یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان رودخانه زرینه رود می‌باشد که در دل سقز واقع شده است.

تجربه سفری دلچسب در رودخانه زرینه رود سقز

سلام نو - سرویس گردشگری: زرینه ‌رود با طول ۳۰۲ کیلومتر، یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب کشور است که از کوه‌های چهل چشمه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شهرستان‌های بوکان، شاهین دژ و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد. در این رود که در فاصله ۶۲ کیلومتری شمال سقز قرار دارد، امکان انجام ورزش‌های آبی و قایق‌سواری مهیا است.

تجربه سفری دلچسب در رودخانه زرینه رود سقز

سرگذشت رودخانه

در زمان سلطنت مغولان در ایران رودخانه زرینه رود را به نام مغولی چُغنو یا چُغنای که بر گرفته از نام دوم چنگیزخان است، نام گذاری کرده بودند و هم اکنون در بین مردمان محلی این سرزمین به چیغاتو شناخته می‌شود. مسیر جریان رودخانه زرینه رود سقز یا دریاچه سد شهید کاظمی با طول متوسط ۶ کیلومتر از شمال به طرف جنوب است که پس از گذر از جنوب غربی آذربایجان به دریاچه ارومیه می‌ریزد. شاخه‌های اولیه و اصلی زرینه رود که به نام‌های چَم چُغَتای و خورخور شهرت دارد از دامنه کوه‌های چهل چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید