جاذبه های طبیعی اصفهان بسیار دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره کویر گردی در کویر مرنجاب بدانید.

کویر گردی در کویر مرنجاب / جاذبه ای تماشایی در اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاده را که به آخر رساندید به کاروانسرای شاه عباسی می‌رسید که به‌نوعی مروارید این کویر زیبا محسوب می‌شود و زمانی استراحتگاه تاجرانی بوده که از طریق جاده ابریشم، به سرزمین‌های دور می‌رفتند؛ کاروانسرایی با برج و باروهای بسیار بلند که اطرافش با شن‌های طلایی رنگ کویر احاطه شده است و امروز در قالب یک اقامتگاه سنتی از مسافران میزبانی می‌کند.

هر چه از کاروانسرا دورتر شوید بیشتر خود را غرق این دریای بی‌پایان شنی می‌بینید که در برخی جاهایش مملو از درختان تاغ است؛ آن‌قدر انبوه که به آن‌ها جنگل‌های تاغ هم می‌گویند.

اگر کمی به تپه‌های شنی دقت کنید شاید رد پای حیوانات کویری مثل گربه‌ شنی و روباه شنی را هم ببنید که لحظه‌ای برای شکار از مکان امن خود بیرون آمده‌اند.

شاید بتوان این کویر را قلب کویرهای ایران نامید چرا که در مرکزی‌ترین قسمت بیابان‌های ایران قرار گرفته است و البته به‌خاطر نزدیکی به پایتخت و ویژگی‌های مناسب جغرافیایی، داشتن فضایی امن و اعتدال نسبی آب‌وهوایی، فضایی مناسب برای توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

جاذبه‌های گردشگری مرنجاب

اگر به کویر مرنجاب رفتید می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید:

پیاده روی شن های روان

یکی از بهترین تفریحات کویر، قدم زدن روی شن‌های داغ است که بسیار طرفدار دارد. فقط دلی عاشق می‌خواهد و دو پای پویا که شما را به‌روی رمل‌ها بکشاند.

کویر گردی در کویر مرنجاب / جاذبه ای تماشایی در اصفهان

دسترسی به تپه ها و رمل های مرنجاب: به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید به رمل‌های طلایی و زیبای مرنجاب برسید باید به‌وسیلۀ ماشین از کاروانسرا مسافتی را طی کنید؛ مسافتی که پیشنهاد می‌شود آن را با راهنمای محلی بپیمایید. اگر هم بخواهید پیاده‌روی کنید باید حدود نیم ساعت در کویر قدم بزنید.

می‌توانید از رمل‌های شنی مرنجاب بالا بروید و تجربه‌ای متفاوت از کویرگردی برای خود رقم بزنید. از بالای این تپه‌ها با چشم‌انداز سراسر سفید رنگی مواجه می‌شوید که در واقع همان دریاچه نمک است.

شتر سواری

یکی دیگر از تفریحات کویر شترسواری است. این تفریح می‌تواند تجربه فضای زندگی بومیان منطقه در گذشته را برای شما تداعی کند.

موتور چهارچرخ

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز کویر موتورهای چهارچرخ است که با سرعت زیاد روی تپه‌های شنی حرکت می‌کنند.

آفرود سواری

آفرود سواری نیز نوع دیگری از تفریحات بیابانی به شمار می‌رود. به دلیل وجود ماسه‌های روان فقط این دسته ماشین‌های شاسی بلند می‌توانند در این مناطق حرکت کنند. هزینه آفرود با توجه به مدل ماشین، مسافت و مدت زمان متفاوت است.

کمپینگ و شب نشینی

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز کویر، چادر زدن و شب‌مانی است. افراد زیادی که تمایل به چادر زدن در کویر را دارند با تجهیزات کمپینگ به مناطق کویری سفر می‌کنند. در کنار آن روشن کردن آتش و شب‌نشینی نیز از تفریحات رایج کویر محسوب می‌شود.

رصد آسمان و عکاسی شب

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین اهداف سفر به بخش‌های کویری همین باشد. آسمان کویر در شب فوق‌العاده تماشایی و زیباست و طیف گسترده‌ای از گروه‌های مختلف علاقه‌مند به نجوم و عکاسی شب اعم از حرفه‌ای و آماتور را به این مناطق زیبا می‌کشاند.

در کویر مرنجاب روی بام کاروانسرای عباسی تلسکوپ‌هایی برای رصد آسمان شب وجود دارد.

کویر گردی در کویر مرنجاب / جاذبه ای تماشایی در اصفهان

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

برای سفر به مناطق گرم و خشک، بهترین زمان ممکن، فصل پاییز است. آب‌ و هوای کویر مرنجاب در پاییز معمولا بین ۱۰ تا ۲۲ درجه در نوسان است و شب‌های سردی دارد.

اگر قصد دارید چند روز در کویر اقامت داشته باشید و از شب‌های این طبیعت شگفت‌انگیز و بی‌نظیر، لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز را انتخاب کنید. اواسط پاییز و اواخر آبان‌ماه مناسب‌ترین زمان برای پیاده‌روی در کویر مرنجاب است.

گردشگران می‌توانند در هر روزی از سال به این کویر زیبا سفر کنند اما بهترین و مناسبترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب فصل پاییز و زمستان (فصل پاییز تا اوایل بهار) است؛ زیرا در اواخر فصل بهار و فصل تابستان دمای هوا در آن منطقه افزایش می‌یابد و آفتاب سوزان، تعرق زیاد و تشنگی بیش از حد برای شما ناخوشایند خواهد بود.

پس بهتر است فصول پاییز و زمستان را برای تماشای چشم انداز های طبیعی کویر انتخاب کنید.

البته لازم به ذکر است که در فصل زمستان هوای روز کویر معتدل است اما شب های کویر مرنجاب سرد و طاقت فرسا است پس اگر قصد دارید در فصل زمستان از این کویر نارنجی رنگ بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم اقامت در کاروانسرای کویری را را انتخاب کنید زیرا شب های سرد کویر جایی برای کمپ زدن نیست!

پیشنهاد ما این است که حتما به کویر مرنجاب سفر کنید و از دیدن زیبایی ها و چشم اندازهای طبیعی و بی نظیر آن لذت ببرید.

سفر به کویر مرنجاب مانند سفر به دیگر نقاط کویری، خطراتی دارد که با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از رخ دادن این خطرات جلوگیری کنید. نکات ایمنی کویرگردی زیر را با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید.

  • در کویر حیوانات مختلفی وجود دارند و خطر گزیدگی زیاد است.
  • در شن‌های کویری، عقرب و مارهای مختلف صحرایی زندگی می‌کنند که باید مراقب آن‌ها بود.
  • بهتر است برای جلوگیری از گزیدگی توسط مار و عقرب، کفش ساق دار بپوشید.

کویر گردی در کویر مرنجاب / جاذبه ای تماشایی در اصفهان

  • احتمال گم شدن در کویر بسیار زیاد است، پس حتما با راهنما و نقشه سفر کنید.
  • از دست دادن بیش از حد آب و قند در بدن باعث ایجاد شوک می‌شود، پس آب و مواد قندی به اندازه کافی همراه خود ببرید.
  • تحت هیچ شرایطی با یک ماشین و تکی وارد کویر نشوید. خطر خرابی ماشین و گیر افتادن در دل کویر زیاد است. حتما به صورت گروهی سفر کنید.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید