یئددی‌ در زبان ترک آذری به معنی هفت و گنبذ همان گنبد می باشد.در سال ۱۸۱۰ اولین گنبد ساخته شده است.در کتیبه یکی از گنبدها٬ سازنده خود را استاد تقی خوانده است.

یئددی‌ گنبذ گورستانی راز آلود در آذربایجان

به گزارش سلام نو، یئددی‌ گمبذ شاماخی یا هفت گنبد شاماخی (Yeddi Gümbəz türbəsi) در سمت مقابل شهر شاماخی قرار گرفته است که باید با طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر پیاده روی و یا سواری به این گورستان که متعلق به شاماخی هست رسید.
این گورستان دارای هفت آرامگاه گنبد دار می باشد که قدیمی ترین آن متعلق به۱۸۱۰ هست ولی متاسفانه فقط ۳ عدد از این مقبره ها سالم باقی مانده اند و ۴ تای دیگر آن متاسفانه فقط قسمتی از دیوار های آن باقی مانده است و گنبدهای آنها فروریخته است.

یئددی‌ گنبذ گورستانی راز آلود در آذربایجان

یئددی گمبذ شامل مقبره های خانواده مصطفی خان آخرین خان شاماخی و خانواده های آنها می باشد که از اوایل قرن ۱۸ تا قرن ۱۹ در این گورستان در زیر آرامگاه های گنبدی هشت ضلعی که بعد به ۶ ضلع و بعد به گنبد دایره ای شکل تبدیل شده اند می باشد.

یئددی‌ گنبذ گورستانی راز آلود در آذربایجان

در داخل هر یک از این آرامگاه های سنگ قبرهای زیبا با کنده کاری نام و نشان اشخاص دفن شده موجود می باشد. که به زیبایی دیگر سنگ قبرهای موجود در گورستان می باشند.
قدیمی ترین این گنبدها به تاریخ ۱۸۱۰ باز می گردد که در بالای در ورودی آن همانند دیگر گنبد های میتوانید کتیبه سنگ نوشته شده را مشاهده نمایید.
قابل ذکر می باشد که از این گورستان می توانید منظره خوبی از شهر شاماخی و بزرگی آن داشته باشید.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید