در دل کوچه پسندیده، در شمال تهران، خانه‌ای آجری با پنجره‌های بزرگ و دلباز خودنمایی می‌کند.

خانه‌ای که عشق و ادبیات در آن آمیخته شده / گشتی در موزه سیمین و جلال

به گزارش سلام نو آنگونه که الی گشت نوشته است این خانه، نه یک خانه‌ی معمولی، بلکه موزه سیمین و جلال، زوج نامدار ادبیات ایران، است. جایی که عشق و ادبیات در هم آمیخته و خاطرات و آثار دو نویسنده‌ی بزرگ معاصر را در خود جای داده است.

خانه‌ای که با عشق بنا شد

جلال آل احمد، پس از سال‌ها انتظار، در سال ۱۳۳۰ زمینی در شمیرانات خرید تا خانه‌ای برای خود و همسرش، سیمین دانشور، بسازد. طراحی خانه حاصل خلاقیت جلال بود و با وسواس و دقت فراوان انجام شد. حتی سیمین که در آن زمان در آمریکا مشغول تحصیل بود، با فرستادن نقشه‌های خانه‌های آمریکایی، در طراحی خانه مشارکت داشت.

ساخت خانه با سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری همراه بود. جلال که در مضیقه مالی بود، شخصاً در ساخت خانه مشارکت داشت و بارها از آسیب‌های جسمی و درد دست‌هایش در نامه‌هایی که برای سیمین می‌فرستاد، می‌نوشت. اما عشق و علاقه به سیمین، جلال را برای به پایان رساندن این خانه مصمم کرد.

خانه‌ای که پاتوق بزرگان ادب و سیاست شد

خانه‌ی سیمین و جلال، پس از ساخت، به پاتوق بزرگان ادب و سیاست ایران تبدیل شد. احمد شاملو، نیما یوشیج، امام موسی صدر و آیت‌الله طالقانی، تنها چند تن از چهره‌های سرشناسی بودند که به این خانه رفت و آمد داشتند. هسته کانون نویسندگان ایران نیز در این خانه شکل گرفت و جلسات کانون در دوره‌ی پهلوی در آن برگزار می‌شد.

جلال و سیمین تا پایان عمر خود در این خانه زندگی کردند. پس از فوت جلال در سال ۱۳۴۸، سیمین تا سال ۱۳۹۰ در این خانه ماند و پس از آن، خانه به مالکیت شهرداری تهران درآمد.

موزه‌ای پر از خاطره و اثر

در سال ۱۳۹۷، خانه‌ی سیمین و جلال به عنوان موزه افتتاح شد. کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها، وسایل شخصی و لباس‌های جلال و سیمین در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. مجسمه‌های مومی از این زوج نیز در گوشه و کنار خانه، حس حضور آن‌ها را زنده نگه داشته است.

بازدید از این موزه، فرصتی برای آشنایی با زندگی و آثار سیمین و جلال و همچنین تجربه‌ی فضای صمیمی و دلنشین خانه‌ای است که عشق و ادبیات در آن آمیخته شده است.

اطلاعات بازدید:

  • آدرس: تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک یک
  • ساعت بازدید: همه روزه به جز شنبه‌ها، ۹ صبح تا ۱۷ عصر
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۹۶۹

نکاتی برای بازدید:

  • برای رفتن به موزه می‌توانید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.
  • عکسبرداری در موزه آزاد است.
  • در موزه، کافه و فروشگاه کتاب نیز وجود دارد.

خانه موزه سیمین و جلال، مکانی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی دو نویسنده‌ی بزرگ ایرانی و همچنین ترویج فرهنگ و ادبیات است. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، بازدید از این موزه را به شما پیشنهاد می‌کنم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید