۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 55470757

تجربه آسایش در باغ ویلا از اهمیت به سزایی برخوردار است از این رو با ما همراه باشید و درباره راهنمای طراحی باغ ویلا بدانید.

راهنمای طراحی باغ ویلا

سلام نو پلاس: طراحی باغ ویلا به همراه المان های ضروری آن موجب می شود تا اطراف ویلا بسیار چشمگیر و جذاب باشد و و افراد هر زمان که بخواهند به سمت باغ رفته و از هوای آزاد آن نهایت استفاده را ببرند؛ البته نکته مهم این است که برای این طراحی نیاز به افراد حرفه ای دارید تا هم از هزینه ای که کرده اید بیشترین استفاده را کنید و هم به ارزش ملک افزوده شود.

طراحی باغ ویلا از چند جهت اهمیت دارد، اول اینکه این طراحی کاربردهای بی نظیر و فراوانی برای افراد دارد و می توانند هر زمان که خواستند از محیط بسته ویلا خارج شوند و به سمت محیط آزاد باغ ویلا بروند و از هوای دلپذیر و المان های کاربردی و زیبای محوطه نهایت استفاده را ببرند.

نکته بعدی که اهمیت طراحی باغ ویلا را ثابت می کند این است که شما در این طراحی از گل و گیاهان زینتی و جذابی بهره مند می شوید که همین موضوع موجب افزایش اکسیژن رسانی به محیط می شود و در ایجاد هوای پاکیزه دخیل هستید؛ بنابراین با طراحی باغ ویلا علاوه بر اینکه این طراحی برای خودتان کاربردی است موجب ایجاد تاثیرات مثبت برای محیط زیست هم می شود.

آموزش طراحی باغ

از اصول طراحی باغ، می باید به مراحل اندازه گیری مساحت موجود، سنجش وضعیت خاک، انتخاب گل و گیاهان، تعبیه سیستم آبیاری، خرید بذر و نهال، کاشت بذر و نهال، نورپردازی، حصارکشی و تدوین برنامه نگهداری اشاره کرد.

پیش از هر گونه تصمیم گیری برای طراحی باغ، باید نسبت به اندازه گیری مساحت موجود اقدام کنید. این که مساحت باغ در اختیار شما چه اندازه بوده و در چه ساختار هندسی جای گرفته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

راهنمای طراحی باغ ویلا

سنجش وضعیت خاک در طراحی باغ

در گام بعدی باید نسبت به سنجش وضعیت خاک اقدام شود. در صورتی که وضعیت خاک کیفیت لازم را نداشته باشد، باید حتما قبل از انجام مراحل کاشت بذر و نهال، وضعیت خاک ارتقا یافته و در صورتی که نیاز به اضافه کردن مواد مغذی، کود و … دارد، حتما این مراحل با زمان بندی لازم پیش رفته و پس از آن برای مراحل بعدی اقدامات لازم صورت بگیرد.

حتما در مرحله سنجش وضعیت خاک نیاز به حضور کارشناس باغداری است تا به درستی شرایط خاک را بررسی کرده و هیچ گونه اهمالی در این مرحله صورت نگیرد.

در نظر داشته باشید که در صورت عدم سنجش صحیح وضعیت خاک، کاشت گل و گیاهان، بذر و نهال در مراحل بعدی با چالش ها و مشکلاتی همراه خواهد شد و نمی توان از موفقیت ایجاد و طراحی باغ اطمینان پیدا کرد.

انتخاب گل و گیاهان در طرح باغ ویلا

انتخاب گل و گیاهان در گام بعدی انجام می شود و باید حتما در این مرحله شرایط آب و هوایی را در نظر گرفته باشید.

بدیهی است که برخی از گل و گیاهان با شرایط آب و هوایی سردسیری یا گرمسیری سازگاری نداشته و همیشه نمی توان تمام گروه های گیاهان را در هر شرایط جغرافیایی کشت کرده و از پاسخگویی مناسب گیاه اطمینان خاطر داشت.

تعبیه سیستم آبیاری در طراحی باغ ویلا

در گام بعدی باید سیستم آبیاری لازم در فضای باغ تعبیه شود. سیستم آبیاری می تواند به طرق مختلف بوده یا به شکل ترکیبی در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

انتخاب سیستم آبیاری باغ به عوامل مختلفی بستگی دارد و تجمیع این عوامل در کنار یکدیگر، سیستم آبیاری نهایی را پیاده سازی خواهد کرد.

راهنمای طراحی باغ ویلا

در نظر داشته باشید که سیستم آبیاری قطره ای تاثیرگذاری قابل توجهی در شکل نگهداری از فضای سبز باغی و همین طور روند مثبت رشد و نمو گیاهان دارد.

این سیستم آبیاری می تواند در هزینه های شما صرفه جویی قابل توجهی به وجود آورده، در مصرف آب صرفه جویی ایجاد کرده یا کاملا برعکس عمل کند.

خرید بذر و نهال

خرید بذر و نهال دیگر گامی است که در راستای طراحی باغ باید به آن توجه شود. با توجه به فرمتی که برای طراحی باغ انتخاب کرده اید، خرید بذر و نهال صورت خواهد گرفت.

در خرید بذر و نهال به هیچ وجه نباید به دنبال صرفه جویی بوده و از کیفیت این محصولات بکاهید.

در این صورت نتیجه کار آن طور که به دنبال آن هستید نخواهد بود و بذر یا نهال های نامرغوب و معیوب، نمی توانند نتیجه بخشی لازم در فضای باغ را به وجود بیاورند.

کاشت بذر و نهال در طراحی باغ

کاشت بذر و نهال باید به وسیله افراد کاملا متخصص در این زمینه انجام شده و چیزی نیست که بخواهید به شکل غیرحرفه ای انجام دهید.

در صورتی که کاشت بذر و نهال در باغ به درستی و به شکل اصولی انجام پذیرد، طراحی باغ و فضای سبز آن در نهایت همان چیزی خواهد شد که انتظارش را داشتید و می توانید بر دوام و پایداری آن اطمینان داشته باشید.

نورپردازی

نورپردازی در نهایت از الگوهایی است که با توجه به زمینه کاربری باغ به آن نیاز خواهید داشت. در صورتی که نورپردازی به درستی انجام پذیرد، زیبایی باغ در زمان تاریکی دو چندان خواهد شد و می توانید از این وضعیت بهترین برداشت را داشته باشید.

راهنمای طراحی باغ ویلا

حصارکشی در طراحی باغ

فضای باغ باید به یک شکلی محصور بوده و کاملا مجزاسازی شده باشد.

حال در شرایطی این امکان وجود دارد که حصارکشی به بخش داخلی باغ نیز وارد شده و به دلایلی نیاز به جداسازی برخی از قسمت های آن از بخش های دیگر وجود داشته باشد.

در این صورت نیاز است که حصارکشی هم در فضای بیرونی و هم در فضای داخلی صورت پذیرد.

تدوین برنامه نگهداری

در نهایت پس از طراحی باغ و اجرای تمام مراحل آن، باید یک برنامه نگهداری و رسیدگی که در کل می توان آن را به مفهوم باغداری پیوند زد، چیده شده و مطابق با این برنامه تمامی بخش های باغ نگهداری شده و حاصل چیزی که در مراحل قبلی به دست آمد، حفاظت شده و زنده و پایدار نگه داشته خواهد شد.

طراحی باغ ویلا ساده

در ابتدای امر باید مساحت محوطه نقشه برداری گردد و براساس آن و متراژ در نظر گرفته برای محوطه سازی مشخص شود در مقاله محوطه سازی ویلا مطالعه کردید که محوطه سازی شامل کاشت درختان و گل و گیاهان مختلف و تجهیزات و مکان‌های استراحت محوطه با لوازم رفاهی و تزئینی است سپس مسیرهای آبیاری با توجه به نوع و نحوه کاشت گیاهان باید برنامه ریزی شود که کم ترین مصرف آب را با بیشترین بهره وری برای باغ به دنبال داشته باشد تعیین مسیرهای رفت و آمد افراد و طراحی نورپردازی باغ ویلا، محل قرارگیری آلاچیق، استخر در ادامه مشخص میگردد.

راهنمای طراحی باغ ویلا

باغ ویلای کم هزینه و ساده

  • انتخاب سبک ساده و مدرن در طراحی باغ
  • ایجاد رفت و آمد مسیرهای ساده
  • انتخاب لوازم و متریال ساده
  • طراحی مسیرهای آبیاری با حداقل هزینه‌ها
  • الگوی کاشت ساده برای گیاهان

مهم ترین نکته و تفاوت باغ ویلاهای ساده با باغ ویلاهای بزرگ با توجه به متراژشان تفاوت کاشت درختان در آنها است به طور مثال شما در یک طراحی باغ ویلای ساده به ندرت شاهد کاشت درختان بزرگ و تنومند هستید در این سبک درختان بزرگ جایی ندارند و کاشت آنها توصیه نمی‌شود شما میتوانید از بوته‌های ریز نقش تر و نهال‌های کوتاه تر و گل کاری‌های فراوان در طراحی باغ ویلاهای ساده استفاده کنید.

طراحی باغ ویلا ۵۰۰ متری

برای طراحی باغ ۵۰۰ متری، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:
ابتدا فضای باغ را به خوبی روی نقشه آورده و آن را محوطه سازی نمایید. این محوطه سازی می تواند به بخش های کاشت گل و گیاهان مختلف یا تعبیه تجهیزات رفاهی و تزئینی مربوط باشد.
مسیرهای آبیاری را تعیین کنید. با توجه به کاشت گل و گیاهان مختلف، باید مسیرهای آبیاری نیز مطابق با آن ها مشخص شده و به شکلی برنامه ریزی گردد که کمترین هدرروی و بیشتری بهره وری را به همراه بیاورد.
مسیر رفت و آمد را مشخص کنید. با مشخص کردن مسیر رفت و آمد، عبور و مرور در فضای طراحی باغ ۵۰۰ متری مشخص خواهد شد.
از نورپردازی غفلت نکنید. نورپردازی در نهایت زیبایی باغ را در ساعات تاریکی دو چندان کرده و به آن رنگ و لعاب می بخشد.

راهنمای طراحی باغ ویلا

برای طراحی محوطه باغ کوچک، باید کاملا مهندسی شده به طراحی فضای باغ ورود پیدا کرده و محوطه سازی و بخش بندی عالی نسبت به پتانسیل مساحتی داشته باشیم.

استفاده از درخت های بزرگ در محوطه های باغی کوچک، جایگاه چندانی نداشته و غالبا توصیه می شود که بوته کاری های ریزنقش تر و به کار بردن نهال های کوتاه و گل کاری های فراوان برای شکل و شمایل بخشیدن به چنین محوطه هایی، به کار برده شود.

طراحی باغ ویلا مدرن

طراحی ویلا باغ مدرن به عنوان طراحی باغ ویلا ساده شناخته شده و تعریف می‌شود.

طراحی و اجرای باغ ویلا مدرن نیاز به یک محوطه سازی و باغ آرایی مدرن و متناسب با سبک بنای ویلا مدرن دارد.

اصول و شاخصه‌های این طرح باغچه ویلا، عملکردگرایی و کارآمدی، سادگی، طراحی غیر متقارن و همچنین پویایی در محوطه باغ ویلا می‌باشند.

فرم‌های منحنی یا مستقیم و کنج دار با ساده ترین مسیرهای دسترسی، فرم باغچه‌ها، سکوسازی‌ها در هماهنگی و تناسب با نمای ویلا شکل می‌گیرند.

استفاده از سطوح و بازشوهای وسیع شیشه ای در نمای ویلا، طراوت و زیبایی باغ را به طور یکنواخت و ملایم به درون فضای ویلا می‌کشانند.

در همین حین مرز بین فضای‌های داخل و خارج ویلا کمرنگ می‌شوند و استفاده از چوب و ترمووود در محوطه باغ ویلا، پیوند با درختان و طبیعت را تقویت می‌کند.

سادگی و مدرن بودن در تمام اجزای محوطه سازی یک باغ ویلا مدرن وجود دارد.

طراحی ورودی باغ ویلا، یک مسیر با گل آرایی و جذابیت‌های بصری و کف سازی مسیری سنگی و استفاده از سایر اکسسوری‌های باغی تعریف می‌شود که در انتهای این مسیر بنای ویلا واقع شده است.

راهنمای طراحی باغ ویلا

نکته مهم و بسار تاثیر گذار، نورپردازی‌های ورودی ویلا همراه با حوضچه‌ها و آب نماها است که شرایطی گیرا و جذب کننده را برای ورود به فضای باغ ویلا خلق می‌کند.

پس تا اینجا می‌توان دریافت که در تعریف طراحی ورودی باغ ویلا، مسیرها، نقش مهمی‌ایفا می‌کنند. این مسیرها فضاهای بیرونی به داخل محوطه و همچنین از محوطه به داخل ساختمان ویلا را در بر می‌گیرند.

در صورتی که علاقه مند به تجددگرایی بوده و طراحی مدرن را ترجیح می دهید، توصیه می کنیم که با استفاده از تیم های مشاوره طراحی باغ، یک ورودی شیک و منحصر به فرد ایجاد کرده و هویت خاصی برای باغ و ویلای خود به وجود بیاورید.

به یاد داشته باشید که به کار بردن نورپردازی خاص در این بخش از ابتدای باغ، می تواند اثرگذاری بسیار قابل توجهی داشته باشد.

درختان و گیاهان مورد نظر خود را انتخاب نمایید: افراد برای گزینش گیاهان و درخت هایی که قصد کاشتن آن ها در باغ منزل خود را دارند، سلایق و خواسته های متفاوتی را بروز می دهند.

مثلا بسیاری از افراد متمایل به کاشتن سرو و اقاقیا در باغچه هستند، در حالی که عده دیگر به کاشت و نگهداری از راش و ارغوان راغب ترند.

دسته ای از افراد هم به کاشتن و پرورش دادن درختان میوه علاقه نشان می دهند که در ادامه مقاله قصد داریم به ارائه نکات و راهنمایی هایی برای احداث باغ های میوه هم بپردازیم.

استفاده از گیاهان روینده مثل چمن ها و شمشادها نیز در طراحی حاشیه های باغ رایج است و این منظره در کنار باغچه ای پوشیده از گل های نرگس و رز و ارکیده جلوه خاصی را به فضای باغ خواهد داد.

اما باید به این نکته توجه کنید که پرورش هر یک از گیاهان بسته به خواستگاه و ویژگی هایشان، شرایط نگهداری متفاوتی را می طلبد و لازم است در مراقبت از آن ها حد اکثر دقت و توجه را به کار بگیرید.

از مصالح مناسب برای طراحی سازه های باغ بهره بگیرید: انتخاب مصالح یکی دیگر از گام هایی است که در طراحی و دیزاین باغ اهمیت دارد.

راهنمای طراحی باغ ویلا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید