اصفهان با بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری خود شما را شگفت زده می‌کند پس با ما همراه باشید و درباره کاخ هشت بهشت؛ جاذبه ای درجه یک بدانید.

کاخ هشت بهشت؛ جاذبه ای درجه یک

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت تاریخی کاخ هشت بهشت نمونه‌ای است از کاخ های محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفویه و در گذشته به زیباترین کاخ عالم مشهور بوده است.

باغ وسیعی که عمارت درآن واقع شده است جزئی از باغ بزرگ نقش جهان به نام باغ بلبل بوده است که به دستور شاه اسماعیل اول احداث گردید.

این بنا در تاریخ 1080هـ.ق ساخته شده و نام‌ های دیگر آن هشت به هشت، هشت در بهشت و باغ بلبل است.

این عمارت هشت ضلعی دارای چهارنما بوده و به رغم شباهت هر چهار نما متفاوت از یکدیگر هستند.

به نظر می‌رسد نمای شمالی نمای اصلی باشد در حالی که وجود استخر در ضلع شرقی تعیین‌ کننده نمای اصلی است. عمارت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده است.

عمارت دارای دو طبقه است و پله‌ها طوری طراحی شده‌اند که از هرطرف به عمارت فوقانی و تحتانی عبور و مرور می‌شود.

کاخ هشت بهشت کجاست

برای بازدید از این کاخ می‌توانید با خودروی شخصی به نزدیکی آنجا بروید.

پارکینگ عمومی در خیابان گلدسته و جایی نزدیک به این عمارت واقع شده است. خودرو را در آنجا پارک کنید و با چند قدم پیاده‌روی خود را به این عمارت باشکوه در پارک شهید رجایی برسانید.

کاخ هشت بهشت؛ جاذبه ای درجه یک

البته، با استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم می‌توانید به نزدیکی کاخ بروید؛ راهی سریع‌تر و راحت‌تر. ایستگاه‌های مترو و اتوبوس میدان امام حسین در نزدیکی عمارت هشت بهشت قرار گرفته‌اند.

این ایستگاه‌ها با این عمارت زیبا چند قدم بیشتر فاصله ندارند. پیاده‌روی در این مسیر بسیار لذت‌بخش است و توصیه می‌کنیم که حتما یک بار این کار را انجام بدهید.

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

دسترسی به کاخ هشت بهشت به جهت اینکه در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، بسیار آسان است.

خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی خودتان به سمت کاخ هشت بهشت راه بیفتید حتما از نقشه های آنلاین کمک بگیرید، چرا که در سطح شهر اصفهان محدودیت های ترافیکی وجود دارد و شما نمی توانید به صورت مستقیم به این کاخ دسترسی داشته باشید.

مترو

در میدان امام حسین که قدری بالاتر از پارک شهید رجایی و کاخ هشت بهشت قرار دارد، ایستگاه مترویی به همین نام وجود دارد که با استفاده از آن می توانید به هشت

بهشت دسترسی پیدا کنید. تنها کافی ست مسیرتان به سمت خیابان چهارباغ یا خیابان گلدسته را پیدا کنید و از آنجا به باغ هشت بهشت (پارک شهید رجایی) و کاخ برسید.

کاخ هشت بهشت؛ جاذبه ای درجه یک

اتوبوس

اما ساده ترین راه دسترسی به کاخ هشت بهشت استفاده از اتوبوس های شرکت واحد است.

دو ایستگاه اتوبوس خیابان باغ گلدسته (خیابان هشت بهشت) و ایستگاه هشت بهشت بزرگمهر در خیابان باغ گلدسته (بخش شمالی پارک) نزدیکترین ایستگاه ها برای رسیدن به کاخ هشت بهشت محسوب می شوند.

فصل بهار بهترین زمان سفر به شهرهای مرکزی و گرم ایران است.

در این فصل درختان سر سبز همچون نگینی در باغ می‌درخشند. اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز به دلیل خنکی هوای باغ اطراف عمارت زمان مناسبی برای بازدید به شمار می‌آید.

کاخ هشت بهشت معماری

معماری هشت بهشت، به شیوه اصفهانی و به صورت یک هشت ضلعی (هشت پهلو) ساخته شده است.

اتاق های فراوان و تو در تو و تزیینات بسیار تماشایی آن از شاخصه های این عمارت به شمار می آید. کاخ هشت بهشت همان گونه که گفتیم در گذشته در میان باغی بزرگ بنا شده بود که اکنون به شکل پارکی درآمده است.

نخستین چیزی که در مواجه با عمارت هشت بهشت توجه شما را به خود جلب می کند چند وجهی بودن آن و تالارهای متعددی ست که بنا را احاطه کرده اند.

کاخ هشت بهشت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته و پله های آن طوری طراحی شده است که بتوان از هر سمت عمارت به قسمت های بالایی و پایینی آن رفت و آمد کرد.

این بنا چهار نمای اصلی دارد و در هر نمای آن یک ایوان به چشم می خورد.

کاخ هشت بهشت؛ جاذبه ای درجه یک

ایوان اصلی بنا در سمت شمالی آن واقع شده است؛ اما استخری که امروزه در ضلع شرقی هشت بهشت وجود دارد باعث شده تا این سمت، به نمای اصلی تبدیل شود.

این ایوان ها، فضاهای میانی کاخ با ارتفاع دو طبقه و همچنین حوض و فضای نیمه بازِ عمارت بر این دلالت دارد که معماری کاخ برون گرا و تابستان نشین است.

بسته به اینکه از کدام بخش کاخ وارد آن شوید، قسمت ها و نماهای مختلفی از ساختمان در برابر شما قرار می گیرد.

کلیت بنا همان گونه که گفتیم هشت ضلعی ست و بر چهار پایه که فرم هشت ضلعی دارند، قرار گرفته است.

بخش مرکزی عمارت به شکل 4 صفه (4 سکویی، 4 ایوانی) ساخته شده است و ایوان آن رو به شمال قرار دارد.

در میان این بخش حوضی هشت ضلعی به چشم می خورد و هشت اتاق در چهار سمت آن در دو طبقه، این قسمت را احاطه کرده اند.

سقفی که این بخش را می پوشاند با مقرنس های گچی خوش رنگ و خوش طرح و آینه کاری های ظریف در میان کارهای چوبی آراسته شده است.

اتاق های بنا در طبقه اول در 4 گوشه عمارت قرار دارند و با تزییناتی از گچبری و نقاشی پوشیده شده اند.

در طبقه دوم نیز مجموعه ای از رواق ها، اتاق ها، طاق ها و پنجره های مشبک به چشم می خورد که بر تو در تو و پیچیده بودن بنا افزوده اند.

طبقه دوم به وسیله راهروها و اتاق های متعدد، به بخش های مختلف تقسیم شده است که هر کدام تزیینات خاص خود را دارند.

در برخی از آنها حوض های آب و در برخی دیگر بخاری های دیواری به چشم می خورد. آینه کاری های فراوان دیوارهای این بخش ها را پوشانده است و سقف های شان نیز با موزاییک هایی عالی و زیبا آراسته شده اند.

در هر کدام از این بخش ها درها و پنجره هایی با چوب های خاتم کاری شده به چشم می خورد که هنر به کاررفته در ساخت کاخ هشت بهشت را به حد اعلا رسانده اند.

در نهایت نیز دالان ها و غلام گردشی هایی بسیار زیبا و هماهنگ اتاق های کاخ را احاطه کرده اند و بر زیبایی ساختمان افزوده اند.

به طور کلی آنچه معماری و طراحی ساخت کاخ هشت بهشت را متمایز و خاص می کند ارتباطی ست که در میان فضاها و قسمت های مختلف آن وجود دارد و باعث شده تا عمارت هشت بهشت در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا، وحدت و یکپارچگی و تزیینات چشمگیر و ویژه ای داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید