قلعه نوخا در شکی در قرن ۱۸ میلادی به دست محمد حسین خان ساخته شد. این قلعه دیوارهایی با طوا ۱۳۰۰ متر و ضخامت بیش از ۲ متر دارند.

در سفر به آذربایجان از قلعه نوخا در شکی دیدن کنید

به گزارش سلام نو، این قلعه در قرن ۱۸ میلادی توسط محمد حسین خان ساخته شده است. این قلعه چند جادبه دیگر را نیز در خود جای داده است، در داخل این قلعه کاخ خانهای شکی بسیار مورد توجه گردشگران است. علاوه بر این کلیسایی قدیمی و دو موزه نیز داخل قلعه نظر هر گردشگری را بخود جلب میکند. یک کارگاه نیز در همین قلعه وجود دارد.

از آنجا که شکی تا سال ۱۹۶۹ نوخا نامیده میشد، این قلعه نیز به نام نوخا معروف بود. بر اساس برخی منابع این قلعه در سال ۱۷۶۵ به منظور دفاع از شهر ساخته شده است. طول دیوارهای قلعه ۱۳۰۰ متر، بلندی دیوار شمالی ۴ متر و دیوار جنوبی قلعه نیز ۸ متر ارتفاع دارد. پهنا یا ضخامت دیوارهای این قلعه بیش از ۲ متر است. قلعه نوخا از سمت شمال و جنوب دارای دروازه و همچنین برج دیده بانی میباشد.

در سفر به آذربایجان از قلعه نوخا در شکی دیدن کنید

پمنابع سال ۱۸۲۵ حاکی از آن است که دیوارهای این قلعه با آجر ساخته شده بوده ولی اکنون تنها چیزی که مشاهده میشود، تشکیل این دیوارها با سنگهای رودخانه است.

در دوران حاکمیت خان ها در این منطقه، این قلعه منزل و سکونتگاه خان و خانواده اش بود. خان سرای امروزه نیز در آن دوران دیوان خانه یا محکمه بود. بعد از استیلای روسها بر منطقه و برچیدن حکومت خانها در سال ۱۸۱۹، این دیوانخانه، محکمه شهر نامیده شد. در تصویری که از سال ۱۸۱۹ بر جای مانده مشخص است که بخشهایی از این قلعه (دیوانخانه و بنای نزدیک آن) که متعلق به مادر اسماعیل خان و همسر خان بوده، منزل محمد حسین خان بوده است. این سکونت گاه از سه سو با دیوار و برجها احاطه شده بود. اکثر قسمتهای این خانه را محمد حسین خان بنا کرده و قسمت کوچکی از آن نیز توسط جعفرقلی خان ساخته شده است.

در سفر به آذربایجان از قلعه نوخا در شکی دیدن کنید

مابین خانه محمد حسین خان و درب بالایی، منزلی سه اتاقه متعلق به حاجی خان است و در سمت راست درب بالایی مسجدی آجری بنا شده است. بعد از ۱۸۱۹ بعلت اسکان قوای روس در قلعه، بناهای دیگری نیز به آن اضافه شده است. در سال ۱۸۲۸ روسها مسجدی که متعلق به منزل شخصی خان بود را به کلیسایی کوچک تبدیل کردند. بنایی که امروزه در قلعه بنام معبد مدور معروف است، یگانه کلیسای ارتدوکس این منطقه بود. در زمین پشت این کلیسا اجساد سربازان روس دفن میشدند.

طبق نوشته های رشید افندی اف برجهای دایره ای شکلی که در چهار گوشه قلعه وجود دارد توسط روسها برای شلیک توپ ساخته شده بود. در سال ۱۸۹۵ زندانی در قلعه ساخته شده که تا اواسط قرن بیستم هچمنان فعال بود. در منبعی که در سال ۱۸۶۷ چاپ شده، نشان میدهد در این قلعه به غیر از خان سرای شکی (کاخ یا منزل خان) و کلیسای ارتدوکس، ۱۴ بنای دیگر وجود داشته است.

شما در دیدار از این مکان ارزشمند تاریخی میتوانید انواع صنایع دستی را از تولید کنندگان و هنرمندان محلی تهیه و سوغات ببرید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید