهم اردیبهشت است که سالروز بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز است.

سال‌ها پس از اخراج پرتغالی‌ها از تنگه و پیروز شدن در برابر تلاش برای تحریف نام خلیج فارس در سال ۱۳۸۰ دولتِ وقت تصمیم گرفت برای پاسداری و محافظت از این گنجینه گران‌بها یک روز را در تقویم به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کند.

روند نامگذاری این روز پروسه‌ای طولانی را طی کرد و در مناسبت‌ها و رویدادهای گوناگونی درباره این موضوع سخنرانی شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم اردیبهشت را به‌عنوان این روز ملی انتخاب کرد.

در حال حاضر شهرهای اطراف، جزیره‌ها و ساحل این خلیج پذیرای گردشگران از سراسر دنیا هستند و به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان تبدیل شده‌اند.

سفر به سواحل نقره‌ای جنوب ایران و چشیدن طعم تند غذاهای جنوبی خاطره‌ای ماندگار در ذهن بیشتر ایرانی‌هاست.

خلیج فارس میراثی ایرانی است که تا ابد پارس باقی خواهد ماند.

خلیج فارس به لحاظ وسعت سومین خلیج بزرگ جهان است. از این رو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ، همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می‌شناسند.

قدیمی ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به کتاب‌های باقیمانده از یونان باستان بر می‌گردد.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

یونانی‌ها و مورخانشان در این کتاب‌ها با نام «پرسیکوس سینوس» که به معنی «خلیج فارس» است از این آبراهه یاد می‌کنند و تکرار همین نام باعث می‌شود که بسیاری از نقشه‌های باقیمانده از اروپاییان قرن‌ها بعد نیز با همین نام از خلیج فارس یاد کنند.

بر اساس نوشته‌های مورخان یونانی مانند هرودت (۴۸۴ – ۴۲۵ ق. م) کتزیاس (۴۴۵ – ۳۸۰ ق. م)، گزنفون (۴۳۰ – ۳۵۲ ق. م) استرابن (۶۳ ق. م – ۲۴ م) که پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند؛ یونانیان نخستین ملتی هستند که به این دریا نام «پرس» و به سرزمین ایران «پارسه»، «پرسای»، «پرس‌پولیس» یعنی شهر یا مملکت پارسیان داده‌اند.

خلیج‌فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است. از نظر راهبردی در منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره‌است و بخشی از یک سیستم ارتباطی شامل اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند است.

هم چنین این منطقه منبع مهم انرژی جهان است.

در مجموع خلیج‌فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک، انرژی و تاریخ و تمدن یک پهنه آبی مهم و حساس در دنیا محسوب می‌شود.

در حدود ۳۰ درصد نفت جهان از منطقه خلیج‌فارس تأمین می‌شود که این مقدار گاهی افزایش و گاهی کاهش می‌یابد. نفت تولید شده در حوزه خلیج‌فارس باید از طریق این پهنه آبی و از راه تنگه هرمز به سایر نقاط جهان حمل شود.

علت نامگذاری خلیج فارس چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید