کاخ صاحبقرانیه از جاذبه‌های تماشایی در میان کاخ‌های تهران است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه بیشتر بدانید.

چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: از جذاب‌ترین بخش های عمارت صاحبقرانیه می توان به اتاق های این کاخ اشاره نمود که شامل اتاق های مذاکرات خصوصی، استراحت های نیم روزی، انتظار سفرا، دندانپزشکی، هدایا و اتاق منشی می شوند. در این اتاق ها می توان آثاری همچون آثار اهدایی کشورهای مختلف و عکس هایی از سران کشورهای مختلف را مشاهده نمود.

درباره کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه که در باغ زیبای نیاوران واقع شده است، هرچند نمای بیرونی باشکوهی ندارد، درونش سرشار از ذوق و ظرافت شرقی است. نگاره‌های چشم‌نواز در ترکیبی دلنشین با تزیینات معماری ایرانی، این کاخ را به فضای نقاشی‌های خیال‌انگیز نزدیک کرده‌اند و آینه‌کاری‌های ظریف با گچ‌بری‌های هنرمندانه به عظمت این بنا افزوده‌اند.

دهکده نیاوران همواره به‌دلیل آب‌وهوای خوب و نزدیکی به کوه‌های البرز مورد توجه قرار داشته است و در دوران قاجار نیز شاهان قاجاری به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند. یه همین دلیل در سال ۱۲۲۹ شمسی ناصرالدین شاه قاجار،‌ دستور ساخت عمارت صاحبقرانیه را صادر کرد.

چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

این کاخ زیبا همچنان باپرجاست و یکی از نمونه‌های زیبا و موفق از بازسازی و مرمت بناهای تاریخی در کشورمان به شمار می‌رود. این بنا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و تحسین آن‌ها را برمی‌انگیزد.

فضای دیدنی کاخ چنان است که بارها به‌عنوان لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. سریال تلویزیونی میرزا کوچک‌خان و فیلم‌های سینمایی شازده احتجاب، سلطان صاحب‌قران، دلشدگان و کمال‌الملک در این کاخ فیلم برداری شده‌اند.

کاخ صاحبقرانیه در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار دارد و در هنگام بازدید از این مجموعه اولین کاخی است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

اتاق‌هایی جذاب و دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

اتاق منشی

اتاق منشی در بخش جنوب غربی تالار آینه قرار دارد کهه از آن به عنوان محلی برای انجام امور دربار توسط هرمز قریب استفاده می شد. یک میز به همراه یک صندلی در اتاق منشی وجود دارد که از کشور فرانسه وارد شده و همچنین اشیائی بسیار ارزشمند نیز دیده می شوند.

چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

اتاق نشان ها و مدال ها

در بخش ضلع جنوبی عمارت درب ورودی اتاق نشان ها و مدال ها وجود دارد که در آن مدال های خاندان پهلوی در آن دیده می شوند. در این اتاق نشان هایی همچون وحدت، ذوالفقار، هفت پیکر، پهلوی، عدالت، اقدس همایونی و… نگهداری می شوند. از دیگر اشیاء ارزشمند این بخش می توان به تپانچه سرپر کشور فرانسه، شمشیرهای مصرع اهدایی از کشورهای هندوستان، ژاپم، عمان و شهر اصفهان، یک گوی کریستالی به منظور جشن ۲۵۰۰ ساله اشاره نمود.

اتاق دندانپزشکی

یکی از جالب توجه ترین بخش هایی که در عمارت صاحبقرانیه وجود دارد، اتاق دندانپزکشی می باشد که در بخش شمال غربی تالار آینه قرار گرفته است. این اتاق مخصوص دندانپزکشی شاه بوده که تمام امکانات و تجهیزات آن ار کشور آلمان وارد شده اند. اما در طول این مدت محمدرضا شاه تنها یک بار از آن استفاده کرده. محمدرضا شاه جهت کاهش در رفت و آمد در شهر این اتاق را برای خود در این مجموعه ساخت.

چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

اتاق استراحت نیمروزی

اتاقی در بخش شمال شرقی عمارت صاحبقرانیه وجود دارد که از آن با نام اتاق استراحت نیمروزی محمدرضاشاه یاد می شود. در طراحی دکوراسیون این اتاق از رنگ سبز جهت آرامش بخشی استفاده شده است. کتاب ماموریت برای وطنم اثری از محمدرضا پهلوی در این اتاق وجود دارد که وی خاطرات خود را در آن به نوشته درآورده است و به عنوان مهمترین اثر این بخش شناخته می شود.

اتاق انتظار سفرا

اتاقی با عنوان اتاق انتظار سفرا در صلع جنوب شرقی کاخ صاحبقرانیه وجود دارد که سفیران کشورهای خارجی جهت ملاقات با محمدرضا شاه می بایست در آن منتظر می ماندند. عکس هایی روی میزی در این اتاق وجود دارد که در آن تمام سفیرانی که به این عمارت آمده اند و در آن به انتظار شاه نشسته اند دیده می شوند. همچنین اسم به همراه امضای هر کدام از آنان در زیر عکس ها وجود دارند. از دیگر آثاری که در این اتاق وجود دارد می توان به تابلوی جشن های معجزه مسیح اثری از فانتین لاتور اشاره نمود.

چند اتاق دیدنی در کاخ صاحبقرانیه

اتاق هدایا

اتاقی با عنوان اتاق هدایا در بخش جنوب شرقی تالار آینه وجود دارد که در آن مجموعه ای از آثار اهدایی کشورهای مختلف در آن نگهداری می شود. آثار اهدایی که در این اتاق وجود دارند شامل آثار قلم زنی، صنایع دستی و سنتی ایران و قالیچه های ارزشمند می باشند.

اتاق مذاکرات خصوصی

اتاق مذاکرات خصوصی در بخش ضلع جنوبی عمارت واقع شده ورودی آن از طریق اتاق نشان ها و مدال ها امکان پذیر می باشد. محمدرضا پهلوی از این اتاق برای مذاکران محرمانه و خصوصی و پذیرایی از میهمانان خود استفاده می کرد. نخستین چیزی که در این بخش به چشم می خورد کره جغرافیایی ای است که ابعاد نسبتا بزرگی دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید