این کلیسا تنها کلیسای ارتدوکس منطقه بود و امروزه موزه هنرهای ملی شکی در این مکان دایر است. در قرن هجده این مکان مسجد بود و پس از استیلای روس‌ها بر این منطقه به کلیسا تغییر یافت.

آیا می‌دانید کلیسای آلبانیایی شکی در کجا قرار دارد؟

به گزارش سلام نو، از دیدنی ‌های شکی کلیسایی روسی با معماری خاص و استوانه ای شکل است که امروزه به موزه تبدیل شده است. این کلیسای تاریخی و موزه که در قلعه نوخا واقع شده مجموعه‌ ای از اشیای هنری تولید شده در شکی مثل فلزکاری، قلاب ‌دوزی و سفال ‌گری را به نمایش گذاشته است. این آثار با ارزش غیر قابل قیمت گذاری هستند.
این کلیسا شکلی نامتعارف و استوانه ‌ای دارد و به سبک معماری قفقازی و آلبانیایی ساخته شده است. از آنجا که قلعه نوخا مقر ارتش روسیه بود، در شرق این کلیسا اجساد سربازان روس دفن شده اند.

معبد مدور، کلیسای اوچ مقدس نوخا و یا کلیسای مقدس نوخا در شهر شکی و در قلعه نوخا اقع شده است. این کلیسا از نظر مصالح و معماری از دیگر بناهای شهر شکی متفاوت است. به همین علت برخی محققین آنرا بنایی باقی مانده از دوره آلبانیای قفقاز میدانستند تا اینکه تحقیقات قرن بیست و یکم نشان دان داد که بناهای داخل قلعه نوخا به غیر از کاخ خان و بقایای مسجد، همه متعلق به دوره حکومت روسها میباشد. این کلیسا از ۱۸۵۲ تا اوایل قرن بیست و یکم تنها کلیسای ارتدوکس شکی بوده است. در ۱۹۰۵ این کلیسا در زمره اسقف نشین گرجستان بشمار می رفت.در اراضی شرقی این کلیسا سربازان روس که در این قلعه حاضر بودند دفن شده اند. در سمت جنوبی کلیسای روسی شکی قبر کشیش های این کلیسا مشاهده میشود.

آیا می‌دانید کلیسای آلبانیایی شکی در کجا قرار دارد؟

معماری کلیسا

بنای کلیسا بصورت مدور پایه ریزی شده و در نهایت به گنبد ختم میشود. سالها پس از آن با استفاده از آجر و سنگ، بناهای کناری نیز به آن افزوده شده و وسعت پیدا کرده است. این کلیسا با چشم اندازی از بالا بشکل صلیب دیده میشود. تمام این مراحل تا ۱۸۵۳ تکمیل شده است. در تصاویری که متعلق به  قلعه نوخا در ۱۸۵۳ میباشد، این کلیسا به شکل فعلی مشاهده میشود.

آنطور که معلوم است، دیوارهای قلعه نوخا طوری ساخته شده بود که با تصویر هوایی حروفی شبیه محمد خان (به عربی) دیده میشد. (لازم به ذکر است که قلعه و خان سرای شکی توسط محمد حسین خان بنا شده است.) بنا به روایتی ساختمان اولیه این کلیسا نقطه ای از این حروف بوده است.

اسامی تاریخی کلیسا

در منابع متعلق به ۱۸۶۱ نام آن کلیسای اوچ ممقدس نوخا ( کلیسای سه مقدس نوخا)، و در منابع ۱۹۰۵ کلیسای مقدس نوخا ذکر شده است.

آیا می‌دانید کلیسای آلبانیایی شکی در کجا قرار دارد؟

ادعای کلیسا شدن مسجد خان

ادعایی که این کلیسا را ساخته شده بر روی مسجد تاریخی خان میداند، خیلی درست به نظر نمیرسد. مکان مسجد متعلق به خان در محیطی که به منزل شخصی خان متعلق بود ساخته شده بود و با بنای کلیسا فاصله دارد.

موزه

این کلیسا امروزه به موزه هنر ملی تبدیل شده است و مجموعه ‌ای از آثار هنری شکی را به نمایش گذاشته که شامل فلزکاری، سفال ‌گری و قلاب ‌دوزی است. اکثر این آثار بسیار ارزشمند و غیر قابل قیمت ‌گذاری هستند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید