۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 55415692

کردستان زیبا غذاهای محلی بی‌همتایی دارد، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان بیشتر بدانید.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های سفر که خاطره‌اش می‌تواند تا همیشه در ذهنمان ثبت شود، خوردن غذاهای محلی آن منطقه است. امتحان کردن غذاهای جدید در شهرهایی که به آن‌ها سفر می‌کنیم ما را به خوبی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن منطقه آشنا می‌کند. چرا که طرز پخت و تهیه غذاها و مواد اولیه به کار برده شده در آن‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی از فرهنگ موجود در منطقه به ما بدهد. کردستان یکی از استان‌های کشور با غذاهای متنوع و بسیار لذیذ است که به دلیل موقعیت کوهستانی استفاده از سبزیجات تازه و گیاهان کوهی در غذاها امری بسیار رایج و متداول است.

آش‌های خوشمزه کردستان

آش سه نگه سیر

سه نگه سیر از جمله آش های کردستان و یکی از غذاهای مقوی و پرخاصیت این استان است. مردم کردستان برای تهیه آش سه نگه سیر گوشت مرغ، بوقلمون یا گوشت گوسفند را همراه با ادویه، پیاز، عدس و برنج می‌پزند. پس از اینکه این مواد پخته شدند به آن کشک اضافه می‌شود. در نهایت آش سه نگه سیر آماده می‌شود.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

آش زمستانه

آش ترخینه که به اسم آش زمستانه هم شناخته می‌شود؛ یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی کردستان است که بیشتر در فصل زمستان طبخ می‌شود. ترکیب اصلی در تهیه این آش، ترخینه است. ترخینه خود از ترکیب بلغور گندم همراه با سبزیجات معطر به دست می‌آید. این ترکیب در فصل تابستان و هم‌زمان با برداشت گندم آماده می‌شود. گندم بلغور شده همراه با سبزیجات معطر و ادویه در دوغ پخته و سپس در آفتاب خشک می‌شود. ترخینه آماده شده در جایی خنک برای زمستان ذخیره خواهد شد. مردم کردستان از دیرباز که در فصل زمستان گندم در دسترس‌شان نبود ترخینه‌های آماده را در دوغ یا شیر همراه با اسفناج می‌پختند. در نهایت آشی خوشمزه و مقوی به اسم آش ترخینه یا آش زمستانه آماده می‌شد.

دانه کولانه

آش دانه کولانه یا آش دندونی یکی دیگر از آش های کردستان است. این آش معمولا پس از آنکه بچه اولین دندان خود را درآورد طبخ و به همسایه‌ها و افراد فامیل داده می‌شود.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

البته به دلیل آنکه آش دانه کولانه غذایی مقوی است آن را بدون مناسبت هم طبخ می‌کنند. به‌خصوص در فصل زمستان که هوا سرد است و این آش می‌تواند بسیار مقوی باشد. مردم کردستان برای طبخ آش کولانه گندم، نخود، لوبیا، عدس، مرزه کوهی، عصاره قلم و ادویه را همراه هم می‌پزند و اجازه می‌دهند تا این ترکیبات چندین ساعت به خوبی جا بیفتد.

آش برویشین تورش

برویشن تورش یک غذای ساده اما پرخاصیت و مقوی در کردستان است. مردم کردستان برای طبخ این آش لپه، بلغور گندم، زردآلود، پیاز، سرکه و ادویه را همراه هم می‌پزند. گاهی نیز برای پخت این آش ابتدا زردآلود و پیاز و ادویه در روغن تفت داده می‌شود و سپس به ترکیب بلغور و لپه اضافه خواهد شد.

آش عدس بلغور که لانه

یکی دیگر از آش های معروف کردستان آش عدس بلغور است. این آش به دلیل داشتن ترکیبات مقوی غذایی پرخاصیت و بسیار مناسب برای فصل پاییز و زمستان است. مردم کردستان برای طبخ آش عدس و بلغور ، عدس، بلغور گندم و سیب‌زمینی را همراه با هم می‌پزند. آش پخته شده در نهایت با پیاز داغ تزئین و سرو می‌شود.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

آش پرپوله

آش پرپوله که با نام آش عدس نیز شهرت دارد بیشتر در فصل‌های سرد سال طبخ می‌شود. عدس، پیاز، رشته آشی و ادویه موادی هستند که برای طبخ این آش از آنها استفاده می‌کنند.

آش دوغ کردی

آش دوغ تقریبا در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شود. تهیه این آش در کردستان کمی متفاوت است و سبزی آش (گشنیز، تره، نعنا)، نخود پخته، برنج نیم دانه، دوغ، ماست چکیده، تخم‌مرغ مواد اولیه آن هستند. در شهرستان بیجار گروس این آش را با استفاده از دوغ، رشته آش، اسفناج یا تره و یا گیاه گوشت برخیله و سیر تهیه می‌کنند که به آش دوغ گروسی شهرت دارد.

آش‌های کردستان، خوشمزه و لذیذ

آش دوخین

آش دوخین که به نام آش گزنه نیز شهرت دارد از هیزان (گندم‌ و جو پخته‌ شده‌ در دوغ‌) و گیاهان‌ معطر مانند پونه‌، کاکوتی‌، از گزنه‌ و برگه‌ شلغم‌ تهیه‌ می‌شود.

آش دوغه وا

دوغه‌وا آشی شبیه به آش دوغ است که در آن‌ کوفته‌ ریزه‌ هم‌ می‌ریزند و دوغ، نخود، کمی‌ سبزی‌ خشک‌ شده‌ با برنج‌ و بلغور مواد دیگر آن هستند.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

آش هالاو

آش هالاو که آبگوشت غوره نیز خوانده می‌شود یکی از غذاهای استان کردستان به ویژه شهر سنندج است و معمولا در پاییز و زمستان طبخ می‌شود. نخود، برنج، گوشت ماهیچه، چغندر، پیاز، برگ چغندر، آبغوره و زعفران مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند. به هنگام سرو، گوشت آن را با نخود می‌کوبند و در کنار بادمجان مصرف می‌کنند.

آش شه له مین

شلمین یا شه له مین نام آشی محلی در کردستان است که در زمستان و پاییز و در هوای سرد و بارانی طرفداران زیادی دارد. شلمین به شلغمی گفته می‌شود که مانند ترخینه، طی فرآیندی خاص و زمان‌بر به تکه‌هایی مانند ترخینه تبدیل شده و به صورت خشک آماده مصرف است. برای تهیه این آش علاوه بر شلمین از نخود، عدس، گردو، گوشت، پیاز، ادویه و روغن استفاده می‌شود.

آش غوره

آش غوره در منطقه بیجار بیش از سایر نقاط کردستان طبخ می‌شود. جوجه، غوره، سیب زمینی، گوجه فرنگی رسیده، لپه و آرد سفید مواد اولیه مورد استفاده در این آش هستند.

خوشمزه‌ترین آش‌های کردستان

آش شلم

شَلَم یا آش شلغم گروسی یکی از غذاهای سنتی شهرستان بیجار گروس است که در فصل سرما برای پیشگیری و یا کمک به بهبود سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود. شلم خشک از برگ های شلغم همراه بلغور و انگور قرمز تهیه می‌شود و با اضافه کردن شلغم، اسفناج، سیرابی، پیاز، نخود، لپه و برگه ی زردآلو آش خوشمزه ای از آن تهیه می‌کنند.

آش پُرشکَه

یک نوع سبزی کوهی به نام کویز، در فصل بهار می‌روید که دارای خواص دارویی فراوانی‌ست. با اضافه کردن آرد، عدس، اسفناج و پیاز به این سبزی آشی به نام پرشکه طبخ می‌شود که طرفداران زیادی دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید