جاهای دیدنی همدان شما را شگفت‌زده می‌کند همراه باشید از چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید، بدانید.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر اهل تاریخ و تمدن هستید، ملایر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

ملایر، به شهری تاریخی با دیدنی های بسیار و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و نیز به مهد هنر منبت‌کاری و ساخت مبل در سراسر ایران شهره است.

این شهرستان زیبای غرب کشور، عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به واسطه‌ جمعیتی که در خود جای داده، کسب کرده است.

باستان‌شناسان، پیشینه‌ زندگی بشر در این سرزمین را برابر با تمدن عیلامیان عنوان کرده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ملایر همدان

شهر زیر زمینی سامن

شهر زیر زمینی سامن از جاهای دیدنی ملایر بیش از ۳ هکتار مساحت و حدود ۳ تا ۶ متر عمق دارد. جالب است بدانید که تا قبل از سال ۱۳۸۴ هیچ کس از وجود شهر زیر زمینی سامن خبر نداشت!

این شهر مرموز به طور اتفاقی وقتی که مخابرات استان همدان در حال کشیدن کابل فیبر نوری از زیر زمین بود کشف شد!

شهر زیر زمینی سامن از جاهای دیدنی ملایر حدود ۲۵ اتاق، چند سالن و راهرو دارد که به یکدیگر راه دارند.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

گروهی از باستان‌‏شناسان و کارشناسان مرمت بعد از جستجو، داخل این اتاق‌ها اسکلت‌هایی مربوط به دوره اشکانی پیدا کردند که در کنار آن‌ها هدیه‌هایی هم دیده می‌شد.

تمام این شهر زیرزمینی تاریخی به شکل عجیبی با دست کنده شده و به دست انسان ساخته شده است! باستان‌شناسان می‌گویند هسته اولیه شهر متعلق به قبل از دوره اشکانیان است؛ شهر در طول چند دوره تاریخی گسترش داده شده است.

شهر زیر زمینی سامن از جاهای دیدنی ملایر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و می‌توانید از فاز اول آن بازدید کنید.

سیستم امنیتی این شهر دستکند واقعا جالب است! برای بستن ورودی و خروجی شهر در مواقع اضطراری از درپوش سنگی استفاده می‌کردند.

طراحی درپوش‌ها به نحوی است که وقتی روی دریچه‌ها قرار می‌گیرند نفوذ به داخل غیر ممکن می‌شود.

نکته جالب این است حتی در گذشته هم انگار مردم عادی آن دوره از وجود این شهر زیر زمینی از جاهای دیدنی ملایر بی‌خبر بودند و این مکان توسط افراد خاص استفاده می‌شد.

آدرس شهر زیرزمینی سامن

برای بازدید از شهر زیر زمینی سامن باید به استان همدان، ملایر، سامن بروید. شهر پنهان تاریخی در بلوار شهدا، رجایی و نزدیک به اقامتگاه شهر پنهان سامن قرار دارد.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

یخچال میرفتاح

یخچال میرفتاح از جاهای دیدنی ملایر و از آثار ملی ایران است که در گذشته برای نگهداری یخ استفاده می‌شد.

چون اسم سازنده یخچال میرفتاح بود، یخدان با این اسم معروف شده است. یخدان میرفتاح بنایی گنبدی به شکل پلکانی و از جنس آجر و سنگ است.

سطح خارجی بنا با خاک رُس سفید رنگ و لایه زیر آن از داخل و خارج با خشت عایق شده تا گرمای کمتری جذب کند.

قدمت این یخچال از جاهای دیدنی ملایر به دوره قاجار می‌رسد. در آن دوره چون خبری از برق نبود، در مناطق مختلف ایران این یخچال‌ها استفاده می‌شدند.

ضخامت دیوارهای یخچال میرفتاح ملایر تقریبا ۹۲ سانتیمتر می‌شود. ارتفاع یخچال از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر و از سطح زمین تا گنبد ۱۲ متر است.

یخچال میرفتاح ملایر دو ورودی دارد.

ورودی دهلیزی شکل یخچال مخصوص تخلیه یخ و ورودی دیگر با پله به محل برداشت یخ هدایت می‌شود. متاسفانه قسمتی از این بنا در اثر بارش باران در فروردین ۹۸ خراب شد که قرار بود بازسازی شود.

آدرس یخچال میرفتاح

آدرس یخچال میرفتاح در مسیر ۲ کیلومتری جاده ملایر به بروجرد و بلوار ۱۵ خرداد قرار داد.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

جاهای تاریخی و جالب ملایر

خانه و موزه لطفعلیان ملایر

آدرس: ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید علیرضا شهبازیان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان ملایر، می‌توان به «خانه‌ لطفعلیان» این شهرستان اشاره کرد که قدمت ساخت آن به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد.

این خانه‌ تاریخی که متعلق به «محسن مصدفی» یا «مصدق‌الممالک» است، در دو طبقه و از بخش‌های اصلی مانند اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل ساخته شده است.

البته آنچه که امروزه به آن خانه‌ لطفعلیان گفته می‌شود، در واقع همان حسینیه است که مدت‌ها بعد از ساخت مجموعه‌ لطفعلیان توسط «مرتضی خان لطفعلیان»، خریداری شد و به مکان مسکونی، تغییر یافت.

حوض‌خانه از زیباترین قسمت‌های این بنای تاریخی است که با استفاده از طاق‌های آجری بسیار زیبا و به سبک چهار بخشی پوشیده شده است.

همچنین در این بنا از تزیینات لمبه کوبی چوبی در سقف استفاده شده است که بسیار زیبا و چشم‌نواز است. درهای ارسی با شیشه‌های رنگارنگ نیز بر زیبایی این خانه افزوده است.

امروزه این عمارت قدیمی به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند. این در حالی است که اداره‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این خانه‌ تاریخی، قرار دارد.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

برج آرامگاه بابا حسین

آدرس: ۵۵ کیلومتری از غرب شهرستان ملایر

در فاصله‌ ۵۵ کیلومتری از غرب شهرستان ملایر، یکی دیگر از دیدنی های تاریخی این شهرستان قرار گرفته است که گردشگران و مسافران بسیاری هنگام حضور در ملایر به تماشای آن می‌روند.

«برج آرامگاه باباحسین» که به «آرامگاه یوشع نبی» نیز شهرت دارد، نام این جاذبه‌ گردشگری تاریخی است که طبق روایات و گفته‌های مردم ملایر، به نظر می‌رسد که این بنای تاریخی، مقبره و آرامگاه یکی از پیامبران بنی اسرائیل، به نام «حضرت یوشع‌ بن نوح (ع)»، است.

به نظر می‌رسد که این آرامگاه متعلق به دورانی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری است و در گذشته در بین پیروان یهود ساکن در این منطقه از کشور، دارای اهمیت و ارزش بسیاری بوده است.

این برج که در دامنه‌ باغ‌های روستای «سیاه کمر» ملایر قرا ردارد، دارای پلان و طرحی به‌شکل ۱۲ ضلعی منتظم بوده و می‌توان آن را در گروه برج‌ مقبره‌هایی با گنبد مخروطی شکل یا «رک»، قرار داد.

قلعه پری ملایر

آدرس: جاده ملایر به اراک، روستای پری

«قلعه‌ پری»، منطقه‌ای است باستانی که در روستایی به همین نام و در فاصله‌ کمی از شهرستان ملایر قرار دارد. در این میراث ایرانی، یکی از مشاهیر و بزرگان ایران، «کریم خان زند»، دیده به جهان گشوده است.

جالب است بدانید که در این محوطه‌ تاریخی، بیش از ۱۵۰ قبر قدیمی وجود دارد.

طبق کاوش‌ها و تحقیقات انجام شده روی این قبور و محوطه‌ تاریخی پری، کارشناسان چنین استنباط کرده‌اند که احتمالا ساکنان آن زمان، با توجه به موقعیت قرارگیری خورشید در آسمان، محل و جهت دفن مردگان خود را انتخاب می‌کردند.

در واقع اجساد به‌گونه‌ای دفن می‌شدند که صورت آن‌ها به‌سمت خورشید قرار گیرد.

قدیمی‌ترین قبور کشف شده در این مکان متعلق به هزاره‌ نخست میلادی است.

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید