بندر ترکمن جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن بدانید.

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ دریای خزر یکی از پر مسافرترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که سالانه بیشترین میزان گردشگر و توریست را به سمت خود می‌کشاند. این دریای زیبا ساحلی وسیع و گسترده دارد که بخش زیادی از شمال کشور را در بر گرفته است.

در امتدا این ساحل وسیع بنادر متعددی به منظور تجارت و حمل و نقل دریایی در طول سالیان ساخته شده‌اند. یکی از این بنادر مهم تجاری که در قسمت شرقی ساحل دریای خزر قرار دارد بندر ترکمن است. بندر ترکمن در استان گلستان به دلیل جاذبه‌های متنوعی که دارد، مقصد بسیار خوبی برای گردشگری به حساب می‌آید.

یکی از زیباترین این مکان‌ها که در این مطلب می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم جزیره آشوراده در بندر ترکمن است که تنها جزیره دریای خزر به حساب می‌آید.

آشنایی با جزیره آشوراده

«آشوراده» نام یک جزیره در «میانکاله» است، جزیره‎ای در ۱۰ کیلومتری غربی «بندر ترکمن»، که در کنار تنگه باریک «چپق اغلی» و دهلیز «خزینی» قرار گرفته است.

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

گمان میرود واژه آشوراده، که در گویش بومی «مال آشیر» خوانده میشود، از «آشور آدا» یا «آشور آداسی» ترکی آمده باشد که هم‎معنی «شکارگاه»، «آبخست» یا «چراگاه» است. این گمانهزنی تاریخی پیش آمده که آشوراده همان «آبسکون» است که در روزگار یورش مغولان به ایران، سلطان محمد خوارزمشاه پس از شکست به آن گریخت.

از نشان‎های تاریخی در آشوراده، ویرانه دژهای صفوی است که هنوز برجای مانده‎اند. آشوراده در روزگاران صفوی شکارگاه شاهی بوده است. «قلعه روس‌ها»، «خانه وزیر مختار روس» و «کلیسای چوبی» همه و همه یادگارهایی از دوران لشکرکشی روس‎ها به ایران، در سال ۱۸۳۷ میلادی بوده ‎اند.

پس از سقوط امپراتوری تزارهای روس در دوران قاجار، آشوراده پیرو عهدنامه ایران و روسیه به ایران بازگردانده شد. در دوران پهلوی قلعه روس‎ها تبدیل به پاسگاه شده بود که امروزه بخش زیادی از آن‎ها ویران شده‎اند.

آشوراده یکی از تالابهای مهم در عرصه جهانی به شمار می‎رود که در گذشته ۱۲۰۰ متر گستره داشته است. امروزه آشوراده وسعتی نزدیک به ۳۲۰ هکتار دارد و تنها کارکنان شیلات در این جزیره ساکن هستند و مردمان بومی دیریست از این‎جا رفتهاند. برای دسترسی به آشوراده باید با قایق از آب گذر کرد.

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

از پوشش جانوری آشوراده میتوان گونههایی همچون گراز، روباه، شغال، گربه وحشی، خوک ، اسب وحشی، جوجه تیغی، لاک پشت، مار، خرگوش، گورکن و موش را نام برد. ببر مازندران نیز روزگاری در این سرزمین می‎زیسته است. فوک خزری را هم نباید از خاطر برد. همان جانوری که در آبهای پیرامونی جزیره دیده می‎شود.

همچنین پرندگان بومی و مهاجری همچون قرقاول، غاز سفید و سیاه ، دراج، فلامینگو، پلیکان، چنگیر، کاکائی، گیلانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی در این زیستگاه زندگی میکنند. از پوشش آبزیان در آبهای پیرامون جزیره آشوراده میتوان ماهیانی همچون ماهی آزاد، ماهی سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل ماهی، تاس ماهی، ازون برون را نام برد. گفتنی است نزدیک به نیمی از خاویار ازون برون ایران از کنارههای آشوراده شکار میشود.

از میان پوشش گیاهی آشوراده نیز میتوان به درختان انار ترش، بوته های تمشک، خشک، خار، قزل اوت، ازگیل وحشی و گونههایی از نی را بر شمرد.

بازدید از جزیره آشوراده

بندر ترکمن نزدیک‌ترین ساحل به گرگان است. این بندر از آنجا که بندری فعال و دارای حمل و نقل دریایی ست محل بسیار خوبی برای خرید و بازارگردی به حساب می‌آید.

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

با سفر به بندر ترکمن علاوه بر اینکه می‌توانید در بازارها به خرید و گشت و گذار بپردازید، از انواع غذاهای متنوع محلی نیز می‌توانید لذت ببرید. استان گلستان که بندر ترکمن در آن قرار دارد، طبیعتی بی‌نظیر و خاص دارد و بافت گیاهی آن با دیگر بخش‌های سواحل خزر متفاوت است.

جزیره آشوراده نیز تنها جزیره دریای خزر است که علاوه بر زیبایی‌اش اهمیتی زیست محیطی دارد و یکی از پناهگاه‌های دائمی پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. در هر فصلی از سال که به این جزیره زیبا سفر کنید می‌توانید از منظره پرواز پرندگان بر فراز تالاب لذت ببرید.

جزیره آشوراده در میانکاله بندر ترکمن قرار گرفته و با بندر ترکمن حدود ۳ کیلومتر و تا گرگان حدود ۲۳ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این جزیره لازم است ابتدا خود را به گرگان برسانید و از آنجا راهی بندر ترکمن و جزیره آشوراده شوید.

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

اگر تمایل داشتید که در جزیره آشوراده بمانید و اقامت داشته باشید پیشنهاد می کنیم به سمت گرگان حرکت کنید. اما اگر خواستید در خود جزیره بمانید یا در خانه اهالی اقدام به اقامت کنید یا به صورت کمپ زدن در این جزیره شب را به صبح برسانید که البته ریسک های خودش را هم می تواند داشته باشد.

گرگان هتل‌های خوب ۳ و ۴ ستاره‌ای دارد که امکانات و قیمت متفاوتی دارند. هزینه اقامت در هتل های گرگان حدودا از ۱۰۰ تومن شروع می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید