داشتن یک محوطه زیبا با ترکیب‌بندی خاص در هر ویلایی لازم است از این رو با ما همراه ابشید و درباره اصول محوطه سازی ویلا بدانید.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

سلام نو پلاس: محوطه‌سازی یکی از مهم‌ترین قسمت های طراحی ویلا است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

از آنجائیکه محوطه هر ویلا در ابتدای ورود به ویلا بیشتر از سایر قسمت ها در معرض دید است می‌تواند بیانگر سایر ویژگی‌ها و سبک مورد استفاده در طراحی و معماری یک ساختمان باشد.

بهتر است برای محوطه‌سازی از اصول استاندارد و صحیح استفاده گردد تا در نهایت یک محیط ایده‌آل و زیبا خلق شود. به هر اندازه در زیباسازی محوطه تلاش بیشتری شود جلوه بیرونی ویلا بهتر خواهد بود و از نظر بصری می‌تواند هر بیننده‌ای را محو تماشای خود کند.

محوطه‌سازی از ابتدای مسیر ورودی تا تمامی قسمتهای محوطه را به طور کامل دربرمی‌گیرد. استفاده از عناصر طبیعی و سرسبز جلوه بصری خاصی به محوطه بخشیده و احساس آرامش زیادی را برای بینندگان به ارمغان خواهند آورد.

در ابتدای اقدام به محوطه‌سازی ضرورت دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب را به عمل آورده و با در نظر گرفتن ابعاد و فضای موجود بهترین طرح ممکن را پیاده‌سازی نمایید.

اصول محوطه سازی ویلا

۸ اصل در طراحی باغ ویلا بسیار مهم هستند که در اینجا یکا یک آن‌ ها را بررسی می ‌کنیم.

وحدت: وحدت یعنی به‌ هم ‌پیوستگی و ارتباط بصری تمام آنچه را که در باغ ویلا مخصوصاً در محوطه‌ سازی باغ ویلا به چشم می‌ آید به ‌گونه‌ای که شما وقتی وارد محوطه باغ ویلا می‌ شوید اجزاء تشکیل‌ دهنده‌ی آن را به‌ صورت تفکیک‌ شده حس نکنید.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

چیدمان : هنگام طراحی یک فضای بیرونی، گروه دژار پیشنهاد می کند از همان تفکری استفاده کنید که انگار در حال طراحی پلان یک ویلا جدید هستید. در طراحی باغ ویلا ، هر فضای بیرونی باید یک ارتباط منطقی و کاربردی با داخل خانه داشته باشد، مانند قرار دادن سالن ناهارخوری در فضای باز در نزدیکی آشپزخانه.

تاکید: ما باید در طراحی به یک بخش تاکید بیشتری داشته باشیم. مخصوصاً در طراحی محوطه باغ ویلا، این تاکید بیشتر نمایان می‌ شود. به ‌گونه‌ای که شما زمان مشاهده کردن منظر باغ، به ‌خوبی بتوانید آن یک جزء را با دیگر اجزا تشکیل دهنده محوطه باغ ویلا تفکیک کنید. که این جزء می ‌تواند یک درخت بزرگ و زیبا یا یک استخر خاص باشد.

تعادل: یکی از ویژگی‌ هایی که همیشه در طراحی باغ ویلا ها به آن توجه می ‌شود ایجاد تقارن یا همان تعادل است، که معمولاً محور ورودی ساختمان باغ ویلا را به دو بخش تقسیم می ‌کند. بنابراین باید ما در دو طرف محور ورودی باغ ویلا به گونه‌ای چیدمان و طراحی را انجام دهیم که عدم تقارن به بیننده تحمیل نشود.

الگو وزش باد: جهت باد غالب در زمین مورد نظر را بررسی کنید. برخی از مناطق ممکن است در صبح آرام باشند، اما یک نسیم منظم عصرگاهی دارند. طراحی باغ ویلا با آلاچیق هایی که در مسیر باد باشد یا یک ناهارخوری زیبا در فضای باز در یک تونل باد میتواند فضا را برای همه لذت بخش کند.

مقیاس: شما یک بدن ‌ساز را در نظر بگیرید، اگر این بدن‌ ساز برای تمام اعضای بدنش برنامه تمرینی نداشته باشد و صرفاً بر روی یک بخش از بدن خود تمرکز داشته باشد متعاقباً تناسب و مقیاس بدنی و اندازه‌ های خود را نامتناسب می‌ کند. در طراحی باغ ویلا نیز باید این ‌گونه باشد که همه اجزاء محوطه و خود بنا دارای اندازه‌ های متناسب با هم باشند.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

ریتم: ریتم همان تکرار می ‌باشد که ما می‌ توانیم در طراحی مجموعه خود از تکرار عناصر مشابه موجود به‌ جهت زیبا سازی محوطه باغ ویلای خود استفاده کنیم. مثلاً در راستای محور ورودی در دو طرف آن از درخت‌ های یکسان و هم ‌قد استفاده کنیم.

سادگی: از مهم‌ ترین اصولی که در طراحی باید به آن توجه شود سادگی می ‌باشد به این معنی که ما بتوانیم با حداقل مواد موجود بیشترین کاربرد و مفاهیم را ایجاد کنیم.

محوطه سازی ویلا ارزان

محوطه سازی یک ویلا ارزان می تواند بسته به موقعیت مکانی و بودجه صاحب ملک متفاوت باشد. به طور کلی، یک ویلای ارزان ممکن است طراحی محوطه سازی ساده و ابتدایی داشته باشد که شامل یک محوطه کوچک چمن، چند درخت یا درختچه و چند گل باشد.

استفاده از مواد کم هزینه مانند شن، مالچ یا مواد بازیافتی نیز ممکن است برای پایین نگه داشتن هزینه ها رایج باشد. با این حال، با کمی خلاقیت و برنامه ریزی دقیق، یک ویلای ارزان همچنان می تواند فضای بیرونی جذاب و کاربردی داشته باشد.

اضافه کردن یک پاسیو یا عرشه کوچک برای سرگرمی در فضای باز، ترکیب برخی از عناصر تزئینی مانند مجسمه‌ها یا آب‌نماها، یا کاشت یک باغ سبزی برای افزودن رنگ و جذابیت به منظره را در نظر بگیرید. در نهایت، نکته کلیدی ایجاد یک طراحی محوطه سازی است که با بودجه مالک ملک متناسب باشد و در عین حال فضای بیرونی دلپذیر و جذابی را فراهم کند.

محوطه‌سازی ویلا با کمترین هزینه می‌تواند با رعایت برخی اصول و نکات انجام شود. استفاده از گیاهان محلی: استفاده از گیاهان محلی و مناسب برای شرایط آب و هوایی و خاک منطقه، می‌تواند هزینه‌های مربوط به نگهداری و آبیاری را کاهش دهد.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

استفاده از مصالح موجود در محل، مانند سنگ‌های موجود در زمین، می‌تواند هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح را کاهش دهد. طراحی ساده و کم هزینه برای محوطه ویلا، می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت و نصب امکانات را کاهش دهد. به عنوان مثال، می‌توانید از یک مسیر ساده و کوچک برای پیاده‌روی استفاده کنید.

استفاده از سیستم‌های خودکار آبیاری، می‌تواند هزینه‌های مربوط به آبیاری را کاهش دهد و به بهبود کیفیت زیبایی و نگهداری فضای سبز کمک کند. استفاده از نورپردازی مناسب، می‌تواند به زیبایی و جذابیت محیط کمک کند و هزینه‌های مربوط به نورپردازی را کاهش دهد. می‌توانید از نورهای کم مصرف و کوچک استفاده کنید.

استفاده از سیستم‌های خودکار نورپردازی، می‌تواند هزینه‌های مربوط به نورپردازی را کاهش دهد و به بهبود کیفیت زیبایی و نگهداری فضای سبز کمک کند.

هماهنگی با یک متخصص محوطه‌سازی می‌تواند به شما در طراحی و اجرای محوطه ویلا با کمترین هزینه کمک کند. آنها می‌توانند با توجه به نیازها و محدودیت‌های شما، بهترین راهکارها را پیشنهاد دهند و به ایجاد یک محیط زیبا و عملکردی با کمترین هزینه کمک کنند.

محوطه سازی ویلاهای کوچک

یکی از کارهای مهم قبل از محوطه سازی فضای جلوی ویلاهای کوچک این است که دقیقاً ارزیابی کنید چه مقدار فضا برای زیباسازی در اختیار دارید. این اولین کاری است که باید هنگام برنامه‌ریزی انجام دهید. رضایت از نتیجه پایانی کار، دقیقاً به این مرحله بستگی دارد. نمای انتخاب شده برای محوطه سازی جلوی ویلاهای کوچک به سلیقه شما بستگی دارد. اینکه از چه عناصری خوشتان می‌آید و کدام سبک دکوراسیون را می‌پسندید، همگی در برنامه اولیه در نظر گرفته می‌شود.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

در این قسمت توجه کنید که ممکن است ویلاهای شمال در همسایگی ویلاهای دیگر قرار داشته باشد. در حالت دیگر ممکن است دیواره حیاط ویلا، کوتاه یا بلند باشد؛ در هر صورت، ایده‌هایی که برای محوطه سازی جلوی ویلاها اجرا می‌کنید، مشابه با همسایه با سایر ویلاهای همجوار باشد و شاید این ایده‌ها متفاوت نیز باشد. بنابراین ایده خوبی خواهد بود اگر از سایر محوطه‌های ویلاهای اطراف نیز بازدید کنید.

شیوه دیگری که می‌توانید برای برنامه‌ریزی محوطه سازی برای ویلاهای کوچک بهره بگیرید این است که منابع مختلف در وب سایت‌های اینترنتی را بررسی کنید. قطعاً به مدل‌هایی برخورد می‌کنید که برای ویلای شما مناسب‌ترند. به طور مثال، پله‌سازی برای ورودی ویلا، چمن‌کاری در قسمت‌های مختلف، چیزی که در لابه لای سنگ فرش‌ها به کار رفته است می‌تواند نمای این قسمت را زیباتر کند.

فراموش نکنید محوطه سازی ویلاهای کوچک به اندازه زیباسازی فضای ویلاهای بزرگ اهمیت دارد. نباید به دلیل کوچک بودن ویلا از اجرای زیباترین ایده‌های فضای سبز غافل شوید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از گیاهان مختلف در محوطه جلوی ویلا استفاده کنید.

به این ترتیب نه تنها فضای آرامش‌بخشی را به وجود می‌آورید، بلکه ارزش ویلای شما نیز افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که رسیدگی به آن‌ها هزینه زیادی برای شما نداشته باشد و بتوانید آن‌ها را به‌راحتی بکارید و آبیاری کنید.

شاید تعجب کنید اما اگر انتخاب هوشمندانه برای خرید بوته‌ها، درختچه‌ها و گل‌ها با هدف محوطه سازی ویلا داشته باشید، فضای بیرونی را به یک مکان معجزه‌آسا و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کنید! تأثیری که انواع گل‌های رنگارنگ در زیباسازی نمای بیرونی ویلاها دارند، از هیچ یک از عناصر دکوراسیون فضای سبز انتظار نمی‌رود.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

در طراحی محوطه برای ویلاهای کوچک در ابتدا با توجه به فضای محدودتری که وجود دارد باید بهترین سبک انتخاب شود. زیرا با انتخاب یک سبک نادرست فضای اندک موجود از بین خواهد رفت و کاربری کمتری می یابد. بنابراین در انتخاب سبک باید دقت کافی صورت گیرد. بهترین سبک برای ویلاهای کوچک در طراحی محوطه سبک های ساده و مدرن و مینیمال می باشند. این سبک ها به دلیل پرهیز از تزئینات و استفاده از فرم های ساده در آن ها تا حد زیادی می توانند مناسب ویلاهای کوچک باشند.

محوطه سازی ویلا لوکس

محوطه سازی در ویلاسازی لوکس یکی از عوامل مهم در زیبایی و چشم نوازی یک ویلا است. محوطه سازی یکی از عامل هایی است که زیبایی یک ویلا را مضاعف می کند. در کلام ساده، محوطه سازی به معنی کنار هم قرار دادن متریال و عناصر مورد نیاز به گونه ی متوازن در یک فضا است. برخی از افراد تصور می کنند که محوطه سازی به معنی جدول بندی و درست کردن فضای سبز در اطراف یک ساختمان یا یک ویلا است که این تصور اشتباهی ست زیرا این تنها بخش کوچکی از عملیات محوطه سازی است.

طراحی و اجرای محوطه سازی ویلا لوکس باید با بهترین ایده ها انجام شود تا به چشم بیاید؛ بنابراین باید سعی کنید تا از طریق متریال باکیفیت و المان های لوکس اقدام به طراحی این فضا کنید.

برای محوطه سازی ویلا لوکس می توانید یک یا چند آبنمای شیک برای آن تهیه کنید. تهیه یا ساخت آبنما با توجه به متراژ فضا انجام می شود و بهترین نقطه به آن اختصاص داده می شود.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

کف سازی

کف سازی یکی از تاثیرگذارترین و اصلی ترین بخش‌های محوطه‌سازی ویلا لوکس است که استفاده متریال مناسب برای آن، در حفظ استحکام و زیبایی محوطه، نقش بسزایی خواهد داشت.
اولین نکته در کف‌سازی محوطه ویلا لوکس، نوع طراحی است، که باید به گونه‌ای باشد که به فرد حس آرامش دهد و دومین نکته در زیبایی محوطه، انتخاب و خرید بهترین متریال برای کف است، سومین نکته هم آن است که مصالحی که در محوطه سازی ویلا استفاده می‌شوند باید با فضای کلی و سلیقه‌ی کارفرما همخوانی داشته باشند.

طراحی آلاچیق و باربیکیو

آلاچیق و باربیکیو در کنار هم می‌توانند بهترین خاطرات را برای ما بسازند و تجربه‌ای بی نظیر از خوردن غذایی خوشمزه در فضای باز و لذت بردن از هوای پاک به ما می‌دهند. برای ساخت آلاچیق، عوامل زیادی را مثل شرایط جوی مختلف، استحکام المان‌های موجود در آلاچیق و نوع متریال استفاده شده؛ باید در نظر بگیرید؛ تا بهترین نتیجه را از اجرای محوطه سازی ویلا لوکس دریافت کنید. همچنین می‌توانیم به انواع سازه‌های فضای بیرونی دیگری از جمله پرگولا، طاق ورودی، داربست گیاهان، سایه‌بان‌های ماشین و پارکینگ‌های پیش‌ساخته اشاره کرد؛ که در محوطه سازی ویلا لوکس در تهران قابل اجرا هستند.

نورپردازی

نورپردازی یکی از ارکان‌های مهم محوطه سازی است. با اینکه این‌طور به نظر می‌رسد که نورپردازی محوطه و بیرون ساختمان فقط برای زمان تاریک شدن هواست، اما درواقع یکی از مسائلی که به محوطه ویلا لوکس شما جلوه می‌بخشد نورپردازی است. نورپردازی می‌تواند شامل ورودی، فضای استخر، آبشارها و فواره، مجسمه ها و درختان باشد.

محوطه سازی ویلاهای کوچک + اصول محوطه سازی ویلا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید