بازدید از هر کارگاهی جذاب و مهیج است، از این رو با ما همراه باشید و درباره قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی بدانید.

قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کارگاه لنج سازی قشم : لنج ها درواقع کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری هستند، که در خلیج فارس، دریای عمان، و اقیانوس هند رفت و آمد می کنند. بی شک یکی از بهترین جاذبه های دیدنی جزیره قشم کارگاه های لنج سازی جزیره قشم است.تجربه دیدن این کارگاه ها شاید شانسی باشد که یک بار تجربه می کنید و البته فقط در جزیره قشم میتوانید بزرگترین و البته سنتی ترین روش ساخت لنج های صیادی و باربری را در اندازه های مختلف ببینید.کارگاه قایق سازی قشم به یک نقطه از جزیره محدود نیست و در جزیره قشم کارگاه های لنج سازی بسیاری وجود دارد.

ساخت لنج

شاید با دیدن منظره ای از ساخت یک لنج گمان کنید که این فرایند مدت زمانی کم را طی میکند و کار سختی نیست اما باید بدانید که ساختن یک لنج صیادی یا باربری زمانی حدود هشت ماه طول میکشد و تمام این کشتی بزرگ به روش سنتی و با دست بومیان و متخصصان این جزیره ساخته شده و تجربه ساختن لنج ها نسل به نسل بین نوادگان این جزیره به یکدیگر منتقل شده است.

قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی

مهمترین و اصلی ترین بخش یک لنج قطعا چوب است که ماده اولیه ساخت می باشد اما نه هر چوبی. برای ساخت بدنه و قطعات کابین و دیگر قسمت های یک لنج فقط چند نوع چوب قابل استفاده می باشد :ساج _ کنار _کرت _کنوکارپوس چوب هایی هستند که در لنج سازی به کار میروند.

این چوب ها توسط متخصصان لنج سازی شبانه روز اره کشی شده و تینه کاری میشوند و فرایند انجام خم کردن چوب و زاویه بندی روی این چوب ها انجام میگیرد.پس از آن اسکلت بندی و چیدن پازل آغاز شده و قطعه به قطعه چوب ها در جای خود نصب و تنظیم و محکم میگردند.پس از چیدن هر ردیف درز گیری بوسیله کلفات انجام میشود.

لنج‌های مختلف و قدیمی‌ترین لنج سازی قشم

طی چند سال اخیر ساخت لنج های فایبرگلس رونق یافته است به طوری که کارگاه های لنج سازی سنتی را کم مشتری کرده است.چرا که جنس فایبر بسیار ارزان تر از چوب ساج بوده و هزینه تمام شده برای خریدار بسیار کمتر میشود.

قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی

ولی نکته قابل توجه اینجاست که عمر یک لنج با فایبر نهایتا ۳۰ سال است در صورتی که لنج های چوبی بیش از یک قرن عمر میکنند .پس هیچ ارزانی بی دلیل نیست حتی در خرید لنج های صیادی و بار بری.

از قدیمی ترین کارگاه های لنج سازی قشم میتوان به روستای گوران قشم اشاره کرد. از دیر باز روستای گوران قشم مهد لنج سازی سنتی بوده و تمامی اهالی این روستا به این کار مشغول بوده اند .بازار فروش لنج ها محدود به ایران نبوده و از کشور های عربی تا هند و پاکستان مشتریان این کارگاه ها بوده اند و رونق لنج سازی به حدی بوده که نه تنها اهالی روستا بلکه در فصل تابستان اهالی ۹۰% روستا های قشم برای کار در لنج سازی به این روستا می آمدند.

پس قطعا برای بازدید از اصیل ترین کارگاه قایق سازی قشم باید به این روستا مراجعه کنید تا از نزدیک با این هنر نسل به نسل گشته آشنا شوید و آن را حس کنید.

قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی

بازار لنج سازی

متاسفانه در سال های اخیر با رواج کشتی ها و لنج سازی های ارزان قیمت از جنس فایبر گلس تولید لنج های سنتی بسیار افت کرده و بازار فروش خود را از دست داده اند.رفته رفته از سال ۹۱ به بعد انقدر کارگاه های صنعتی بی کیفیت در نواحی اطراف و کشور های حومه قوت گرفته که این مرکز ساخت کشتی های با کیفیت به سمت تعطیلی کشیده شده اند و حتی در سال های اخیر پیشنهادی از سوی منطقه آزاد قشم مبنی بر تبدیل این روستا و کارگاه به موزه شده بود.امید است که پس از تجربیاتی که در سال های گذشته از استفاده و انحدام کشتی های فایبر توسط مصرف کنندگان کسب شده است ،دوباره این هنر اصیل در روستای گوران قشم شکوفا گشته و به رونق سابق باز گردد.

در آخر باید گفت در سفر به قشم از بازدید کارگاه قایق سازی و لنج سازی قشم غافل نشوید و حتما به این جاذبه بسیار زیبا سری بزنید و عکس هایی خاطره انگیز را در این مکان ثبت کنید.

قدیمی‌ترین کارگاه لنج‌سازی

لنج صنعت بومی هرمزگان که سنبل و نشان ملی کشورهای جنوب خلیج فارس بخصوص کویت گشته است لنج از قدیمی ترین وسایل حمل ونقل دریایی ، روزگاری روبروی سورو دهها بوم لنگر انداخته بود. سورو بیشترین لنج باری و صیادی در منطقه بندرعباس را داشت و بندر گنگ ، لافت و قشم بیشترین لنج بزرگ ازجمله در هرمزگان را داشتند و کنگی ها بهترین لنج سازان استان بودند ؛ بهترین و بزرگترین لنج های منطقه خلیج فارس در بندر کنگ می ساختند و این صنعت توسط کنگی ها و لنگه ای ها به جنوب خلیج فارس بخصوص کویت ، قطر ، امارات و عمان راه پیدا نمود. امروزه لنج بعنوان صنعت قدیمی و سنبل کویت ثبت شده ولی در اصل این کنگی ها بودند که بعد از مهاجرت به جنوب خلیج فارس این صنعت لنج سازی در آنجا رونق دادند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید