سین هشتم سکه است که معمولا به بهانه افزایش دارایی برای طول سال استفاده می شود. با این وجود سکه سابقه زیادی در سفره های هفت سین ایرانیان ندارد و نمی توان آن را از سین های سفره هفت سین برشمرد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: چیدن سفره هفت سین یکی از زیباترین سنت های ایرانیان در آستانه سال نو است. با این وجود خیلی از مردم دلیل گرد هم جمع کردن هفت و به عبارتی هشت سین معروف را نمی دانند.

به گزارش سلام نو، هفت سین اصلی سفره هفت سین در واقع سیر، سرکه، سمنو، سنجد، سبزه، سیب و سماق هستند. در این بین سین هشتم سکه است که معمولا به بهانه افزایش دارایی برای طول سال استفاده می شود. با این وجود سکه سابقه زیادی در سفره های هفت سین ایرانیان ندارد و نمی توان آن را از سین های سفره هفت سین برشمرد.

ماهی قرمز هم از دیگر اقلام کم سابقه سفره هفت سین است به طوری که در نقاشی معروف کمال الملک از سفره هفت سین اثری از ماهی قرمز در آن دیده نمی شود. ماهی به عنوان نمادی از زایش، تازگی، شادابی و تکاپو در سفره هفت سین است. شمع و آینه هم به عنوان مظهر فروغ و روشنایی در سفره هفت سین قرار دارد.

قرآن کریم به نشانه توکل و استعانت از خداوند برای پیش رفتن سال جدید به بهترین شکل در کنار دیوان حافظ برای خواندن کلام شیرین حافظ در ابتدای سال هم از رسوم مردم در سفره هفت سین است.

سبزه نماد تولد دوباره زندگی در بهار و حیات سبز است. بر این اساس مردم سبزه را در سفره هفت سین قرار می دهند تا سالی شاداب و سرسبز داشته باشند.

سنجد یکی دیگر از سین های سفره هفت سین است که نشان از سنجیده عمل کردن در طول سال دارد. سنجد در هفت سین گرایش به عقل را نمایندگی می کند.

سیب به عنوان یکی از میوه هایی که نامش با سلامتی پیوند خورده بهترین نماد برای سلامتی است. . رسم است که سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.

سمنو از دیگر سین های خوشمزه سفره هفت سین است. اگر سکه برای افزایش دارایی به هفت سین اضافه شده سمنو از همان ابتدا با مفهوم خیر و برکت در سفره هفت سین وجود داشته است. سمنو را همچنین به عنوان نماینده ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت نیز بر سر سفره هفت سین می گذارند.

تندرستی و میکروب زدایی در کنار قناعت و سیرچشمی از دلایلی است که سیر در سفره هفت سین ایرانیان وجود دارد. سیر در واقع نمادی از مناعت طبع است. سیر به عنوان گیاهی دارویی ماده ای گندزدا نیز به شمار می رود.

سرکه نماد تسلیم و رضایت است. هر چند از این سین سفره هفت سین در ادبیات ایرانی در توصیف اضطراب و اشک و گریه هم استفاده می شود. ضرب المثل همچون سیر و سرکه جوشیدن نمونه آن است. سرکه سر سفره نوروزی در واقع ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.

سماق دیگر سمبل سفره هفت سین است. این سین سفره نوروزی به رنگ طلوع آفتاب است و نمادی از  صبر و بردباری را یادآوری می کند و مظهر طلوع و آغاز دوباره است.

کد خبرنگار: ۱۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید