دماوند شکوهمند و زیبا توصیف می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند بدانید.

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت لار یکی از دشت‌های دیدنی ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این دشت زیبا در نزدیکی تهران واقع شده و از مقاصد بکر و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت است. دشت لار همچنین با عنوان پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود و از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌رود.

دشت زیبا و شگفت‌انگیز لار

دشت لار همچنین دشت شقایق‌های وحشی نیز نام دارد و در فصل بهار، این دشت پوشیده از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع می‌شود.

سد لار و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر دلکش و رویایی، از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز هستند.

دشت لار، یکی از زیباترین و قشنگ‌ترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران جای گرفته است.

این دشت در طول تاریخ به‌دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و دلپذیر، مناظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و وجود چشمه‌سارهای فراوان همیشه مورد توجه قرار گرفته است و از تفرجگاه‌های ییلاقی شاهان و حاکمان بود.

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

در گذشته، لار بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان به شمار می‌رفت و با نام دشت لار قصران شناخته می‌شد.

دشت لار ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این دشت رویایی و دل‌نواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست کشور قرار گرفت.

بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ نیز برخی از مناطق بالغ بر ۵۶ هزار هکتار، جزو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته است.

دشت لار از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است. انوع گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی این دشت دل‌انگیز را تشکیل می‌دهند.

گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک از جمله گیاهان این دشت و ارتفاعات آن هستند.

دشت لار همچنین مملو از گل‌های زیبا و رنگارنگ است. وجود انواع گل‌های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق، این دشت را در بهار همچون رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها کرده و جلوه و سیمایی چشم‌نواز به آن هدیه کرده است.

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

دشت لار به‌دلیل پوشش گیاهی مرتعی و همچنین تنوع زیاد گل و گیاه جهت زنبورداری و پرورش زنبور عسل بسیار مناسب است که این کار از اوایل خردادماه در این دشت شروع می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه می‌یابد.

در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است، یافت می‌شود.

بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری و خفاش گونه‌های جانوری هستند که در دشت لار مشاهده می‌شوند. افعی دماوندی و البرزی، از جمله گونه‌های اندمیک یا بومی این منطقه هستند.

جاذبه‌های دیدنی دشت لار

قدم گذاشتن به دشت شقایق‌های وحشی، رؤیایی از گل‌های رنگارنگ، آبشارها و دریاچه‌هایی را به تصویر می‌کشد که حاصل تنوع گونه‌های گیاهی و آبادانی است که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار به‌عنوان مرتفع‌ترین دریاچه در ایران شناخته می‌شود؛ درواقع فضای این سد حدود ۲۱ مترمکعب است.

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

ضمن اینکه این جاذبه گردشگری ۲۵۰۰ متر طول و ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. ساخت این سد در سال ۱۳۵۳ شروع شد و در سال ۱۳۶۱ به پایان رسید.

دریاچه سد لار، آب زمین‌های منطقه کشاورزی و آب‌های آشامیدنی تهران را فراهم می‌کند؛ همچنین مرکز پرورش ماهی قزل‌آلاست و افرادی که به ماهیگیری، اسکی روی آب و موج‌سواری علاقه‌مند هستند، می‌توانند در این محل برای گردش و تفریح اتراق کنند.

رودخانه‌ها و آبشار لار

رودهای لار، سفید آب، دیو آسیاب، ورارود، الرم، چهل بره، آب سیاه چال و آب امام پهنک از رودخانه‌هایی هستند که در این منطقه جریان دارد. آبشار منطقه دماوند را می‌توان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی دشت لار معرفی کرد که زیبایی خیره‌کننده‌ای را به این پارک داده است.

دشت شقایق لار

در فصل بهار، طبیعت در لار فرش قرمز خود را پهن می‌کند و جلوه زیبا و خاصی را به این بهشت گمشده می‌بخشد. پس بهترین فرصت است تا طبیعت‌گردان و مسافران با حضور در این منطقه زیبای بهشتی، دشت شقایق‌های وحشی را برای سیاحت و لذت از طبیعت انتخاب کنند.

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

دریاچه دیوآسیاب

دیوآسیاب فیروزه‌ای رنگ، چون نگینی بر دشت لار می‌درخشد. شکل این دریاچه دایره‌ای است و قطر آن ۲۰ با عمق ۲ متر عنوان شده است که در بین تپه آهکی ۱۰ متری قرار دارد.

آب دیوآسیاب از چشمه‌ای که از کف آن می‌جوشد، تأمین می‌شود و به‌خاطر وجود گوگرد، طعمی ترش دارد. ضمن اینکه دمای آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا زیباست حتما درخردادماه برای دیدن دشت شقایق بریدولی به طبیعت خسارت نزنید تمنامیکنم۰🙏🙏🙏🙏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید