۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 55468266

جاذبه های گردشگری اصفهان پر شمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی بدانید.

مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران، با میزبانی از بی‌شمار گردشگر، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری است.

در کنار جاذبه‌های مشهوری مانند نقش جهان و پل خواجو، بناهای جالب‌توجه دیگری در اصفهان جای گرفته‌اند که دیدن آن‌ها می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. یکی از این نمونه‌ها، مدرسه چهارباغ اصفهان است.

مدرسه چهارباغ کجاست

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مدرسه، ایستگاه میدان انقلاب است که تا مقصد حدود ۴۰۰ متر فاصله دارد.

همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین و ایستگاه مترو امام حسین در فاصله حدودا ۷۰۰ متری از مدرسه واقع شده‌اند.

اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی

بسیاری از زنان درباری عصر صفویه، واقف بوده اند، مادر شاه سلطان حسین یکی از این زنان نیکوکار بوده است که بزرگترین وقف برجای مانده از او، مدرسه مادر شاه یا مدرسه چهارباغ اصفهان است که از آخرین بناهای پرشکوه صفوی به شمار می‌آید، مدرسه‌ای یادگار عصر شاه سلطان حسین صفوی و سال ۱۱۲۶ هجری قمری.

مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی

چندین کاروانسرا و بازار وقف این مدرسه ۸۵۰۰ متر مربعی شده بود.

شکوه و زیبایی گنبد این مدرسه آن چنان است که پس از مسجد شیخ لطف الله متناسب ترین معماری را در بناهای عصر خود داشته است.

نفیس‌ترین کاشی‌کاری‌ها در این مدرسه دیده می‌شود که به همین دلیل لقب موزه کاشی کاری را نیز به آن داده‌اند.

کاشی هفت رنگ، کاشی گره چینی، کاشی معقلی (خط بنایی)، کاشی کاری پیلی و کاشی کاری معرق از جمله انواع کاشی کاری در این مسجد محسوب می‌شوند.

کتیبه‌های این مدرسه که با خط نستعلیق زیبایی نگاشته شده اند، محراب و منبر تماما مرمرین مدرسه، درب طلاکاری شده، گچ کاری های ایوان‌ها، درختان چنار بلند و بسیاری دیگر از هنرهای مستظرفه به کاربرده شده در این مدرسه شما را به میهمانی شکوه صفوی می برد.

این مدرسه که در آن به تدریس علوم دینی پرداخته می‌شد، در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار گرفته و به مدرسه سلطانی و مدرسه مادر شاه نیز معروف است.

وارد حیاط مدرسه چهارباغ عباسی که شوید، درختان کهنسال چناری را خواهید دید و صدای گوش‌نواز جوی آبی به نام نهر فرشادی (از شعب زاینده رود) که در میان درختان جاری است شما را به آرامش بنا دعوت می‌کند.

این بنا یک درب مجلل دارد که آن را با طلا و نقره تزئین کرده‌اند و نمونه اعلای هنر زرگری و قلم زنی را در دوران صفوی به نمایش می‌گذارند.

مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی

مدرسه چهارباغ اصفهان معماری

مدرسه‌ چهارباغ، چهار ایوان دارد. نمای خارجی عمارت شامل یک سردر بلند و باشکوه و ۱۷ طاق‌نمای دو طبقه‌ آجری در اطراف آن است.

کاشی‌های ریز و ظریف، مقرنس‌های پر نقش و نگار و خطوط مختلف، سردر ساختمان و ورودی بنا را به زیبایی هرچه تمام‌تر زینت داده‌اند.

کتیبه‌ سردر به خط نستعلیق سفید و روی زمینه‌ کاشی لاجوردی نگاشته شده است و تاریخ ۱۱۱۲ هجری قمری بر آن دیده می‌شود.

این کتیبه را عبدالرحیم جزایری کتابت کرده است. دو دهانه‌ سردر با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین شده‌اند و روی دو پایه سنگ مرمری، گلدانی به‌شکل بسیار زیبا قرار گرفته است.

در طرفین سر در دو سکوی مرمری بسیار نفیس و عالی وجود دارد.

در اصلی مدرسه مزین به طلا و نقره، نمونه‌ بارز هنر زرگری و قلم‌زنی است که در دوران صفویه به نهایت تعالی و تکامل خود رسیده است.

بر دو لنگه چپ و راست این در به خط نستعلیق بسیار زیبا و به‌صورت برجسته، اشعاری نوشته شده است. خطاط این اشعار، محمد صالح اصفهانی، خوشنویس برجسته‌ عصر صفوی است.

قسمت داخلی مدرسه شامل هشتی، ورودی، حیاط داخلی، گنبد، مناره و اتاق‌ها می‌شود. زیباترین قسمت مدرسه از نظر کاشی‌کاری، هشتی ورودی آن است. ایوان‌ها و حجره‌های صحن چهار ایوان مدرسه رو به باغی پر درخت قرار گرفته‌اند که جویباری از میان آن می‌گذرد. این نهر فرشادی (شعبه‌ای از زاینده‌ رود) نام دارد.

مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی

صحن مدرسه‌ چهارباغ، نمونه‌ کامل یک معماری درون‌گرا و بومی به شمار می‌رود. حجره‌هایی که در دو طبقه و در فواصل ایوان‌های مدرسه ساخته شده‌اند به سکونت طلاب علوم دینی اختصاص داشته‌اند.

اکثر این حجره‌ها دارای نقشه‌ یکسانی هستند که از یک اتاق نشیمن در جلو و قسمتی به‌صورت صندوقخانه در عقب و قسمتی به نام بالاخانه تشکیل می‌شود.

در جلوی این حجره‌ها ایوان زیبایی قرار دارد.

در بخش شمالی مدرسه، ایوان شمالی با دهانه‌ای نسبتا عریض و ارتفاع زیاد قرار دارد که در جبهه‌ مقابل آن، گنبد و مناره‌های ایوان جنوبی دیده می‌شود.

کتیبه فوقانی داخل گنبد به خط عبدالرحیم جزایری خوش‌نویس عصر صفویه است.

تمامی سطوح داخلی بنا به قطعات کوچکی تقسیم می‌شود که با کاشی تزیین شده است.

منبر دوازده پله مدرسه که یک‌پارچه از سنگ مرمر ساخته شده است، از بهترین نمونه‌های هنر حجاری و سنگ‌تراشی آن روزگار به شمار می‌آید.

در کنار این منبر، محراب نفیس و بسیار زیبای مدرسه قرار دارد که کتیبه‌ بالای محراب و منبر نیز به خط عبدالرحیم جزایری است.

اشعاری که در اطراف سرسرای مدرسه به خط نستعلیق بسیار زیبا به رنگ سفید بر زمینه‌ کاشی خشت لاجوردی نوشته شده، به خط محمد صالح اصفهانی و مورخ به سال ۱۱۱۹ هجری است.

کتیبه‌ افقی داخل گنبد نیز به خط عبدالرحیم جزایری و تاریخ ۱۱۲۱ هجری است.

شبستان مسقف مدرسه‌ چهارباغ که در ضلع شرقی مدرسه قرار دارد، با درب منبت‌کاری بسیار نفیسی به محوطه‌ زیر گنبد وصل می‌شود.

در این شبستان، سه محراب وجود دارد که کتیبه‌های اطراف آن‌ها را محمد مومن الحسینی به سال ۱۱۱۸ هجری کتابت کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید