۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55417234

همدان اقلیمی سرد و کوهستانی دارد و خوردن غذایی نظیر آبگوشت در آن حسابی می‌چسبد از این رو با ما همراه باشید و درباره آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان بدانید.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: همدان، پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، یعنی مادها بوده است و به‌عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران، تاریخچه‌ای چند هزار ساله دارد. بیشتر غذاهای محلی استان همدان را انواع آش و آبگوشت تشکیل می‌دهند؛ زیرا این منطقه دارای اقلیم کوهستانی، تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و پربارش است. در ادامه به چند آبگوشت بی‌نظیر و خوشمزه در همدان می‌پردازیم.

آبگوشت‌های همدان، خوشمزه و کم‌نظیر

آبگوشت فلفل همدان

آبگوشت از آن غذاهای اصیل ایرانی ست که خوردن آن در روزهای جمعه به همراه دیگر اعضای خانواده خیلی می چسبد! درسته که امروز به دلیل مشغله های زیاد از غذاهایی که زمان زیادی برای پخت آن ها لازم است کمتر استفاده می شود اما این غذاها هنوز هم پای ثابت خیلی از سفرهای های ایرانی هستند. مواد لازم برای تهیه آبگوشت فلفل همدان گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، گوجه ‌فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل سبز مخصوص همدان، زیره سبز، زنجبیل تازه و آبلیمو است.

نکات مهم برای تهیه آبگوشت فلفل

در حین پخت گوشت، حتما کف روی آن را بگیرید تا آبگوشت رنگ شفاف‎تری داشته باشد.

نیمه باز گذاشتن درب قابلمه پس از افزودن فلفل‌ها برای جلوگیری از تلخ شدن غذا است.

طعم آبگوشت فلفل بسیار تند است.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

آبگوشت قرمه‌ همدان

ترکیب آبگوشت و قرمه سبزی! کمتر کسی پیدا می شود که بگوید من قورمه سبزی دوست ندارم! حالا در همدان غذایی هست که طعم آبگوشت را با قورمه سبزی ترکیب کرده و آبگوشت خوشمزه ای به اسم آبگوشت قورمه را به وجود آورده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ است که مزه ی منحصربفردی را ایجاد کرده است.

نکات مهم برای تهیه آبگوشت قرمه‌ همدان

نمک را از ابتدا در آبگوشت نریزید تا گوشت دیرپز نشود.

شما می‌توانید گوشت را به‌همراه پیاز، سبزی و لوبیا از ابتدا تفت دهید و سپس در زودپز بریزید.

به‌جای لوبیا قرمز می‌توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا سفید هم استفاده کنید.

حبوبات را حتما از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

شما می‌توانید از لیمو امانی کامل هم استفاده کنید؛ اما در این صورت، آبگوشت شما کمتر ترش می‌شود. برای این کار، حتما لیموها را سوراخ کنید و از قبل در آب قرار دهید.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

به‌جای لیمو امانی می‌توان از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آبلیمو نیز استفاده کرد.

برای پخت آبگوشت قرمه سبزی از گوشت پرچرب استفاده کنید.

برخی افراد این آبگوشت را به‌جای لوبیا با لپه می‌پزند.

شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید.

این غذا معولا گوشت کوبیده ندارد و مواد آن به‌همراه آب آن خورده می‌شود؛ اما می‌توان آن را شبیه آبگوشت ساده نیز سرو کرد.

آبگوشت‎‌های فوق‌العاده و خوش عطر همدان

آبگوشت یخنی

آبگوشت یخنی، یکی از انواع بی‌نظیر آبگوشت همدانی است که با گوشت، لپه، سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه درست می‌شود. آبگوشت در استان همدان، پای ثابت غذای ظهرهای جمعه و تعطیلات است و برای سرو آن در ابتدا آب گوشت را در کاسه می‌کشند و سرو می‌کنند؛ سپس یکی از مردان بزرگ خانواده گوشت، لپه و سیب‌زمینی‌ها را خوب می‌کوبد و گوشت کوبیده را بین افراد پخش می‌کند. آبگوشت یخنی درست مانند دیگر نسخه‌های آبگوشت در گذشته در مهمانی‌های رسمی مانند عروسی‌ها یا به‌عنوان نذری پخته می‌شد.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

آبگوشت یخنی در قدیم توسط آشپزان مخصوص درست می‌شد و طریقه پخت آن متفاوت بود. این آبگوشت برخلاف آبگوشت‌های دیزی که در تهیه آن‌ها از گوشت‌های خرد شده استفاده می‌شود، با گوشت گوسفند در حجم زیاد و بدون زردچوبه و ادویه و فقط با کمی نمک و پیاز پخته می‌شد. آبگوشت یخنی در واقع، بشقابی پر از گوشت و دنبه بود.

آب این آبگوشت ربه صورت تیلیت با گرد لیمو، ترشی یا کشک سرو می‌شد و سپس بشقابی پر از گوشت و دنبه و چند سیب‌زمینی جدا پخته شده با تزئینی از دارچین، فلفل و گرد لیمو امانی به مهمانان ارائه می‌شد. آبگوشت یخنی در نقاط مختلف ایران با مواد اولیه متفاوت درست می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

آبگوشت کلم قمری

آبگوشت کلم‌ قمری یا قلیه‌ کلم یکی از غذاهای سنتی و اصیل همدانی است که در انتظار ثبت جهانی است. این آبگوشت متفاوت با کلم‌ قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، نعنا داغ، زردچوبه، فلفل و سیرداغ درست می‌شود و می‌توان آن را همراه با کشک محلی، ماست، سبزی خوردن و سیر کوبیده سرو کرد.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

در همدان، پس از خوردن آبگوشت کلم قمری بلافاصله چای‌نبات می‌خورند تا اثر سردی و سنگینی غذا را از بین ببرد. در ضمن برای کوبیدن گوشت کوبیده، تکه‌های کلم را از آبگوشت جدا می‌کنند. حبوبات را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. گوشت، یک عدد پیاز خرد شده، زردچوبه و مقداری آب را به‌همراه نخود و لوبیای آبکش کرده در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.

در همین حین، کلم قمری خرد شده را در کمی روغن به‌صورت جداگانه تفت دهید و در قابلمه آبگوشت بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا آبگوشت با درب بسته بپزد. پس از پخت گوشت، عدس و سیب‌زمینی‌های شسته شده را به مواد اضافه کنید. چربی گوشت را از قابلمه دربیاورید و آن را با یک عدد پیاز رنده شده مخلوط کنید.

آبگوشت‌های فوق‌العاده همدان

این مخلوط را به‌همراه نمک ، فلفل و کمی نعنای خشک در صورت تمایل در قابلمه آبگوشت بریزید. پس از جا افتادن آبگوشت، آن را کشک، ماست بدون سیر و مخلوط نصف ماست، نصف مقدار کشک و سیر له شده سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه آبگوشت کلم قمری

ماست و کشک در هنگام سرو روی آبگوشت کلم قمری ریخته می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید