جمهوری آذربایجان جاذبه‌های فراوانی را در دل خود جای داده است و بناهای تاریخی زیادی دارد. یکی از این بناهای تاریخی قلعه نخجوان است که از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد.

قلعه‌ای بر بلندای تپه در جمهوری آذربایجان

سلام نو - سرویس گردشگری: در کنار کشورآذربایجان جمهوری خود مختار نخجوان قرار گرفته است که با اصالت و آب و هوای خوب خود میزبان گردشگران تور نخجوان است. پایتخت این سرزمین خوش آب و هوا شهر نخجوان است که با داشتن بناهای متعدد مثل قلعه خان از محبوبیت زیادی در نزد عموم برخوردار است.

یکی از اماکن دیدنی نخجوان، قلعه موزه نخجوان است. این قلعه که بر بلندای تپه نوح قرار دارد، چشم انداز بسیار زیبایی دارد. این قلعه که در ورودی شهر واقع شده از همان لحظه ورود، چشم هر گردشگری را به خود خیره میکند. از روی دیوار قلعه، منظره اطراف و شهر تماشایی است. این قلعه بین مردم به کهنه قالا نیز معروف است. از این قلعه به مقبره نوح نبی نیز میتوانید به راحتی دسترسی پیدا کنید.

قلعه‌ای بر بلندای تپه در جمهوری آذربایجان

این قلعه که امروزه به نام موزه فرش نخجوان نیز مشهور است متعلق به قرن ۱۸ میلادی بوده و با الهام از معماری مختص مراغه و نخجوان ساخته شده است. گفته می‌شود که این بنا تا اوائل قرن بیستم محلی زندگی خانات نخجوان بوده و بعدها به موزه تبدیل شده است. قلعه خان نخجوان در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و با معماری خارق‌العاده‌ی خود مکانی عالی برای عکاسی شناخته می‌شود. در قلعه خان (موزه فرش) انواع فرش با سبک‌ها و طرح‌های مختلف نگهداری می‌شود و می‌توانید از نزدیک آن‌ها را ببینید و به تماشای نقش و نگار آن‌ها بپردازید.

بنا بر روایات و عقیده مردم این منطقه محل نشست کشتی نوح بوده که در دوران بعد در این مکان قلعه ای ساخته شده که بارها در طول تاریخ و بویژه در دوره حمله مغول تخریب گشته است. در سال ۲۰۱۰ این قلعه دوباره تجدید بنا شد و از ۲۰۱۴ نیز موزه ای در آن دایر شده است.

قلعه‌ای بر بلندای تپه در جمهوری آذربایجان

موقعیت مکانی

قلعه نخجوان در ضلع جنوب شرقی شهر واقع شده و طبق کشفیاتی که از این منطقه بدست آمده مشخص شده است که در هزاره های دوم و سوم قبل از میلاد مسیح ابزار سنگی در معادن نمک این منطقه استفاده میشد.

ساختار قلعه

این قلعه از دو بخش کیچیک قالا و بویوک قالا تشکیل شده، همچنین یک پناهگاه زیرزمینی دارد که بوسیله حفره ای  نور و هوا در آن جریان می یابد. در زیرزمین غار مانند آن تعدادی وسایل قدیمی همچون کوزه و سفال و ظروف قدیمی و... به نمایش درآمده است. همچنین قلعه دارای یک چاه عمیق نیز میباشد.

این قلعه که عظمت و وسعت زیادی دارد، دارای دیوارهای ستبر و قطور است که توسط یک راه پله میتوان آنرا به سادگی درنوردید. این قلعه نیز مانند بسیاری از قلاع تاریخی جهان، دارای یک پلان مربعی شکل و یک حیاط مرکزی است. موزه مدور آن در وسط حیاط قلعه دایر شده است که انواع اشیا باستانی و ابزار و آلات قدیمی  مثل تفنگ و شمشیر و ... در آن به نمایش گذاشته شده است.

قلعه‌ای بر بلندای تپه در جمهوری آذربایجان

دور تا دور قلعه غرفه های مختلف که انواع صنایع دستی و خوراکی به فروش میرسانند دایر است. کافی شاپ و بوفه نیز دارد که میتوانید نوشیدنی یا بستنی سفارش دهید.

بخش موزه در اصل در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و خیلی زود به بنایی برای شناخت فرش تبدیل گشت. همچنین در این موزه می‌توانید انواع پارچه، کیف، خورجین و دستگاه بافندگی را ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. آیینه کاری و کاشی‌کاری کاخ خان همچون یک بوم نقاشی چشمان شما را نوازش می‌دهد و شگفت‌زده می‌کند.

غذاهای نخجوان

در سفر به نخجوان فراموش نکنید که غذاهای این سرزمین را تست کنید و از طعم آن‌ها مدهوش شوید. غذاهایی مثل کباب شیشلیک و یا دلمه مخصوص این کشور همراه با دوغ محلی که طعم آن‌ها شبیه  به غذاهای ایرانی است و یاد وطن را تداعی می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید