۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 55457979

کاشان با اقلیم جذابی که دارد خانه‌هایی دیدنی در خود جای داده از این رو با ما همراه باشید و درباره سه خانه تاریخی و خاص در کاشان بدانید.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان شهری تاریخی با قدمت بیش از هفت هزار سال است که در میان کوه‌های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. کاشان، خانه‌ های تاریخی زیادی را از دوران قاجار و زندیه دارد. با بازدید از این خانه‌ها، انگار به تاریخ سفر می‌کنید و با زندگی مردمان آن دوران آشنا می‌شوید.

خانه بروجردی ها؛ تماشایی و جالب

شهر کاشان دارای عمارت ها و خانه های قدیمی است که دارای معماری زیبایی هستند و به دلیل همین معماری منحصر به فرد خود در سراسر ایران شهرت دارند.

یکی از این خانه های بی نظیر در شهر کاشان، خانه بروجردی هاست. قدمت این خانه به دوران قاجار بر می‌گردد و جزو خانه‌ های قدیمی و مشهور کاشان به شمار می‌رود.

صاحب این خانه نیز یکی از ثروتمندان کاشان بوده و خانه زیبا با بادگیرهای هلالی و قرینه روی پشت بام و کلاه فرنگی به شیوه بسیار خاصی ساخته است.

معماری این بنا دارای دو حیاط درونی و بیرونی و یک هشتی و راهرو و آشپزخانه و حیاط‌ های تابستان‌ نشین و زمستان‌ نشین است.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

وظیفه بادگیرهای پشت‌ بام نیز رساندن هوای خنک در تابستان به زیرزمین است. همچنین بر روی دیوارهای این بنا نقاشی هایی با رنگ روغن و آبرنگ بر زیبایی این بنا کار شده است.

تاریخ ساخت و تکمیل این خانه براساس کتیبه های موجود ۱۸ سال طول کشیده و همه قسمت های بنا با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه بوده و از معماران ایرانی و خارجی بهره مند شده اند.

خانه بروجردی در دوره قاجاریه و توسط استاد علی مریم کاشانی (سازنده خانه طباطبائی) ساخته شده و متعلق به بازرگان ثروتمندی اهل نطنز، بوده است.

بنا به روایت‌های محلی او این خانه را به عنوان شرط ازدواج با دختر سید جعفر طباطبائی (مالک خانه طباطبائی) می‌سازد. این مکان اکنون محل سازمان میراث فرهنگی کاشان است. نشانی خانه بروجردی‌ ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیر احمد است.

ساخت این خانه حدودا ۱۸ سال طول کشید. علی‌ مریم کاشانی، صنیع‌الملک و کمال‌الملک از جمله افرادی هستند که در دکوراسیون داخلی و معماری این بنا نقش داشته‌اند.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

نکته جالب در مورد خانه بروجردی‌ها این است که در این خانه برای اولین بار از رنگ روغن و آبرنگ برای نقاشی‌های سقف و دیوارها استفاده شد.

همچنین تذهیب، منبت‌کاری، مقرنس و درودگری از دیگر هنرهایی هستند که برای تزیین این خانه به کار گرفته شده‌اند.

دیوار نگاره‌های موجود در اتاق‌های این خانه، داستان‌های زیبای تاریخ و ادبیات ایران را به تصویر کشیده است. همچنین تمام کاشی‌های حیاط این خانه نیز با نقاشی‌های میوه‌ها و خوراکی‌های مختلف تزیین شده‌اند. بنابراین در سفر به کاشان، بازدید از خانه زیبای بروجردی‌ها را از دست ندهید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد

خانه طباطبایی ها؛ خاص و دیدنی

یکی دیگر از خانه های مشهور در شهر کاشان مربوط به فردی به نام سید جعفر طباطبایی بوده که یکی از تاجران فرش کاشان بوده. این خانه در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده و ساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

خانه طباطبایی‌ ها با چهل اتاق و چهار حیاط و سه بادگیر و دو رشته قنات به همراه چهار زیرزمین و اتاق شاه‌ نشین با پنجره‌ های مشبک و رنگی، گچبری‌ ها و آیینه‌ کاری های بی نظیر چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند.

این خانه زیبا نیز در خیابان علوی قرار دارد و هر گوشه آن به عنوان نمادی از شهر کاشان محسوب می‌شود. همچنین تمام قسمت‌ های این خانه مانند هشتی، ایوان، حیاط خلوت دارای جذابیت های فوق العاده ای هستند.

سقف قسمت شاه نشین بسیار بلند بوده و با آینه کاری ها و گچبری های دیدنی و پنجره‌ های مشبک دلربایی می‌کند.

در معماری‌های سنتی، بیرونی خانه برای کارهای عمومی و رفت‌وآمدهای هر روزه خانواده استفاده می‌شده و در مقابل، اندرونی برای زندگی روزمره اعضای خانواده بوده است و هر کسی اجازه ورود به آن را نداشته است.

بخش شاه‌نشین نیز مخصوص پذیرایی از میهمان‌های خانه بوده است. تزئینات گچ‌کاری بی‌نظیر این بنا، حیاط‌های باصفا، حوض‌های آبی و پنجره‌های رنگی هر کدام به زیبایی و اصالت این عمارت باشکوه افزوده‌اند.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد، جنب امامزاده امیر احمد

خانه عامری ها؛ خانه‌ای تاریخی و بی‌همتا

قدمت خانه عامری ها به زمان زندیه بر می‌گردد و در دوره قاجار تکمیل شده است. این خانه به دستور فردی به نام سهام السلطنه عامری در محله سلطان امیر احمد برای استفاده شخصی بنا شده است.

خانه عامری‌ ها دارای ۸۵ اتاق بوده و با معماری چشم‌ نواز خود همراه با مقرنس‌ کاری و منبت‌ کاری به همراه گچبری‌ های زیبایی است. یکی از اصلی ترین ویژگی معماری در این خانه تقارن در داخل و حیاط آن است که نظر هر بیننده‌ ای را به سوی خود جلب می‌کند.

پس در هنگام سفر به شهر کاشان بازدید از این خانه تاریخی را در لیست بازدید خود از جاهای دیدنی کاشان قرار دهید.

در سال‌های اخیر، خانه‌ عامری‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده و به هتلی ۵ ستاره تبدیل شده که با بهترین امکانات میزبان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

گچ‌بری‌های این عمارت در نوع خود بی‌نظیر هستند و در طول مرمت‌ها حفظ شده‌اند؛ بنابراین با اقامت در این هتل سنتی، مسافران از بودن در یک فضای سنتی و در عین حال شیک لذت خواهند برد.

آدرس: کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن‌بست باستان هفتم، پلاک صفر

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    مطالب جذاب بود اصالت ریشه تمدن درفرهنگ این شهر قابل تحسین است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید