قروه یکی از شهرهای بسیار زیبای کردستان است که زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل فرهاد آباد می‌باشد که ۸۰ متر طول دارد.

فرهادآباد؛ پلی آجری با ۸۰ متر طول در قروه

سلام نو - سرویس گردشگری: پل فرهاد آباد در ۴۵ کیلومتری شمال غرب قروه، در روستای فرهاد آباد قرار دارد. با هشت دهانه، این پل ۸۰ متر طول دارد و از آجر ساخته شده است. تاریخ ساخت پل مشخص نیست؛ اما با توجه به نوع معماری، به‌نظر می‌رسد در دوران صفویه احداث شده باشد. در زمان حکومت خسروخان اول، مقارن با حکومت زندیه پل تعمیر شد و در دوره حکومت قاجار نیز توسط فرهاد میرزا معتمد الدوله، عموی ناصر الدین شاه، حاکم وقت کردستان، مورد مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت. این اثر که از جاهای دیدنی قروه به شمار می‌رود، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فرهادآباد؛ پلی آجری با ۸۰ متر طول در قروه

معماری پل فرهاد آباد

این پل که در جهت شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است، طولی برابر با ۸۰ متر دارد و دارای ۸ دهانه و دهانه وسطی آن بزرگ تر از دیگر دهانه هاست. دهانه های آن به صورت طاق جناغی ساخته شده اند و بین ۲.۲ تا ۲.۶ متر متفاوت هستند. در بین دهانه ها پایه هایی مدور با ارتفاع ۸.۱ متر وجود دارد که علاوه بر بالا بردن استحکام پل، زیبایی آن را دو چندان کرده اند و در یک طرف موج شکن هایی دارند. در ساخت این پل از آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده کرده اند که در عین زیبایی بسیار مستحکم است. این پل در طرف انتهایی خود شیب ملایمی دارد که دلیل آن جمع نشدن آب باران بر روی آن و کم کردن فشار بر پل است.

فرهادآباد؛ پلی آجری با ۸۰ متر طول در قروه

مسیرهای دسترسی به پل

اگر تمایل دارید که از این سازه دیدن کنید باید به روستای فرهاد آباد، که پل نام خود را از آن دارد، بروید. این روستا در فاصله ۳۷ متری از شهرستان قروه قرار دارد و می توانید این مسیر را با خودرو شخصی یا تاکسی طی کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید