خانه مقدم از جمله جاذبه‌های بی‌مثال تهران است از این رو با ما همراه باشید و درباره بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران بیشتر بدانید.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه مقدم یکی از خانه‌های تاریخی پایتخت است و از مکان های دیدنی تهران به شمار می‌رود. این خانه محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجار بوده است. سپس این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسرش سلما، قرار می‌گیرد.

بخش‌های تماشایی خانه موزه مقدم تهران

این خانه با مساحتی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع دارای ۳ حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. به طور کلی می‌توان خانه را به چند ضلع تقسیم کرد که هر ضلع بخش‌های دیگری را شامل می‌شود:

ضلع جنوبی در قسمت بیرونی خانه مقدم

در این قسمت از خانه مقدم می‌توانید از بخش‌های زیر دیدن کنید:

۱-ساختمان بیرونی یا تابستانی: این ساختمان همانگونه که از نامش پیداست در فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این ساختمان می‌توانید از اتاق پذیرایی یا پیشخوان دیدن کنید. اتاق پذیرایی که سقف آن دارای تزئینات گچی ساده‌تری نسبت به دیگر قسمت‌های خانه دارد و همچنین این اتاق دارای کاربری کار، پذیرایی از مهمان وفعالیت‌های علمی بوده است؛ اما امروزه می‌توانید از آثار زیبای سفالی و ابزارهای سنگی و فلزی که دکتر مقدم شخصا جمع‌آوری کرده است ببینید.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

اتاق پیشخوان که در آن وسایل قدیمی مانند صندوقچه‌های چوبی به چشم می‌خورد با تزئینات خیره‌کننده چوبی‌اش، امروزه مکانی برای به نمایش گذاشتن قاب‌های عکس و لوازم شخصی می‌باشد که مربوط به استاد مقدم است.

۲-حوضخانه: بخش دیگری است که در ضلع جنوبی به چشم می‌خورد. این بخش که در زیر سالن پذیرایی قرار گرفته که با پلکانی به طبقه دوم که همان اندرونی است متصل می‌شود. حوضخانه را می‌توان قدیمی‌ترین بخش این خانه به حساب آورد؛ زیرا یکی از بخش‌هایی است که در همان سال‌های ابتدایی ساخت خانه و همزمان با دوره مظفری ایجاد شده است.

۳-کتابخانه: بخش دیگری که درست در کنار سالن پذیرایی قرار گرفته و امروزه محلی برای نگهداری کتاب‌های دکتر مقدم و به عنوان کتابخانه یاد می‌شود، حکم کارگاهی کوچک برای این استاد بزرگ و هنر دوست را داشته است. جالب است بدانید استفاده از کتاب‌هایی که در این بخش قرار دارد برای عموم مردم آزاد است.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

دو بخش جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

ضلع غربی خانه در قسمت بیرونی خانه مقدم

۱-ساختمان برج یا اربابی: این قسمت از موزه خانه مقدم نسبت به بخش‌های دیگر خانه تازه ساخت تر است و ۵۴ سال قدمت دارد. نمای بیرونی و معماری این ساختمان همانند برجی است که معماری خود را از سبک قرون وسطایی به ارث برده است. درباره نحوه معماری این ساختمان گفته می‌شود ساخت این برج توسط خود استاد محسن مقدم به همراه یکی از شاگردانش می‌باشد که برای همسرش سلما ساخته شده و از آنجایی که همسرش دارای اصلیت فرانسوی است، معماری این بنا هم با تقلید از سبک معماری اروپایی ساخته شد.

هنگامی که وارد این ساختمان شوید، می‌توانید از بخش‌های زیبای دیگری همچون اتاق کدخدا و حمام دیدن کنید که با کاشی‌های زیبایی تزئین شده است. علاوه بر این اتاقی با نام درویش به چشم می‌خورد که در آن مجموعه‌ای از وسایل دراویش درمعرض بازدید قرار گرفته است. همچنین اتاق دیگری با نام تدخین نیز به نگهداری وسایل درویش‌ها و وسایل قدیمی مانند قلیون و پیپ اختصاص یافته است.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

۲-صدف: اتاق دیگری با نام صدف نیز در این بخش قرار دارد اگرچه درب آن از بیرون است و نیازی نیست برای بازدید از آن به ساختمان برج وارد شوید. دلیل نام‌گذاری این اتاق به نام صدف این است که این اتاق محل نگهداری آثار نفیس و باارزشی است که همانند مرواریدی در دل صدف می‌باشند. لازم است بدانید وسایل این اتاق نیز همانند وسایل دیگر شخصا توسط استاد محسن مقدم گردآوری شده است.

۳-ایوان قاجار: این ایوان که در کنار ساختان اربابی قرار گرفته و متشکل از تعدادی طاق‌های آجری و ستون‌های زیبای سنگی است، تمام فضای داخل آن به صورت بسیار ماهرانه‌ای مزین به کاشی‌هایی شده است که متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است. در روبه روی این ایوان می‌توانید حوضی را ببینید که تصویر ایوان را در خود منعکس می‌کند تا زیبایی این فضا را دوچندان کند. دور تا دور حوض را گلدان‌های شمعدانی فرا گرفته و فواره‌ای در میان آن آهنگ زیبای‌ آب را فضا را برای مهمانانش دلپذیرتر می‌کند.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

بدون شک ایوان قاجار یکی از زیباترین قسمت‌های این خانه است که نگاه هر بیننده را برای مدتی جذب زیبایی‌های خود می‌کند.

ضلع شمالی خانه در قسمت بیرونی خانه مقدم

ضلع شمالی خانه

۱- گلخانه

در شمال غربی خانه مقدم گلخانه‌ای مزین به کاشی‌های لعابدار قدیمی و ازاره‌های سنگی حجاری شده زیبا وجود دارد و در گذشته به پروش انواع گل و گیاه در این مکان می‌پرداختند.

۲- تراس

در ضلع شمالی خانه مقدم، تراسی وجود دارد که با چند پله، بالاتر از حیاط قرار می‌گیرد. امروزه در این بخش از خانه مقدم کافه‌ای با فضای سنتی و زیبا ایجاد کرده‌اند.

فضای سبز بیرونی

۱- باغ ژاپنی

دکتر مقدم و همسرش در حیاط بیرونی، باغچه و حوضی را با الهام از باغ‌های ژاپنی طراحی کردند که شکل یک مارپیچ را در ذهن تداعی می‌کند. این فضای سبز زیبا با گیاهان رنگارنگ و متنوع، پله‌های سنگی، برکه کم‌عمق با گل‌های نیلوفر و مسیر سنگی زیباسازی شده است.

۲- استخر

استخری که در محوطه بیرونی واقع شده است در سال ۱۳۳۵ خورشیدی، پس از سفر دکتر مقدم به اسپانیا ایجاد شد. ایده ساخت این استخر، از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدراسلام در اسپانیا) الگوبرداری شده است.

بخش‌های جذاب و دیدنی خانه مقدم تهران

۳- دیوار تجدد

دیوار تجدد که دو حیاط اندرونی و بیرونی را به یکدیگر پیوند می‌دهد توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است. این دیوار مرکبی‌ست از چند ستون مارپیچی و تعدادی طاق که بر روی ستون‌ها سوارند. ستون‌های دیوار تجدد، فیروزه‌ای رنگ هستند و به تزیینات کاشی و پایه ستون‌های حجاری شده، مشابه پایه ستون‌های کاخ چهل ستون اصفهان مزین شده‌اند. پایه ستون‌های دیوار تجدد، در زمان تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه، توسط دکتر مقدم جمع‌آوری شده و به خانه مقدم انتقال پیدا کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید